וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתמן: בדימונה אין מפעל טקסטיל

גיל קדרון

26.5.2008 / 11:40

"מקורות זרים" רבים פירסמו ידיעות על הכור הגרעיני בדימונה, בדרגות שונות של פירוט. כך נסדקה העמימות הישראלית, מוענונו ועד קרטר

עיתון "הטיימס" הלונדוני סדק הבוקר (שני) שוב את העמימות הישראלית סביב הגרעין, כשציטט את נשיא ארצות הברית לשעבר ג'ימי קרטר אומר כי ישראל מחזיקה ב-150 ראשי נפץ גרעיניים. הדברים נאמרו בכנס בוויילס, שעסק בתוכניתה הגרעינית של טהרן.

ב-5 באוקטובר 1986 הפך שמו של מרדכי וענונו, טכנאי אלמוני ב"מכון 2" בכור בדימונה, לשגור בפי כל תושבי ישראל, ורבים מתושבי העולם. באותו יום פורסמה כתבה של "הטיימס", שכללה תמונות שצילם וענונו בכור. בכתבה נאמר כי המתקן החל לייצר ראשי נפץ גרעיניים בסוף שנות השישים, ככל הנראה לאחר מלחמת ששת הימים.

תמונותיו של וענונו שכנעו מומחים גרעיניים כי ישראל הפכה למעצמה גרעינית משמעותית, וכי בשנות השמונים החל ייצור ראשי נפץ תרמיים, שמסוגלים למחוק ערים שלמות מעל פני האדמה.

לפי פרסומים זרים, ב-17 בספטמבר 1956 סוכם בין שמעון פרס, סגן שר החוץ דאז, ופקידים צרפתים על אספקת כור מחקרי קטן ודלק אורניום. לאחר כשלונו של מבצע סיני, וההתערבות הלא מוצלחת של בריטניה וצרפת, נטען כי ראש ממשלת צרפת דאז, גי מולה, חש מבוכה על כך שנטש את בת בריתו הסוציאליסטית במזרח התיכון, וכך החלה העבודה על כור גרעיני גדול, "לצורכי שלום", בסמוך לדימונה.

באותה כתבה של "הטיימס" נאמר כי הטכנולוגיה הצרפתית איפשרה להפוך את הכור בדימונה לצבאי, עם ייצור פלוטוניום של 40 ק"ג בשנה, כמות שמספיקה לבניית 10 פצצות. להערכת המומחים שקיבץ העיתון, לישראל היו כבר בשנות השמונים בין 100 ל-200 פצצות "בעלי יכול הששמדה שונה".

העמימות נשחקת

ב-1998 פורסם ספרו של ד"ר אבנר כהן "ישראל והפצצה" בשפה האנגלית, ושנתיים מאוחר יותר ראה אור גם בעברית. כהן סיכם בספרו את הנסיבות שהובילו את המנהיגות הישראלית לפנות לאפיק הגרעיני, ולהצליח בו, כמו גם את הקשיים שמהלכים אלו עוררו במערכת היחסים עם ארה"ב של ממשל ניקסון.

גם מדיניות העמימות הישראלית, היחידה במינה בעולם, נחקרת על ידי כהן, שמשמש כחוקר בכיר במכון ללימודים בינלאומיים ולימודי ביטחון של אוניברסיטת מרילנד בארצות הברית, ומחזיק בתארים באוניברסיטאות ברחבי העולם, כולל תל אביב, הרווארד, שיקגו ו-MIT.

ב-12 באוקטובר 2003 פירסם "הלוס אנג'לס טיימס" כתבה בה מצוטטים גורמים בממשל בוש, כמו גם בממשלת ישראל, כאומרים כי ישראל פיתחה טכנולוגיה המאפשרת לה להרכיב ראשי נפץ גרעיניים על טילי שיוט אמריקאים. המשמעות של הפיתוח הטכנולוגי: ישראל מסוגלת לשגר נשק גרעיני מהים ומתחתיו, מצוללת, וגם מהאוויר ומהיבשה.

מטרת החשיפה הייתה, כך הסבירו המקורות לעיתון, להניא את אירן מלהמשיך ולפתח נשק גרעיני, לאור יכולת "המכה השנייה" של ישראל, שנותנת לה אופציה להשתמש בנשק להשמדה המונית גם במקרה שתספוג נזקים רבים בשטחה - יתרון הרתעתי משמעותי.

בתחילת דצמבר 2006 רמז שר ההגנה האמריקאי רוברט גייטס, בדיון בסנאט, כי אירן מעוניינת בנשק גרעיני על מנת להגן על עצמה מפני המעצמות הגרעיניות באזור, "פקיסטן ממזרח, רוסיה מצפון, ישראל ממערב, וארה"ב מהמפרץ הפרסי". ב-12 לאותו חודש התראיין ראש הממשלה אהוד אולמרט לתחנת הטלוויזיה הגרמנית SAT1, והסביר כי אירן מנסה להשיג נשק גרעיני "כמו אמריקה, צרפת, ישראל ורוסיה". לשכתו ביקשה להבהיר כי לא היה בדברים אלו בכדי לשנות במאומה את מדיניות העמימות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully