וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: ישראל היא לא אי של שלווה

טלי גולדשטין

21.5.2008 / 9:23

המגזין "אקונומיסט" פירסם זו השנה השניה את "מדד השלווה הגלובלי". איסלנד מככבת במקום הראשון. ישראל בין חמשת המקומות הנמוכים

ישראל מדורגת בין חמשת המקומות הנמוכים לפי "מדד השלווה הגלובלי" של הכתב העת ה"אקונומיסט". איסלנד, המופיעה בפעם הראשונה ברשימה, היא המדינה השלווה ביותר בעולם, כך עולה היום (רביעי) מממצאי המחקר החדש. זוהי השנה השניה בה מתפרסם "מדד השלווה הגלובלי", המדרג 140 מדינות ברחבי העולם, מזימבבואה ועד אפגניסטן, לפי רמת השלווה בתוך המדינה עצמה ולפי האופן בה היא מקיימת יחסים עם מדינות אחרות.

שרת החוץ האיסלנדית אינגיביורג סולרון גיסלדוטיר קיבלה בברכה את תוצאות המחקר. "אנו מאד שמחים שהמדד אישר את מערכת הערכים הבסיסית של חברה דמוקרטית קטנה בצפון, שמעולם לא החזיקה בצבא ודגלה בשלום במשך מאות שנים", אמרה. באיסלנד נרשם השיעור הנמוך ביותר של אסירים לעומת כל 140 המדינות האחרות שנכללו במדד.

המדינות הסקנדינביות כיכבו אף הן זו השנה השניה ותפסו את המקומות הראשונים ברשימה, אחרי איסלנד. דנמרק ונורבגיה דורגו במקומות השני והשלישי וסוגרות את החמישיה הפותחת הן ניו זילנד ויפן.

מהמחקר השנה עולה כי חוזק כלכלי אינו מהווה באופן הכרחי ערובה לשלווה. רק אחת ממדינות ה-G-8, שמונה הכלכלות החזקות בעולם, דורגה בין עשרת המקומות הראשונים – יפן, שדורגה במקום החמישי. קנדה דורגה במקום ה-11, גרמניה במקום ה-14, איטליה במקום ה-28, צרפת ב-36 ובריטניה דורגה במקום ה-49 (מתחת ל-פנמה ומעל למוזמביק). רוסיה דורגה במקום 131, היחידה בקבוצה שדורגה נמוך יותר מארצות הברית.

ארצות הברית צנחה מהמקום ה- 96 בשנה שעברה ל-97, אך עדיין הקדימה את אויבתה אירן, שדורגה במקום ה-105. עם זאת, פיגרה ארצות הברית מאחורי ביילרוס, קובה, דרום קוריאה, צ'ילה ולוב שדורגו כמדינות שלוות יותר.

באופן כללי, מדינות דמוקרטיות קטנות ויציבות דורגו כשלוות ביותר במדד, 16 מדינות שדורגו ב- 20 המקומות הראשונים הן דמוקרטיות ממערב ומרכז אירופה.

עירק במקום האחרון

המקום הכי פחות שלו בעולם, לפי המדד, הוא עירק שדורגה במקום האחרון ברשימה. אפגניסטן, סודן, סומליה וישראל הצטרפו אליה וסגרו את הרשימה. דרום אפריקה, העדה בשבוע האחרון לגל אלימות על רקע של שנאת זרים, ירדה ששה מקומות לעומת 2007 ודורגה במקום ה-116.

המדד בודק 24 אינדיקטורים של שלווה במדינה ומחוץ לה, לרבות נוכחות כוחות האו"ם ורמות של פשיעה אלימה, כיבוד זכויות האדם, מספר החיילים שנהרגו מעבר לים ועסקות מכירת נשק. המדד, שהושק בעידוד צוות החשיבה הבינלאומי "המכון לכלכלה ולשלום", נתמך על ידי חתני פרס הנובל הארכיבישוף דזמונד טוטו והפרופסורים לכלכלה ג'וזף סטיגליץ ומחמוד יונוס. עוד תומכים בו אילי הון כגון סר ריצ'רד ברנסון הבריטי, בעל חברת התעופה "וירג'ין".

בהשוואה למדד הקודם, שכלל 121 מדינות, חל שיפור קל ברמות הפשיעה, אי היציבות הפוליטית ופעולות הטרור ברחבי העולם, נאמר בהצהרה שלוותה לפירסום המדד. בניגוד לכך, גדל היקף הצבאות בממוצע בכל מדינה.

בסיכומו של דבר, מסיק המחקר כי כלכלה יכולה למלא תפקיד משמעותי בכינון שלום לאזורים בעייתיים. "עסקים לא יכולים להתבצע היכן שיש קונפליקט. כך שהאינטרס צריך להיות לעודד אווירה ותנאים בהם עסקים יכולים לשגשג", אמר טוטו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully