וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה: דרושה כנסייה שחורה חדשה

טלי גולדשטין

1.6.2008 / 9:01

הכנסייה בה התחתן והטביל את ילדיו היתה לרועץ בדרכו הפוליטית של המועמד לנשיאות, בשל הדברים השנויים במחלוקת שאמרו כמריה

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: ענת ברק)

הסנאטור ברק אובמה, המתמודד על מועמדות לנשיאות ארה"ב מטעם המפלגה הדמוקרטית, פרש בסוף השבוע מכנסיית "טריניטי צ'רץ' אוף כרייסט" שבשיקגו, אליה השתייך במשך שני העשורים האחרונים. ההחלטה לעזוב את הכנסייה התקבלה על רקע מחלוקת בת חודשים בנוגע לכמרי הכנסייה והדעות הפוליטיות שלהם.

אובמה ואשתו מישל כתבו ביום שישי מכתב לכומר הכנסייה אוטיס מוס המסביר כי הסיבה לעזיבתם את "טריניטי" נטועה בהערות השנויות במחלוקת של הכומר לשעבר ג'רמיה רייט – בעבר מנהיגו הרוחני של אובמה.

"יחסינו עם הכנסייה הפכו למתוחים עקב ההצהרות של הכומר רייט, העומדות בניגוד חד לדעותינו", נכתב במכתב. "מחלוקות אלו פגעו, למרבה הצער, בשאר חברי הכנסייה המבקשים לסגוד את האל בשלווה והציבו את הכנסייה בעמדה בעייתית".

במסיבת עיתונאים בדרום דקוטה, בה ייערכו בעוד יומיים הפריימריז האחרונים במפלגה הדמוקרטית, חזר אובמה ואישר את החלטתו לעזוב את ביתו הרוחני. "ההחלטה התקבלה בעצב רב", אמר. "במקום הזה מצאתי את ישו, התחתנתי, הטבלתי את ילדי לנצרות. אנו גאים בעבודה המדהימה שעושה הכנסייה הזו", הוסיף.

אובמה הכחיש את הרמיזות כי הוא עתה מוקיע את הכנסייה, אחת מהגדולות והפעילות ביותר בשיקגו. "אינני מגנה את הכנסייה ואיני מעוניין באנשים המבקשים ממנה לגנותה", הסביר. "זוהי לא כנסייה שיש לגנותה". לדברי אובמה, פרישתו מהכנסייה אינה נעוצה בסיבות פוליטיות אלא בעובדה שהקהילה, הכמרים והוא אינם יכולים עוד לסגוד בשלווה. התקשורת צובאת על כל דרשה שנערכת בכנסייה ואף מטרידה את חברי הקהילה בביתם בשאלות שונות.

"אם הייתם בנעליי, נראה לי שלא הייתם רוצים שההליכה לכנסייה תהפוך לקרקס פוליטי. לדעתי, רוב האמריקאים יבינו זאת", אמר אובמה.

הכנסייה הפכה למעמסה

כנסיית "טריניטי" הפכה בחודשים האחרונים לאבן נגף ולמעמסה על כתפיו של אובמה. במרץ השנה, החלו לשדר תחנות הטלוויזיה סרטוני וידאו של הכומר רייט המגנה את ארצות הברית על חטאי העבדות והאשים אותה ברצח עם של האינדיאנים. כמן כן מאמין רייט שארה"ב הביאה את אירועי ה-11 בספטמבר על עצמה. "תמכנו בטרור של מדינה נגד הפלסטינים ונגד שחורים בדרום אפריקה, ועכשיו אנחנו מתרגזים משום שמה שעשינו מעבר לים חוזר לחצר האחורית שלנו". לצד זאת הוא תועד כשהוא מקלל את אמריקה - "הם רוצים שנשיר 'אלוהים ברך את אמריקה', לא, לא, לא, אלוהים קלל את אמריקה", אמר. את הממשל האמריקאי האשים שהוא מחלק סמים לקהילה השחורה.

מיד לאחר פרסום הדברים, גינה אובמה את ההערות, ואמר שהוא עצמו מעולם לא שמע את רייט מדבר כך. לדברי אובמה, אילו היה יודע על התבטאויות דומות היה יוצא נגדן. בזמנו הודיע גם הסנאטור שאין בכוונתו לעזוב את הכנסייה. על אובמה נמתחה ביקורת חריפה מצד מבקרים שמרנים וכמה מצביעים אף האשימו אותו בכך שאינו פטריוטי ומצודד בכוחות קיצוניים.

סערה חדשה פרצה ביום ראשון שעבר כשמייקל פלג'ר, כומר קתולי נוסף בכנסייה, נשא דרשה השמה לצחוק את יריבתו של אובמה, קלינטון. הכומר האשים את קלינטון בהתנשאות ובכך שהיא משתייכת לאליטה הלבנה והעשירה, דבר שלדבריו, אינו אמור להקנות לה באופן טבעי את מועמדות המפלגה. אובמה הרחיק עצמו מהאמירות הללו והביע את אכזבתו העמוקה מ"הרטוריקה השנויה במחלוקת של הכומר פלג'ר". פלג'ר פירסם התנצלותו על הדברים שאמר לאחר מכן.

כעת, אובמה ואשתו עומדים לחפש כנסייה חדשה להשתייך אליה, אך לדברי אובמה, לא יקבלו החלטה בנושא לפני נובמבר. אובמה הודה כי החיפוש עלול להתגלות כבעייתי, בעיקר עקב דרך ההתבטאות האופיינית של כמרים שחורים, הנוהגים להתמקד בנושאים של אי צדק חברתי וגזענות ושמים להם למטרה לעורר מחלוקת כדרך לגרימת לשינוי. מנותקות מקונטקסט, אמירותיהם יכולות עליתים להתפרש כטעונות מבחינה פוליטית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully