וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נפאל: סופה של מלוכה והולדת רפובליקה

28.5.2008 / 10:16

לאחר 240 שנים של שלטון מלוכני, האסיפה הלאומית החדשה תכריז על המדינה כרפוליקה. המלך צפוי לעזוב את ארמונו בתוך שבועיים

אלפי נפאלים יצאו היום (רביעי) לרחובות הבירה קטמנדו בריקודים ובשירים וחגגו את "שחר הרפובליקה", שעות ספורות לפני ביטולו של שלטון המלוכה ההינדי בן 240 השנים. האסיפה הלאומית שנבחרה באפריל תערוך היום את כינוסה הראשון ותכריז על נפאל כרפובליקה. נפאלים רבים מקווים כי הכרזה זו תהווה את הפרק האחרון בתהליך השלום ותסיים מלחמת אזרחים בת עשור במהלכה נהרגו כ-13 אלף בני אדם.

מלך נפאל גיאננדרה צפוי לפנות את ארמון המלוכה ורוד הגג בקטמנדו מיד לאחר ההצבעה בפרלמנט. הוא סרב למסור פרטים לגבי תוכניותיו לעתיד, למעט שבכוונתו להישאר בנפאל. גיאננדרה שולט במדינה מאז פברואר 2001, אולם נאלץ לוותר על חלק מסמכויותיו שנה לאחר מכן עקב הפגנות מחאה פרו-דמוקרטיות ברחבי המדינה. בהמשך ניטלו מהמלך כל סמכויותיו, כולל הפיקוד על הצבא. באחרונה התפרסמו, בעיקר בהודו, שמועות שהוא עומד לצאת לגלות, למרות שהמאואיסטים (שזכו ברוב מוחץ בבחירות) הצהירו שהוא יוכל לעזוב את תפקידו ללא פגע ולהיות אזרח מן המניין. הממשלה העניקה למלך שבועיים לעזוב את הארמון, אך הזהירה מפני פינוי בכוח במידה ויסרב לעזוב.

נפילתו של המלך גיאננדרה היתה דרמטית, במיוחד לאור העובדה שפעם הוא היה מוערץ על ידי כל תושבי נפאל. נפאלים רבים סגדו למלוכה וראו בה התגלמות של האל המגן וישנו. אולם כיום, תמונתו של גיאננדרה הוסרה משטרות הכסף ושמו הוצא מההמנון הלאומי. כמו כן, התבקש המלך להחזיר את כל חובותיו ולהתחיל לשלם את כל החשבונות המלכותיים לממשלה – דבר שמשפחת המלוכה מעולם לא נהגה לעשות.

"למלך יהיו 15 ימים לעזוב את הארמון שלאחר מכן יהפוך למוזיאון היסטורי", אמר השר לשלום ושיקום ראם צ'אנדרה פודל.

לדברי הנפאלים, הקסם שאפף את המשפחה המלכותית התפוגג בעת הטבח בארמון ב-2001, במהלכו המלך הפופולרי בירנדרה ושמונה ממקורביו נרצחו על ידי הנסיך דאז דיפנדרה. הלה התאבד מיד לאחר הרצח. תדמית משפחת המלוכה הידרדרה אף יותר לאחר שגיאננדרה פיטר את הממשלה ונטל לעצמו סמכויות מוחלטות ב-2005.

המפלגה המאואיסטית-קומוניסטית והמפלגות האחרות במדינה מסרו כי נשיא חדש יכנס לארמון הנשיאות ויכהן כראש המדינה לאחר ביטול המלוכה. ראש משלחת האו"ם בנפאל הזהיר מפני האתגרים הרבים שעדיין עומדים בפני המדינה, לרבות אלימות פוליטית וצבא מאואיסטי, המונה אלפי חיילים, שעדיין לא הפרק לחלוטין מנשקו.

"בחירת האסיפה הלאומית והחוקה החדשה הם ציון דרך, הישג עצום בתהליך השלום, אך הוא אינו מייצג את סוף התהליך", אמר. עם זאת תושבי קטמנדו מעדיפים לעת עתה להתמקד בהווה. "אני חושב כי זהו דבר טוב שהמלך עוזב", אמר נהג המונית נירנג'אן שרסתה. "הוא לא עשה מאומה עבור העם למעט לצבור כסף בשבילו ובשביל משפחתו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully