וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר בארה"ב: שוויון בין מקיין לאובמה

גיל קדרון

25.5.2008 / 15:37

לפי סקר חדש, שניהם עומדים על 46 אחוזים, לאחר שבשבוע שעבר הוביל אובמה, ממנו נרתעים המצביעים הלבנים, ב-8 אחוזים

שוויון בין הסנאטור ג'ון מקיין, המועמד הרפובליקאי לנשיאות ארצות הברית, לבין הסנאטור ברק אובמה, שמסתמן כמועמד הדמוקרטי לתפקיד, כך עולה מסקר חדש של השבועון "ניוזוויק", שהתפרסם בסוף השבוע. לפי הסקר , שנערך ברחבי ארה"ב, כל אחד מהם נהנה מ-46 אחוזי תמיכה. כזכור, ברביעי פורסם סקר אחר, של "רויטרס/זיגבי", בו היה לאובמה יתרון של 8 אחוזים על יריבו הרפובליקאי.

הסקר של "ניוזוויק" מצביע על בעייתו החמורה של אובמה - הפופולריות הלא מרשימה שלו בקרב מצביעים לבנים, ש-52 אמרו כי יתנו את קולם למקיין, בעוד ש-42 בלבד הצהירו כי ישלשלו בקלפי פתק עם שמו של אובמה עליו. הבעיה הופכת חדה יותר כאשר מבחינים כי 53 אחוזים מהנשאלים הגדירו את עצמם כדמוקרטים, לעומת 38 אחוזים שהגדירו עצמם כרפובליקאים. הילרי קלינטון, לעומת זאת, מוליכה על מקיין ב-48 אחוזים מול 44.

בנוסף התבקשו הנשאלים לענות על מבחר שאלות בנושא גזע, כולל העדפות, נישואים בין גזעיים, יחס כלפי קצבות סעד (שרובן הולכות לבני מיעוטים), ויחס כללי כלפי אפרו אמריקאים, מה שאיפשר ל"ניוזוויק" לחלק אותם לפי "מד טינה גזעית", לשון השבועון.

בקרב בין אובמה ומקיין 78 אחוזים של דמוקרטים בעלי טינה גזעית נמוכה, זהה לניצחון של קלינטון, אולם בקרב דמוקרטים בעלי טינה גזעית גבוה יתרונו מצטמק ל-51 מול 33, בעוד שקלינטון שומרת על פער של 59 אחוזים מהסנאטור מאריזונה. פילוח הדמוקרטים בעלי הטינה הגזעית מגלה כי 51 אחוזים מהם למדו פחות מארבע שנים בקולג', 44 אחוזים מהם מעל גיל 60 (18 בלבד מתחת לגיל 40), וכחצי מהם חיים בדרום.

11 אחוזים מהנשאלים סברו כי דתו של אובמה היא האיסלם, 22 אחוזים לא ידעו לענות, ורק 58 אחוזים ענו נכונה, שאובמה הינו נוצרי.

המסקנה היא כי למרות הפופולריות הגבוהה לה זוכה אובמה בקרב לא לבנים, אותם מחוזות שלאורך ההיסטוריה רווחו בהם דעות גזעניות ברמה כזו או אחרת - קרי, גברים לבנים מבוגרים ולא מלומדים, שחיים בדרום - יהיו הפקטור המכריע באירוע ההיסטורי בו יעמוד לבחירה לראשונה אדם שחור.

בוקה ומבולקה סביב מקיין

החדשות הפחות טובות מכיוון מחנהו של מקיין קשורות לבעיות הארגוניות שפוקדות את הקמפיין שלו, כמו התפטרות עובדים, עיכוב בבניית קמפיין כלל ארצי, וספקות אם השכיל לנצל את הקרב העקוב מדם במפלגה הדמוקרטית. כמה ממנהיגי המפלגה הרפובליקאית הביעו דאגה מהבוקה ומבולקה סביב מקיין, כולל ההתמקדות סביב החלטתו שלא ישלם שכר ללוביסטים, עובדה שפגעה בתדמיתו כאיש שמתכוון להגיע לוושינגטון ולשנות את סדרי העבודה הנהוגים בה, כולל הקשרים בין הון לשלטון.

"אם הקמפיין של אובמה יצליח לשנות את תדמיתו מרפורמטור לסתם עוד פוליטיקאי מוושינגטון, זה יכול לפגוע קשות במקיין", אמר טרי נלסון, שעבד עבור מקיין עד שזה החליף את כל יועציו בסתיו האחרון.

גורמים במפלגה טוענים כי ג'ורג' וו. בוש העמיד ארגון יציב ויעיל בהרבה בשתי מערכות הבחירות הקודמות.

שנאת נשים מול גזענות נגד שחורים

בין לבין, אובמה וקלינטון אינם מצליחים להעביר את השבועות האחרונים של הפריימריז הדמוקרטים מבלי להתעמת, בצורה עקיפה או ישירה. כעת כועס אובמה על כך שיריבתו מתמקדת בבחירות בפלורידה ומישיגן, שקולותיהן לא נספרו לאחר שהזיזו את תאריך ההצבעה מבלי לתאם זאת עם הוועידה הדמוקרטית. תושבי מדינות אלה ידעו מבעוד מועד כי אין משמעות לבחירות, ובמשיגן שמו של אובמה אף לא הופיע על הפתקים. בפלורידה זכתה קלינטון לניצחון מרשים במיוחד.

"הקמפיין של קלינטון לא ניסה להכעיס את תושבי פלורידה ומישיגן בימים בהם הם לא חשבו שהם זקוקים לצירים הללו", אמר אובמה. "בואו לא נעמניד פנים שאיננו יודעים מה מתחולל כאן. מנקודת המבט שלהם, הטיעונים האלה הם התקווה האחרונה שלהם לנצח".

קלינטון, מצידה, התראיינה בשבוע שעבר ל"וושינגטון פוסט" המוערך, בו סיפרה כי בארה"ב שנאת נשים הינה נפוצה יותר מגזענות, וטענה כי זו הסיבה המרכזית שמועמדותה התרסקה. "התגובה התקשורתית צריכה להיות זהה במקרים של סקסיזם ושל גזענות", אמרה קלינטון. "נדמה שהתקשורת לא מוטרדת משתי התופעות באותה המידה, וכמה מהתגובות שקיבלתי הצביעו על שנאת נשים לשמה, מה שהיה פוגעני כלפי מיליוני נשים".

"הסאנדיי הראלד" סיפר היום על כמה מקרים מביכים בהם נתקלה המועמדת. בפגישה מצומצמת בעיירה בניו המפשייר קרה לה גבר מהקהל, "תגהצי לי את החולצה", בעוד שגברים אחרים בגיל העמידה השוו אותה בצורה שלילית לנשותיהם ואמותיהם. פרשן של "פוקס ניוז" הימנית טען כי "כשגברים מקשיבים להילרי מדברת, כל שהם שומעים הוא 'תוריד את הזבל'", בזמן ששדרן הרדיו השמרני ראש לימבו תהה "האם האמריקאים מוכנים לראות אישה כהילרי מזדקנת מול עיניהם?".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully