וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סבא"א: "תוכנית הגרעין האירנית מדאיגה"

26.5.2008 / 22:22

מדו"ח חדש שפירסמה הסוכנות לאנרגיה אטומית, עולה כי בידי אירן 3,500 צנטריפוגות הפועלות במתקן העשרת האורניום 'נתנז'

תוכנית פיתוח הנשק הגרעיני לכאורה של אירן ממשיכה להוות סוגיה מדאיגה "הדורשת הסברים מעמיקים", אמרה היום (שני) הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א). בדו"ח חדש על אירן, מציינת הסוכנות כי בבעלות הממשלה האירנית 3,500 צנטריפוגות הפועלות במתקן העשרת האורניום התת קרקעי 'נתנז'. בנוסף, מדווחת הסוכנות כי עדיין לא קיבלה גישה לאתרים גרעיניים באירן, אותם ביקשה לראות עוד באפריל.

בשנה שעברה התקינה אירן 3,000 צנטריפוגות המשמשות כבסיס להעשרה תעשייתית ב'נתנז'. מכיוון שמדובר בגרסה ישנה של צנטריפוגות הנוטות להתקלקל, החלה אירן לבצע ניסויים במודלים מתקדמים יותר. הצנטריפוגות המתקדמות נרכשו על ידי אירן מהמערב באמצעות השוק השחור וביכולתן להעשיר אורניום במהירות גבוהה פי 2-3 לעומת המכונות הישנות.

באפריל הכריזה אירן כי החלה להתקין 6,000 צנטריפוגות מתקדמות ב'נתנז' שיאפשרו לה לייצר פצצות גרעינית בעתיד. אירן מתעקשת כי תוכנית הגרעין שלה מיועדת אך ורק לייצור חשמל, דבר שיאפשר למדינה לייצא יותר נפט וגז. עם זאת היא עדיין לא הצליחה לשכנע בכך את המערב, המאשים אותה בניסיון לייצר פצצות אטום.

מועצת הביטחון של האו"ם הטילה שלושה סבבים של סנקציות על טהרן לאחר שסירבה לעצור את פעילות הגרעין שלה. אורניום מועשר יכול לשמש כדלק במפעלי גרעין. אם הוא מזוקק יותר, האורניום יכול לשמש גם כחומר נפץ בכלי נשק. צנטריפוגות הן מכונות המערבבות רכיבים של אורניום במהירות על קולית על מנת להפרידם ולהתמקד באיזוטופ הרדיו אקטיבי של היסוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully