וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קלינטון מקווה לנס משמיים

טלי גולדשטין

22.5.2008 / 10:23

בקמפיין קלינטון יש המאמינים כי המרוץ כבר הסתיים, מקורביה מנסים לרמוז לה לפרוש, אך הסנאטורית רואה במאבקה שליחות למען נשים

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: ענת ברק)

בנאום שנשאה בפלורידה, הסנאטורית הילרי קלינטון לא ויתרה והמשיכה אתמול (רביעי) לדבוק בקריאתה לכלול את קולות הבוחרים שהצביעו בפריימריז שנערכו במדינה (קולות הבוחרים בפריימריז בפלורידה ובמישיגן לא נחשבים בספירה הכוללת כעונש על כך ששתי המדינות ערכו את הפריימריז בתאריך מוקדם מהמתוכנן והמרו את מדיניות המפלגה) . לעומת זאת, יריבה ברק אובמה, ששהה בפלורידה אף הוא, נשמע כאילו המאבק על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות מאחוריו והוא המנצח.

"אני מאמינה שלסנאטור אובמה ולי יש מחויבות כמועמדים דמוקרטים פוטנציאלים. למעשה, לכולנו יש מחויבות כדמוקרטים להמשיך את המסורת ולהבטיח שבתהליך בחירת המועמד כל קול ישמע וכל קול ייחשב", אמרה קלינטון לתומכיה בעיר בוקה רטון.

הביקורים המקבילים בפלורידה נערכו יום אחרי הפריימריז באורגון ובקנטקי שהעניקו לאובמה בפעם הראשונה רוב מבחינת הצירים הנדרשים על מנת להבטיח את מועמדות המפלגה – ציון דרך שהוא מקווה שיהווה נקודת מפנה במאבק בין השניים. "אנו על סף הבטחת המועמדות", אמר אובמה בעצרת בעיר טמפה.

אובמה אמר כי הוא מקווה שההישג החשוב יציין את תחילת סוף המרוץ המתיש בינו לבין קלינטון כדי שיוכל להפנות את תשומת לבו המלאה לבחירות הכלליות ולהתמודדות מול ג'ון מקיין הרפובליקני בנובמבר. כמו כן, מקווה אובמה שעתה צירי העל שעדיין לא החליטו במי יתמכו, ישתכנעו לתמוך בו.

לפי חישוב שערכה רשת MSNBC, אובמה צבר עד כה 1,960 צירים וקלינטון, 1,783. לאובמה חסרים עתה 66 צירים מתוך 2,026 הצירים הנדרשים על מנת לזכות במועמדות המפלגה הדמוקרטית בוועידה באוגוסט.

צירי העל מסרבים להשתכנע

בימים האחרונים חברים, מקורבים ומגייסי כספים בעבור קלינטון ניסו לרמוז לסנאטורית בעדינות שהתעקשותה להישאר במרוץ, כנגד כל הסיכויים, מאיימת לפלג את המפלגה ולפגוע בסיכויי אובמה לנצח את מקיין. גם בתוך הקמפיין עצמו, יש כאלו המאמינים בלבם כי המרוץ הסתיים. אך קלינטון מסרבת להקשיב לדיבורים על פרישה. מה עובר לה בראש?

קשה לנחש כמה קשים היו הימים החודשיים האחרונים בעבור הסנאטורית. היא באמת ובתמים מאמינה שיש לה סיכוי טוב יותר לנצח את מקיין בנובמבר וכי לאובמה אין מספיק ניסיון על מנת להתמודד בבחירות הכלליות.

מאז רצף הניצחונות של אובמה בפברואר – מאז למעשה פתח הסנאטור פער בלתי ניתן להדבקה – ניצחה קלינטון באוהיו, טקסס, פנסילבניה, אינדיאנה ובשבוע האחרון ומערב וירג'יניה ב-41% ובקנטקי ב-35% - שתי מדינות בהן ניצח פעמיים בעלה ביל קלינטון בבחירות לנשיאות.

ועדיין, לאחר כל ניצחון והתחזקות התמיכה של ציבור הבוחרים הלבן ממעמד הצווארון הכחול בקלינטון, צירי העל הפנו לה את גבם באופן גורף. מאז מערב וירג'ניה, 22 צירי על הודיעו על תמיכתם באובמה. קלינטון צברה רק ארבעה. אך קלינטון בשלה.

"הייתי פורשת אם האמנתי לרגע שלאובמה סיכוי טוב יותר לנצח מאשר לי", אמרה הסנאטורית שוב ושוב. היא גם מסרבת לקבל את הטיעונים לגבי פילוג במפלגה הדמוקרטית על רקע גזעי ומאמינה שהמפלגה תושב להתאחד מאחוריה.

מהווה השראה למיליוני נשים

לקלינטון מספר סיבות להישאר במרוץ. בראש ובראשונה, בני הזוג קלינטון אינם מסוג שמוותר. הם שרדו שמונה שנים בבית הלבן, לרבות הדחה. במהלך מסע הבחירות של קלינטון ב-1992, הצהירה קלינטון שבעלה ימשיך להילחם עד הסוף המר. בעצרת בעיר לקסינגטון ביום שני, אמר קלינטון : "הכריזו על מותה של הילרי יותר פעמים ממספר הנשמות שיש לחתול".

על ידי המשך המרוץ בשלוש המדינות הבאות, מונטנה, דרום דקוטה ופורטו ריקו – שתסגור את הפריימריז במפלגה הדמוקרטית בראשון ביוני, ככל הנראה, בניצחון סוחף של קלינטון – מתכוונת קלינטון לחזק את טיעונה כי יש לחשב לפחות את מחצית מהקולות במישיגן ובפלורידה בוועידה באוגוסט, צעד שיוביל אותה ליתרון על אובמה מבחינת מספר קולות הבוחרים. בכך מקווה קלינטון לשכנע מספיק צירי על להעניק לה את המועמדות – סיכוי קלוש מאחר והיא צריכה לצבור רוב גורף מתוך 180 צירי העל שעדיין מתלבטים.

שועלה ותיקה בזירה הפוליטית, יודעת קלינטון בנוסף כמה בלתי צפויה יכולה להיות הפוליטיקה. תמיד קיים סיכוי שסקנדל חדש הקשור לאובמה יגרום למפלגה לבחור בה. אסטרטגיה זו מכונה בפי כמה מעוזריה כ"אסטרטגית נס משמיים".

בימים האחרונים החלה קלינטון להתעקש כי אפליה מגדרית, ולא גזענות, היוותה את הגורם המשפיע במרוץ הנוכחי וכי היא קורבן של תקשורת שונאת נשים. הדרך בה התנהגו אליה "פגעה במיליוני נשים", טענה קלינטון. היא מסרבת לפרוש מהמרוץ כשכל כך הרבה נשים – מיליוני נשים – רואות בה את ההשראה שלהן. המסר האחרון שהיא רוצה להעביר להן הוא שהיא תבוסתנית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully