וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ג'ון מקיין קורא לפירוק הנשק הגרעיני בעולם

טלי גולדשטין

28.5.2008 / 11:00

הסנאטור מאריזונה מתאמץ להוכיח כי מדיניות החוץ שלו אינה זהה לזו של בוש. קורא להידוק הקשרים עם רוסיה בסוגיית הנשק הגרעיני

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: יאיר דניאל)

הסנאטור ג'ון מקיין, מועמד המפלגה הרפובליקנית לנשיאות, עשה אמש (שלישי) ניסיון להרחיק עצמו ממשל בוש על ידי כך שהתחייב לעבוד באופן הדוק יותר עם רוסיה בסוגיות ההתפרקות מנשק גרעיני וביטול הנשק הגרעיני באירופה כולה.

בנאום באוניברסיטת דנבר על מדיניות הנשק הגרעיני, אמר מקיין כי הוא מעוניין לחתום על הסכם חדש להגבלות על נשק עם הרוסים. עוד אמר מקיין כי הוא תומך באמנה שתיחתם בין שתי המדינות שתחליף את הדרישות הקיימות במסגרת "האמנה לצמצום הנשק האסטרטגי" - אמנה מאוקטובר 1992 שנחתמה בין ארצות הברית וברית המועצות לשעבר, לפיה שתי המדינות הסכימו לצמצם את ייצור הנשק הגרעיני – שתוקפה יפוג ב-2009.

ממשל בוש סרב לקבל הגבלות מחייבות מסוג זה על הנשק הגרעיני, דבר שיצר חרדה – לדברי מבקרי המשטר – בממשלת רוסיה. הצעתו של מקיין לבטל כליל את הנשק הגרעיני באירופה מבדילה אותו מהנשיא בוש באופן חד משמעי.

"רוסיה וארצות הברית כבר אינן אויבות", אמר מקיין בנאום, שהופרע מספר פעמים על ידי נוכחים באולם שקראו "סוף למלחמה בעירק". "שתי המדינות מחזיקות בחלק הארי של הנשק הגרעיני בעולם ולכן מוטלת עליהן האחריות לצמצמו. אני מאמין כי עלינו לצמצם את הנשק הגרעיני לרמה ההכרחית הנמוכה ביותר. כמו כן, עלינו להיות מוכנים לחתום על הסכם הגבלת נשק חדש עם רוסיה שיישקף צמצום זה", הוסיף. יתרה מכך, אמר מקיין, "עלינו להיות מסוגלים להסכים עם רוסיה על תקנים חדשים שיגבירו את רמת השיקוף והביטחון ההדדי ב'אמנה לצמצום נשק גרעיני' ".

עולם נקי מנשק גרעיני

אמירותיו של מקיין היו המעמיקות ביותר עד כה בסוגיית מדיניות הגרעין. הן מהוות חלק מהמאמץ שלו לחזק את האמינות שלו בנושאי ביטחון לאומי לעומת יריבו הסנאטור הדמוקרטי ברק אובמה ובמקביל ליצור הפרדה בין מדיניות החוץ שלו לזו של הנשיא בוש.

מקיין לא התייחס בנאומו לאירן ולצפון קוריאה, שתי מדינות נוספות שתוכנית הגרעין שלהן תעמיד בפני הנשיא הבא של ארצות הברית אתגר קשה. לגבי סין, קרא מקיין לקיום שיחות בנושא הגרעין עם המדינה הקומוניסטית. למשה, מקיין הוא תומך ותיק של קיום שיחות בין שש המדינות – ארצות הברית, צפון קוריאה, דרום קוריאה, סין, יפן ורוסיה - במטרה להגיע להסכם ביטול פיתוח הנשק הגרעיני.

בנאומו, קרא מקיין לעולם נקי מנשק גרעיני וציטט את רונלד רייגן כאות ומופת למדיניות זו. "לפני רבע מאה, הנשיא רונלד רייגן הצהיר, 'החלום שלנו הוא להגיע ליום בו הנשק הגרעיני יעלם מעל פני האדמה'. זהו גם החלום שלי", אמר. "הגיע הזמן שארצות הברית תפגין את סוג המנהיגות שהעולם מצפה ממנה".

באותו אירוע, נתקל מקיין בקובץ מפגינים נגד המלחמה בעירק שהפריעו לנאומו מספר פעמים בקריאות "סיים את המלחמה" ו"מה לגבי עירק?". מקיין ניצל את ההזדמנות להדגיש את תמיכתו באסטרטגיה האמריקאית הנוכחית בעירק ונזף באלו שקוראים לנסיגת הכוחות. "דרך אגב, לעולם לא אכנע בעירק. חיילנו ישובו הביתה כשהניצחון בידיהם", אמר.

אובמה מנגח

ברק אובמה, הנמצא בימים אלו במדינת נבאדה, שוב מתח ביקורת על מקיין ועל העובדה שמדיניות החוץ שלו אינה שונה מזו של בוש, למרות מאמציו של הסנאטור מאריזונה להראות כי ההפך הוא הנכון. "מקיין ובוש עורכים יחדיו אירוע גיוס כספים מאחורי דלתיים סגורות. ללא מצלמות, ללא כתבים. כולנו יודעים מדוע. הסנאטור מקיין אינו רוצה להיראות עם הנשיא, שאת מדיניותו הכושלת הבטיח להמשיך גם בארבע השנים הבאות", אמר אובמה במהלך עצרת בחירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully