וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרקליטיו של רה"מ: "אולמרט לא חושש"

פנחס וולף

27.5.2008 / 19:42

"ברור שראש הממשלה לא חושש שהוא עשה משהו לא תקין", אמר פרקליטו בתגובה לעדות טלנסקי. לדור: "מוקדם להחליט לגבי אישום"

(צילום: גדעון צנטנר ורויטרס, עריכת וידאו: יאיר דניאל וענת ברק)

גביית העדות מטלנסקי על ידי פרקליט המדינה משה לדור, שהתקיימה בדלתיים פתוחות בבית המשפט המחוזי בירושלים, הסתיימה לאחר כשבע שעות. לאחר העדות ערך אלי זהר, פרקליטו של אולמרט, חקירה נגדית קצרה. זהר שאל את טלנסקי מספר שאלות, וביקש להמשיך בחקירה רק ב-18 ביוני. בסוף דיון בנושא הוחלט כי החקירה תתקיים ב-17 ביולי. עד אז נאסר על טלנסקי להתראיין לכלי התקשורת.

עו"ד נבות תל צור, פרקליטו של אולמרט, אמר בתגובה לעדותו של טלנסקי כי "כל ניסיון להפוך את ההתנהלות של אולמרט לפלילית אינה במקומה. גם טלנסקי אמר שלא הייתה לא כוונה לקבל דבר בתמורה. ברור שראש הממשלה לא חושש שהוא עשה משהו לא תקין והוא משתף פעולה עם החוקרים". עו"ד תל צור הוסיף כי "יתכן שצריך לבחון את ההתנהלות הציבורית של הפוליטיקאים במדינת ישראל".

"גרמו לי להרגיש כמו פושע. הרסתם את המשפחה שלי", כך אמר איש העסקים משה-מוריס טלנסקי בבכי במהלך עדותו המוקדמת על יחסיו עם ראש הממשלה אהוד אולמרט, החשוד בקבלת שוחד בפרשת מעטפות הכסף. זו הפעם השניה בה פרץ טלנסקי בבכי במהלך עדותו.

משה לדור אמר לאחר גביית העדות, כי "החקירה נמצאת בעיצומה. העדות המוקדמת אינה יכולה להיות מוערכת בשלב זה לפני שעברה את החלק המאזן בחקירה נגדית. בשלב זה לא התקבלה שום החלטה בנושא, ושום כתב אישום עדיין איננו נשקל. את ההחלטה האם להגיש כתב אישום או לסגור את התיק מקבלים תמיד רק לאחר סיום החקירה".

טלנסקי החל את התשאול כשסיפר מעט על עצמו, על הקשר שלו עם ישראל ועל העובדה שהוא פעיל בשלל ארגונים יהודיים שמטרתם גיוס כספים לישראל. לאחר מכן, החל לדור לשאול את טלנסקי על היכרותו עם אולמרט.

טלנסקי סיפר כי הכיר את אולמרט לראשונה במלחמת המפרץ, "כשהגעתי להיות עם בני משפחתי וכדי לנסות לגייס כספים לבית החולים שערי צדק". טלנסקי הוסיף כי "את אולמרט פגשתי כשהיה שר הבריאות. תמיד הערכתי אותו. הוא היה איש אינטליגנטי, נסיך הליכוד. כשהכרתי אותו, אהבתי אותו. באמת באמת אהבתי אותו", אמר טלנסקי.

"אולמרט אהב סיגרים יקרים"

טלנסקי החל לפרוס את השתלשלות יחסיו עם אולמרט וסיפר כיצד החל להעביר לו כספי תרומות: "ב-92' היה גיוס כספים לקמפיין של ראשות העיר... שאלתי את אולמרט למה צריך את הכסף ואמרתי שאעשה הכל שיהיה כדי שיייבחר. הוא ביקש ממני כספים לקמפיין. שאלתי למה אני לא יכול לכתוב צ'ק והוא ענה 'בגלל השיטה'".

"במשך הקמפיין לראשות העיר נתתי כסף מזומן שהיה לגיטימי. פדיתי צ'ק למזומן ונתתי לו הלוואות רבות. גייסתי לו כספים בארה"ב, אנשים היו תורמים והייתי מעביר לו את הכסף בבוקר למחרת במזומן, או מעביר לשולה זקן במעטפה במזומן. תקופת גיוס הכספים היתה בין 92 ל-2005 ואח"כ זה נעצר". דברי טלנסקי, בין השנים 1992 ל-2005 הוא העביר לאולמרט סכום של כ-150 אלף דולר.

מהעדות עולה כי טלנסקי לא רק סייע לאולמרט במימון קמפיינים, אלא אף סייע לו בחופשות אישיות. "אולמרט פנה אלי ואמר שהוא נוסע לאיטליה", סיפר טלנסקי. "הוא ביקש 25 אלף שקל, שאותם הוציא מבנק בירושלים". פרקליט המדינה שאל את טלנסקי מדוע הלווה לו את הכסף, ומדוע רה"מ לא החזיר לו את הסכום, על אף שהוא הוגדר כהלוואה. טלנסקי השיב כי "אני לא יכול להסביר את זה במילים אבל הוא היה חבר שלי".

לדור שאל את טלנסקי לגבי סכום של 70 אלף ש"ח שנרשם יומנה של שולה זקן, וככל הנראה ניתנה בתקופת הפריימריז האחרונים שאולמרט התמודד בהם בליכוד. על כך סיפר טלנסקי כי "אולמרט אמר לי שהוא במצוקה כלכלית, הלכתי לבנק ונתתי לו את הכסף". טלנסקי סיפר עוד, כי במקרה אחר שילם לאולמרט 4,700 דולר עבור שהות של שלושה ימים במלון ריץ קרלטון בוושינגטון, באמצעות כרטיס האשראי שלו.

טלנסקי שפך אור גם על מעורבותו של עו"ד אורי מסר, מקורבו של אולמרט, בניהול הכספים: "אורי מסר ביקש ממני סכומים גדולים יותר. אני זוכר שעשיתי העתקים מהצ'קים שהעברתי. למרות מה שכל העיתונאים כתבו, אני לא מיליונר". פרקליט המדינה שאל את טלנסקי האם יש ברשותו קבלות על הסכומים שהעביר לאולמרט. טלנסקי השיב בשלילה.טלנסקי סיפר שבשנת 2002 הוא העביר לאורי מסר 3 צ'קים, אחד שלו, אחד של אשתו ואחד של בנו, על סך 7,500 דולר כל אחד. משה לדור הראה צילומים של הצ'קים בבית המשפט.

טלנסקי התבקש להעיד גם על האופן בו נאספו התרומות. לדבריו, "אנשים תרמו סכומים גדולים. אם היו צ'קים של תורמים, פדיתי אותם והעברתי לאולמרט במזומן". לדור ניסה לדחות את הדיון בנושא אופן העברת התרומות אך עו"ד זוהר, פרקליטו של אולמרט, התנגד לכך.

כשנשאל האם ציפה למשהו בתמורה לכספים אמר: "לא ציפיתי לתמורה. לא עשיתי דבר לטובתי האישית. עשיתי זאת כתרומה". לשאלה כיצד ידע שאולמרט צריך את הכסף השיב: "שולה זקן היתה מתקשרת ומבקשת. הייתי מגיע למלון בניו יורק שם פוגש את אולמרט ומעביר לו את הכסף".

לדור שאל את טלנסקי האם ידע על האופן שבו נעשה שימוש בכסף. על כך ענה: "הוא אהב סיגרים יקרים, עטים ושעונים. זה נשמע מוזר, אבל אין לי מושג". לדור המשיך: "כמה פעמים נפגשת איתו כשר התמ"ת?", טלנסקי ענה: "זה רק ניחוש, אבל בשלוש שנים שכיהן כשר, נפגשנו בין 10 ל-15 פעמים. במהלך התקופה הזאת העברתי לאולמרט מעטפות ובהן 3,000-8,000 דולר דרך זקן".

טלנסקי העריך כי העביר לאולמרט מעטפות כסף לפחות 10 פעמים. אולמרט הגיע לבתי מלון, התארח, אכל שתה ופנה לטלנסקי ששילם באמצעות כרטיס האשראי שלו. אולמרט נהג להגיע לבית מלון בוושינגטון לארוע אישי ביקש כסף מטלנסקי עבור אירוח מלא כהלוואה בלבד. טלנסקי שלף את האשראי ושלים את הסכומים. כמו כן, פרקליטות המדינה הראתה לטלנסקי מסמכים המראים שנתן סכומים נוספים, אולם טען שאינו מכיר אותם. לשאלת הפרקליטות, איך יש את המסמכים, ענה טלנסקי, כי אינו יכול לדעת מי עשה דבר כזה.

המכתב שעורר את חשדו של טלנסקי

טלנסקי סיפר שמסר הציג לו מכתב לכיסוי חובות בהיקף של 300 אלף דולר, אליהם נכנסה אחת העמותות לגיוס כספים של אולמרט. לפי המכתב התחייב טלנסקי לכסות את האוברדראפט של העמותה.

"אמרתי למסר שזה המכתב הכי מעורפל מעורך דין שראיתי מימי, ומעולם לא חתמתי על המכתב. זה מכתב ילדותי. הוא אומר הרבה מילים בלי פרטים והוא מציג אותי כטיפש. כשראיתי את המכתב אמרתי לו: אני לא משלם את האוברדראפט", אמר טרלנסקי. לדבריו, אף אדם אינטילגנטי לא היה חותם על מסמך כזה. אני תמה איך כל הפאזל הזה מסתדר". "אני רואה את העברות הכספים לחשבונו של מסר ואת המכתב ומתחילות לעלות לי רעיונות לראש", אמר טלנסקי שרמז על כך שהחל לחשוד שמשהו אינו כשר.

פרקליט המדינה לדור אמר עוד בפתח הדיון כי טלנסקי עדיין נחשב בגדר חשוד, אך עדותו לא תשמש נגדו בהמשך המשפט, אם יתקיים. עדותו של טלנסקי נגבית באנגלית ואת הדיון מלווה מתורגמן. בתום העדות יתורגם הפרוטוקול לעברית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully