וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חוק הפליטים - מטורף ובלתי אנושי"

גיל קדרון ופנחס וולף

20.5.2008 / 17:55

ח"כ רן כהן זעם על הצעת החוק שקובעת שכל מסתנן ייעצר, גם אם הוא פליט. "אמנסטי: "הממשלה עוצמת עיניה וכולאת מבקשי מקלט"

הצעת החוק הממשלתית שעברה אמש (שני) בקריאה ראשונה, לפיה הסתננות תיחשב פשע, והעובר עליה יהיה צפוי לעונש של עד שבע שנות מאסר, עוררה ביקורת חסרת תקדים בקרב מפלגות השמאל וארגוני זכויות האדם בישראל. בין היתר נקבע בחוק כי חשודים בהסתננות יוכלו להיות מוחזקים עד 96 שעות ללא כל צו, ו-18 יום מבלי שיובאו בפני שופט.

"בעיני זו הצעת חוק אנטי אנושית ומטורפת", אמר ח"כ רן כהן (מרצ). "זה לא יאומן שעם של פליטים כמונו, שהקים מדינה להצלת פליטים, יילחם בצורה כזו בפליטים חסרי תקווה, שחייהם עומדים להם מנגד. היינו צריכים להיות המדינה הראשונה בעולם לקבל את הפליטים שנרדפים בזרועות פתוחות, הן מסיבות מוסריות, הן מסיבות פוליטיות והן מבחינת עתידנו באזור".

"הצעת החוק הזה נועדה לבטא את ההתנערות של מדינת ישראל מהאחריות המוסרית וההיסטורית שלה", הוסיף כהן. "נדמה שהקואליציה אטומה ועיוורת, ואעשה הכל כדי להפיל את הצעת החוק". ההצעה הוגשה על ידי משרד הבטחון, והועברה ברוב של 21 תומכים מול מתנגד אחד, ח"כ דב חנין (חד"ש). "אסור לנו להתייחס לפליטים כאל פושעים, גם מכיוון שאנחנו בעצמנו קמנו כמדינה של פליטים", אמר חנין. "אני חושב שהחוק הזה קובע הוראות נוראיות בתחום ההתייחסות לפליטים".

"הפרה בוטה של החוק הבינ"ל"

בארגון זכויות האדם "אמנסטי" אמרו כי הצעת החוק מהווה הפרה בוטה הן של זכויות אדם ושל האמנה להגנת פליטים, שעליה חתמה ישראל בהתלהבות ב-1951, כאחד מלקחי השואה של המדינה הצעירה. "זו הפרה בוטה של האמנה, שאומרת שלא תעצור מבקש מקלט שנכנס אליך בצורה בלתי חוקית כאשר זו היתה הדרך היחידה שלו להיכנס אליה", הבהיר אילן לונאי, מנהל מחלקת פעילות ב"אמנסטי". "בנוסף, הצעת החוק מתעלמת לחלוטין מהעובדה שמסתננים הם מבקשי מקלט, ואינה עושה הבדלה בין מסתנן לבין מבקש מקלט".

"כל ארגוני האזרח וזכויות האזרח חושבים שחייבים לייצר מערכת לקליטה וסינון של מבקשי מקלט. במקום להודות שישנה בעיה שצריך להתמודד איתה, לעזור לאנשים שזקוקים לעזרה ובו בזמן להגן על הריבונות של המדינה שלנו, הממשלה פשוט עוצמת עיניים ושולחת אנשים לכלא. לכלוא אנשים שמבקשים עזרה זו הפרה חמורה ביותר של זכויות אדם. קשה לי להבין את המהלך הזה".

ב"אמנסטי" סיפרו כי "הפורום לזכויות הפליטים", בו חברה הארגון, שוקל את צעדיו בתגובה להצעת החוק. "אחת הטקטיקות בהן ננקוט היא הפעלת לובי אצל חברי הכנסת, שלדעתי אינם חושבים שזהו החוק הנכון, ואני בטוח שהרבה מאוד ח"כים יסכימו איתנו. אנו גם שוקלים להשיג עתירה לבג"צ ברגע המתאים".

פליטי דרפור עוינים לישראל

על פי הצעת החוק הממשלתית, הסתננות תיחשב פשע והעובר עליה יהיה צפוי לעונש של עד חמש שנות מאסר. במידה שהמסתנן מגיע ממדינות עוינות, כמו סוריה, סודן, אירן ואפגניסטן, עונשו עשוי להגיע אף לשבע שנות מאסר. כידוע כאלף פליטים מחבל דרפור שבדרום סודן נמצאים כיום בישראל, לאחר שנמלטו מרצח עם שיטתי שמבצעת בהם הממשלה וארגונים פונדמנטליסטים הנתמכים על ידה, במטרה לבצר את השלטון הערבי במדינה.

הצעת החוק קובעת כי העונש שיחול על המסתננים יהיה ללא הבחנה לגבי זהותו או לגבי הכוונה שלשמה הסתנן למדינת ישראל. עוד מעגנת הצעת החוק את נוהל "ההחזרה החמה", שנחשב כמסכן את חיי המסתננים, בה מוצאים מסתננים משטחי המדינה תוך 72 שעות מרגע הגעתם, מבלי להטיל כל חובה ליידע את המגורשים שזכותם לתבוע מעמד של פליט שימנע את גירושם. הקצין המוציא את צו הגירוש אף יכול לעשות זאת מבלי לפגוש כלל את המסתנן, על סמך דו"ח שכתב חייל אחר. בנוסף, ישנה גם אפשרות לעצור ילדים ומשפחות בניגוד להוראות הדין הבינלאומי.

"בשנים האחרונות עדה מדינת ישראל להתגברות התופעה של מסתננים דרך גבולות המדינה ובעיקר דרך הגבול המצרי", אמר סגן שר הביטחון מתן וילנאי (העבודה), שהציג את החוק בפני המליאה. "הגבול הזה משתרע על 220 קילומטר, אינו מאפשר מניעת הסתננות ומסתננים רבים חודרים דרכו ממדינות שונות למדינת ישראל, חלקן מדינות עוינות וחלקן מדינות שהן בלתי עוינות למדינת ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully