וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חוק הפליטים מנוגד למחוייבות העם היהודי"

שרון נובק

31.5.2008 / 19:15

מאות סופרים, אמנים, אנשי תרבות ואקדמיה חתמו על עצומה הקוראת להסיר את הצעת החוק למניעת הסתננות, שיאפשר מאסר פליטים וגירושם

הצעה להטיל מאסר של עד 7 שנים על פליטים שיגיעו לישראל זכתה לתמיכת המחוקקים. למעלה מ-150 סופרים, אמנים, אנשי תרבות ואקדמיה ועוד כ-1,500 אזרחים חתמו בימים האחרונים על עצומה הקוראת לממשלת ישראל להסיר מיד מסדר היום את הצעת החוק ל"מניעת הסתננות", שיאפשר מאסר של פליטים והחזרתם למדינות מהם נמלטו – בניגוד לחוק הבינלאומי. הערב החלה פעילותם של החותמים בהתכנסות מחאה והחתמת אזרחים בשבוע הספר בכיכר רבין בתל אביב.

לפני כשבועיים עברה בקריאה ראשונה וברוב גורף, הצעת החוק לפיה אדם שייתפס בניסיון לעבור את הגבול לישראל צפוי למאסר של עד שבע שנים החוק יעגן גם את נוהל "ההחזרה החמה" להעברת הפליטים בחזרה אל מעבר לגבול, יכשיר החזקת פליטים במעצר עד 18 יום מבלי שיובאו בפני שופט ויאפשר גם מעצר של נשים וילדים.

"החוק למניעת מסתננים, שזוכה לתמיכת הממשלה, כמו מניף בשערי מדינת ישראל כרזת ענק "כאן עוזרים ליהודים בלבד", ומבקש להקנות גושפנקא חוקית ליד הקשה שנוקטת המדינה כבר היום באלה שמבקשים למצוא מחסה", נכתב בנייר עמדה של החותמים. "אנשים הנמלטים מאזור מלחמה זכאים לבקש מקלט מדיני, וזו חובתנו המוסרית להתיר להם כניסה". הם מבקשים להזכיר, כי "מובנית מאליה מחויבותו הייחודית של העם היהודי, הצרובה בהיסטוריה שלו".

"הצעת החוק אינה מבחינה בין טרוריסטים לבין מבקשי מקלט שנמלטו על נפשם מאימת רדיפות, ומכשירה גירוש מיידי או מאסר של פליטי רצח עם", אמרו השבוע בארגון זכויות האדם "אמנסטי אינטרנשיונל". "ישראל היא מדינה שהוקמה על ידי פליטים ולמען פליטים, וככזו לא ייתכן שתפנה עורף לפליטים הבאים בשעריה", הוסיפו. "הצגת מטרות הצעת החוק והאמצעיים הדרקוניים הקבועים בה כחיוניים לשמירת ביטחון המדינה מהווה שימוש ציני לרעה באצטלת ביטחון המדינה".

למשטרת ההגירה לא אכפת מאמנות בינ"ל

ב-1951, זמן קצר לאחר הקמת המדינה, וכשזיכרון מאות אלפי הפליטים היהודים מאירופה היה טרי, היתה ישראל בין המדינות המובילות לקידום כינון אמנת הפליטים של האו"ם. בחתימתה על האמנה התחייבה ישראל להעניק לכל מבקש מקלט הנכנס לתחומה את האפשרות להליך מקלט הוגן תוך שהוא מוגן מפני גירוש וצרכיו הבסיסיים מסופקים לו, וכן התחייבה שלא להפלות בין מבקשי מקלט ממדינות אויב לבין מבקשי מקלט אחרים.

על פי נתוני מנהל האוכלוסין, בישראל נמצאים כיום כ–8,000 מבקשי מקלט מאפריקה. 2,400 מהם נכנסו לישראל מתחילת 2008. רוב הפליטים נכנסים לישראל דרך גבול מצרים, לאחר שנטשו את בתיהם באזורי מלחמה בארצות אפריקה, כמו סודן, סומליה, אריתריאה וחוף השנהב. עם הגעתם זכו רוב הפליטים לאישור מטעם האו"ם, האמור להסדיר את מעמדם באופן זמני ולחסן אותם מפני מעצר או גירוש. אישור האו"ם לא מנע ממשטרת ההגירה לעצור עשרות פליטים מרחובות דרום תל אביב לאור יום, ולכלוא אותם במתקני כליאה שונים, ללא אישום או הליך משפטי הוגן.

"ההצעה מסיגה לאחור את ישראל מרחק שנות אור בכל הנוגע לשמירה על זכויות האדם", אמרו ב"אמנסטי". "אם תעבור, היא תגרום למדינת ישראל להפר ולרמוס ברגל גסה שורה של אמנות בינלאומיות עליהן חתמה". לדעה זו הצטרפו חותמי העצומה, שטוענים כי "הצעת החוק מהווה הפרה בוטה של מחויבות ישראל על פי האמנה". הם קוראים "לספק לפליטים המגיעים אל גבולותינו לשהות במקום מוגן המספק את זכויותיהם. ללא רדיפה וללא גזענות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully