וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הישג לחיזבאללה: יקבל זכות וטו בממשלה

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

21.5.2008 / 11:10

ההסכם שיאפשר את בחירת סלימאן, בעל קשרים עם הארגון, לתפקיד נשיא לבנון, מבטיח לחיזבאללה 11 מתוך 30 שרים בממשלה

לאחר שמועד בחירתו לנשיא לבנון נדחה מספר שיא של 19 פעמים, נדמה שביום חמישי צפוי הגנרל מישל סלימאן לזכות לרוב המיוחל בפרלמנט הלבנוני ולהיבחר לנשיא לבנון. ההסכם שנחתם בקטאר בין הממשלה לבין האופוזיציה במדינה השסועה כולל מספר סעיפים, ביניהם בחירתו של סלימאן לתפקיד.

ההסכם מהווה הישג לחיזבאללה. במסגרתו ימונה רמטכ"ל צבא לבנון מישל סלימאן, שלו קשרים טובים עם הארגון, לנשיא לבנון תוך 24 שעות. בנוסף ההסכם מבטיח לחיזבאללה ייצוג נכבד בממשלה – 11 מתוך שלושים חברי ממשלת האחדות שצפויה לקום יהיו מטעם הארגון. כמו כן, סיכמו הצדדים על שינוי חוק הבחירות שמבטיח שינוי במחוזות הבחירה, וכן מעניק לחיזבאללה זכות וטו בממשלת האחדות שתוקם. הוחלט גם שהצדדים יתחייבו שלא לעשות שימוש בנשק.

סלימאן, 60, מונה לתפקיד רמטכ"ל צבא לבנון בדצמבר 1998 כיורשו של אמיל לחוד שמונה לנשיא, כשסוריה עוד שלטה בלבנון. סלימאן, נוצרי-מארוני, מנהל קשרים טובים עם חיזבאללה ובעבר אף הביע דעות שתמכו בנוכחות הסורית בלבנון. יחד עם זאת, מאז מלחמת לבנון השנייה התנער סלימאן מחיזבאללה והוא אף נחשב למקורבם של ראש הממשלה פואד סניורה ושל גורמים בקואליציה.

המחנות בלבנון חתמו על ההסכם שגיבשו בקטאר, בחסות מזכ"ל הליגה הערבית עמרו מוסא וראש ממשלת קטאר חמד בן ג'אסם אל ת'אני. ההסכם נחתם לאחר שהלילה הגיעו הפלגים הניצים להגיע להסכמה פוליטית.

הצדדים בירכו על ההסכם שגובש. שר החוץ הסורי וואליד מועלם הביע את תמיכתה של דמשק בהסכם שנחתם בדוחה. ראש ממשלת לבנון פואד סניורה אמר כי מדובר בהסכם יוצא דופן וכי יש לנקוט בשיטה הדמוקרטית בלבנון. "ללבנון אין עתיד בלי אחדות. האחדות היא הפתרון היחיד", הוסיף.

חודשים ארוכים ללא נשיא

ב-23 בנובמבר 2007 סיים אמיל לחוד את כהונתו כנשיא לבנון, ואולם הפלגים הפוליטיים במדינה לא הצליחו להגיע להסכמה בדבר זהותו של מועמד מוסכם לתפקיד. לאור העובדה שאף מחנה לא הצליח לגבש רוב של שני שלישים מחברי הפרלמנט, רוב הנחוץ למינוי נשיא לפי החוקה בלבנון, נותרה לבנון ללא נשיא.

בסופו של דבר הסירה הקואליציה את התנגדותה לבחירתו של מפקד צבא לבנון, הגנרל מישל סלימאן, ונראה היה כי נסללה הדרך לפתרון המשבר הפוליטי החריף. גורמים פוליטיים במדינה שידרו אופטימיות רבה לאחר ההסכמה על זהות הנשיא הבא, אלא שעל אף האופטימיות, לא הצליח אף מחנה לגייס שני שלישים מקולות חברי הפרלמנט.

האירועים האלימים שפרצו בשבוע שעבר בלבנון ועשרות בני אדם שנהרגו במהלכם רק החריפו את המשבר. בעקבות העימותים זומנו הפלגים לקטאר ושם ניהלו דיונים אינטנסיביים במטרה להגיע לפתרון המשבר הפוליטי. לפנות בוקר, כאמור, הגיעו המחנות להסכם ואם הכל יתנהל כשורה ימונה סלימאן לנשיא, תפקיד השמור על פי האמנה הלאומית הלבנונית למארוני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully