וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ומי ישלם את החשבון המשפטי של אולמרט?

נתיב נחמני

31.5.2008 / 14:00

החקירה שמנהלת המדינה נגד ראש הממשלה, בצירוף צוות ההגנה הפרטי שמעסיק אולמרט, עולים סכומי עתק. כן, גם לנו

כמה כסף קיבל אהוד אולמרט מאיש העסקים מוריס טלנסקי? האם מספיק בכדי לממן את ההגנה בחקירה שמתנהלת נגדו, או שמא דווקא אנחנו אמורים לסגור לו את הפינה הזו?

חודש עבר מאז התפוצצות פרשת המעטפות, והסכום האגדי אותו יגיש צוות ההגנה הבכיר של ראש הממשלה בעבור החודש הזה יעמוד, לפי הערכות, על כ- 700 אלף שקל. והחשבון הזה צפוי כמובן לתפוח, כשהוא אינו כולל לא הוצאות ולא מע"מ.

"הקושי המרכזי בתיק כזה, בניגוד לתיקים אחרים, הוא שהלקוח לא זמין או עסוק בדברים יותר חשובים", אמר בראיון ל"גלובס" פרופ' רון שפירא, מפרקליטי ראש הממשלה. "לכן צוות ההגנה יצטרך לעשות מה שאפשר כדי שאולמרט יטפל רק במה שהכרחי וייתן תשובות כשצריך, אבל לא יצטרך לחשוב על התיק מעבר לכך". עבור טיפול שכזה נגבה סכום של כ- 20 אלף שקל ביום. בערך כמחצית מהברוטו של משכורתו החודשית של ראש ממשלה בישראל. בעולם ההגנה הפלילית נהוג לשלם בדולרים, כך שאולמרט יכול להתנחם בכך ולקוות ששער החליפין ימשיך לצנוח.

החשבון של עובדי המדינה

האם אולמרט ישלם את החשבון או הציבור? ראש הממשלה הוא בראש ובראשונה עובד מדינה. ככזה, קיים סיכוי שבסופו של תהליך, כשפרקליטיו של אולמרט יגישו לו את החשבון, הוא יגיש אותו לנו. על פי תקנות הוצאות משפט לעובדי מדינה, "נושא משרה או עובד מדינה יהיו זכאים להגנה משפטית או השתתפות בהוצאות משפטיות בגין הליך משפטי, שיסודו במעשה או מחדל שעשה בעת מילוי התפקיד, תוך כדי מילוי התפקיד, לשם מילוי התפקיד ובשל התנהגות שהיתה בתחום סמכותו כדין או שנהג בה בתום לב בהיותו סבור כי הוא נוהג בתחום סמכותו".

ובכן, ראש הממשלה בחר שלא להיות מיוצג על ידי עורכי דין מטעם המדינה, אלא הוא מלווה לאורך שנים על ידי הקצפת של הפרקליטים הפרטיים, ולכן האופציה של "הגנה משפטית מטעם המדינה" יורדת במקרה זה מהפרק. נשארנו עם האפשרות של השתתפות המדינה בהוצאות ההליך המשפטי.

ההכרעה תהיה של "הוועדה לעניין הגנה משפטית" של משרד המשפטים. אם יוחלט שלא להגיש כתב אישום נגדו או אף אם יוגש כתב אישום כזה ובסופו של הליך יוכיח אהוד אולמרט שהוא זכאי, הוא יוכל להמשיך לטעון שעשה את שיוחס לו כחלק ממסע הבחירות, "לשם מילוי התפקיד", וכך ייתכן ויהיה זכאי להחזרים בגין הוצאותיו המשפטיות. כעובד ציבור, גם הליך של היבחרות מחדש לתפקיד, יכול להיחשב כמילוי תפקידו.

מן העבר השני של המתרס, אל מול צוות ההגנה של אולמרט העמידה המדינה שלושה פרקליטים: את פרקליט המדינה משה לדור, פרקליט מחוז ירושלים אלי אברבנאל וסגן פרקליט המחוז, אורי קורב. בגבם תומכים שורת מתמחים שמשקיעים בפרשה את מלוא מרצם כבר חודשים, עוד הרבה לפני חשיפת הפרשה, ואת משכורותיהם משלם הציבור. כ- 20 שוטרים ממצבת הכוח של המשטרה מקדישים עבודתם הציבורית לעניין - בכירי אגף החקירות, חוקרים, בלשים וצוותי עיקוב והאזנה. בעת הצורך נוספים אליהם צוותים נוספים - כדוגמת צוות החוקרים שנשלח לארצות הברית על מנת לעבור על חשבונותיו של טלנסקי. למרבה הצער, את עבודת הצוות החוקר ועורכי הדין של המדינה לא ניתן יהיה לכסות לכסות במעטפות של תורם נחמד מאמריקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully