וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היועץ של אובמה נגד הלובי היהודי

גיל קדרון

27.5.2008 / 16:14

בז'ז'ינסקי, שאינו חלק מהקמפיין, אמר כי השפעת הלובי חזקה מדי, וביקר את הנטייה להאשים ניסיונות פשרה במזה"ת כ"אנטישמיות"

ברק אובמה והציבור היהודי בארה"ב מעולם לא היו מאוהבים אחד בשני, למרות מאמציו של הסנאטור מאילנוי להביע דעות פרו ישראליות ברורות ("התמיכה האמריקאית בישראל הינה בלתי ניתנת לערעור", אמר ביום העצמאות ה-60), ולמרות הרצון של הלובי היהודי באמריקה להישאר ביחסים טובים עם מי שעשוי להיות הנשיא הבא של ארה"ב.

אחת מנקודות השפל הייתה כאשר התגלה כי יועצו של אובמה והמומחה למזרח התיכון רוברט מאלי קיים שיחות עם בכירי חמאס. ייתכן כי ההתבטאות האחרונה של אחד מיועצי מדיניות החוץ של אובמה תגדיל עוד יותר את החשדנות ההדדית.

זבינייב בז'ז'ינסקי, לשעבר היועץ לבטחון לאומי בממשל קרטר ואחד מאדריכלי הסכם קמפ דייויד ב-1979, האשים היום (שלישי) חברים בממסד היהודי-אמריקאי ב"מקארתיזם", בכל הקשור ליחסם למבקרי ישראל. לדידו של בז'ז'ינסקי הלובי הפרו ישראלי בארה"ב חזק מדי, וההאשמות באנטישמיות עברו שימוש יתר בכל פעם שמישהו העז לבקר את השפעתם.

ג'וזף מקארתי היה סנאטור רפובליקאי שעמד בשנות ה-50 בראשות "הוועדה למעשים אנטי אמריקאים", אותה ניצל כדי לרדוף כל מי שנחשד בעיניו כבעל נטיות סוציאליסטיות או קומוניסטיות, כולל עיתונאים, אקדמאים ואמנים, רבים מהם יהודים.

"השפעת הלובי בוושינגטון לא בריאה"

בז'ז'ינסקי הציג הצעה לפתרון למלחמה הבלתי נגמרת במזה"ת, הכולל ויתורים הדדיים, וטען כי הלובי היהודי המשפיע ביותר, איפ"ק, מפריע למאמצי השלום הללו. "איפ"ק התנגד בצורה עקבית לפתרון שתי המדינות לשני עמים, וחברי קונגרס רבים מפחדים להתנגד להם", אמר בז'ז'ינסקי ל"טלגרף" הבריטי. "אני לא חושב שזה בריא". הוא הוסיף כי גם הלובים של הקובנים-אמריקאים, הארמנים-אמריקאים והאירים-אמריקאים מחזיקים ביותר מדי השפעה בוושינגטון.

"זוהי איננה תופעה יחודית ללובים היהודים, אולם יש שם גורמים שאינם מתווכחים עם עמדותיך, אלא עולבים בך, משמיצים ומציגים אותך כמרושע", אמר בז'ז'ינסקי. "הם מהר מאוד קוראים לך אנטישמי. קיים אלמנט של פרנויה בנטייה הזו לראות כל ניסיון רציני לשלום של פשרה כמהלך שמופנה כנגד ישראל".

בז'ז'ינסקי הינו דמות חשובה בעיצוב מדיניות החוץ של ארה"ב, גם בגיל 80, וקשריו עם אובמה, למרות שאינו נושא במשרה רשמית בקמפיין שלו, עשויים לעורר חשש בקרב הקהילה היהודית בארה"ב כי תחת ממשלו של אובמה, העמדה הפרו ישראלית האוטומטית תשתנה. הוא הואשם בידי אקדמאים, עיתונאים ובלוגרים יהודים כ"אנטי ישראלי".

בז'ז'ינסקי הביע לא מכבר את תמיכתו באובמה, אותו כינה כ"יחידי מבין המועמדים שמבין את השינויים שעובר כיום העולם". אובמה החמיא בתורו לבז'ז'ינסקי, וציין כי הוא "מישהו שלמדתי ממנו המון", וכי מדובר ב"אחד האקדמאים ואנשי המחשבה המובילים בארה"ב".

אובמה: "לא בטוח שאפגש עם אחמדינג'ד"

בתוך כך, אובמה נסוג מהצהרתו הקודמת כי הוא מוכן להפגש עם נשיא אירן אחמדינג'ד. "אין סיבה שניפגש עם אחמדינג'ד לפני שנדע שהוא שולט בנעשה במדינתו. הוא לא האיש הכי חזק באירן", כך הצהיר הלילה.

אובמה הוסיף, כי בין אם תהיה כזו פגישה ובין אם לאו, קודם לכן על ארה"ב לקיים שיחות עם אירן בדרג נמוך ולהכין אותן היטב. "הכנה טובה פירושה שבני שיחנו יבינו את הדאגה שלנו מתכנית הגרעין, אך גם ידעו שאנו מוכנים להקשיב להם".

"האירנים טוענים שהם אינם רוצים לפתח נשק גרעיני ושהכל מיועד למטרות אזרחיות, אבל איני מאמין להם", אמר אובמה. "זה יהיה נושא לדיון איתם", הסביר, "ואנחנו נציג ראיות לכך שיש אמצעים אחרים לפיתוח יכולות גרעין אזרחיות".

ג'ון מקיין, המועמד הרפובליקני לנשיאות ארה"ב, טען בשבוע שעבר, כי "נכונותו של הסנאטור אובמה לנהל שיחות ישירות עם נשיא אירן מסגירה את חוסר הניסיון שלו ואת השיפוט הפזיז שלו". באסיפת בחירות בשיקגו אף האשים מקיין את אובמה בחוסר הבנה של "גודל האיום האירני".

אובמה לא נשאר חייב ומיהר לתקוף את מקיין על דבריו. "אירן היא המרוויחה העיקרית מהמלחמה בעירק - המלחמה שלא היה צריך לצאת אליה", ציין בנאום במונטנה. "הודות לנשיא בוש שיזם את המלחמה והסנאטור מקיין שתמך בה, אירן היא האיום הגדול ביותר כיום על ארה"ב וישראל". "מקיין", הוסיף, "רוצה להמשיך במדיניות הכושלת של בוש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully