וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח המבקר: ממשיכים להזניח את הצפון

20.5.2008 / 16:00

מהדו"ח עולה כי הממשלה מסתמכת על תרומות כדי לשקם את יישובי הצפון לאחר המלחמה. בנוסף, נחשפים תנאי פרישה מפליגים מצה"ל ומהמשטרה

ממשלת ישראל מסתמכת על תרומות בסיוע ליישובי הצפון – כך עולה מדו"ח מבקר המדינה שהוגש היום ליו"ר הכנסת, דליה איציק. על פי הדו"ח, במסמכי משרד ראש הממשלה ומשרד האוצר הוצגה תוכנית בהיקף של ארבעה מיליארד שקל לחיזוק ופיתוח ישובי הצפון בעקבות מלחמת לבנון השניה.

אלא שהתברר כי היקף התקציב שהממשלה הקצתה לצפון עמד על 2.8 מיליארד שקל בלבד, מתוכם 1.2 מיליארד מתקציבים שכבר קיימים במשרדי ממשלה. 1.2 מיליארד שקל נוספים מקורם בתרומות. עוד עולה מהממצאים, כי התקציב כולל מלבד חיזוק הצפון, גם את יישובי עוטף עזה ואשקלון מבלי שנקבע איזה סכום יוקצה לכל מטרה.

"הסתמכות הממשלה על קבלת תרומות בנושאים שהוחלט עליהם שיקבלו עדיפות עליונה אינה ראויה", קבע דו"ח מבקר המדינה. "בכך מעבירה הממשלה החלטות ממלכתיות לידיים פרטיות, תוך סיכון של פגיעה בשיקולי מדיניות ובסדרי עדיפויות. אין הממשלה יכולה להסתמך על התרומות כעל מקור כספי מובטח למימוש התוכנית".

הטבות חריגות בצה"ל, במשטרה וברכבת

דו"ח מבקר המדינה, שמונה יותר מ- 1,500 עמודים, גילה בבדיקותיו גם תנאי פרישה מפליגים בצה"ל ובמשטרה. על פי הדו"ח, אגף משאבי האנוש בצה"ל אישר לקצין בדרגת תת-אלוף לפדות בכסף 16 ימי חופשה, אף שלא היתה מגיעה לו חופשה כזו. זאת, תוך רישום שאינו תואם את המצב לאשורו במערכת הממוחשבת. ארבעה תא"לים אחרים קיבלו לפני פרישתם "חופשות התארגנות" שנמשכו על פני כ- 50 יום, נוסף על החופשות להן היו זכאים.

במשטרה המצב לא היה טוב יותר. מדו"ח המבקר עולה כי לחלק מקציני המשטרה הבכירים אושרה "חופשת לימודים" בשכר מלא והוצאות נלוות למשך שלושה עד 12 חודשים, אף שהקצינים לא נדרשו ללמוד באותה חופשה. "יצוין שחופשה זו היא הטבה שאינה מעוגנת בחוק", נכתב בדו"ח.

הדו"ח חושף הטבות חריגות גם בחברת המשקם וברכבת ישראל. עלות שכרו של מנכ"ל המשקם, יואב בן צור, הגיעה בשנת 2006 ל 690 אלף שקל. רק לקרן הפנסיה הופרשו 450 אלף שקל מתחילת עבודתו של בן צור. על פי דו"ח המבקר, רכבת ישראל שילמה ליו"ר הוועד הכללי שכר שהגיע עד ל- 830 אלף שקל בשנת 2005.

הכרה בפליט לוקחת שלוש שנים

הטיפול בבקשות למקלט מדיני אורך חצי שנה בממוצע – זהו נתון נוסף שעולה מדו"ח המבקר. במידה שנציבות הפליטים מצאה כי יש מקום להמשיך ולבחון את בקשת הפליט, הטיפול עשוי להימשך על פני כמעט שלוש שנים. "הטיפול הממושך של מבקשי מקלט שיש סבירות גבוהה שיוכרו כפליטים – פוגע בהם, משום שבתקופת ביניים זו הם אינם נהנים משירותי בריאות ותנאים סוציאליים המוענקים לפליטים", מוסבר בדו"ח.

הדו"ח מצטט מחקר שנערך בשנת 2003 מטעם הרשות למלחמה בסמים בקרב בני נוער מהעדה האתיופית, ממנו עולה כי רבע מהם דיווחו על שימוש בסמים ושני שליש דיווחו על שתיית אלכוהול. 40% דיווחו על שתייה עד כדי שכרות. עם זאת, דו"ח מבקר המדינה קובע כי עד שנת 2007, הרשות למלחמה בסמים לא גיבשה תוכנית ייחודית לטיפול בצורכי סמים ומשקאות אלכוהוליים מקרב הצעירים האתיופים.

בעקבות המחדלים בטיפול ביוצאי אתיופיה, כפי שעולה מהדו"ח, ח"כ שלמה מולה (קדימה) הודיע כי הוא מתכוון ליזום הקמת וועדת חקירה פרלמנטרית שתבחן את המחדלים בקליטת עולי אתיופיה.

"בדו"ח הנוכחי שוב באה ידי ביטוי מדיניות משרד מבקר המדינה בדבר ביצוע 'ביקורת בזמן אמת', במטרה למנוע ליקויים ולהביא לתיקון הליקויים שנתגלו", סיכם מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס. "זהו יום חג לדמוקרטיה הישראלית. ישראל היא אחת המדינות המובילות במערב בדו"חות הביקורת שלה. יש היום יותר היענות לביצוע דו"חות המבקר. הדו"חות שלנו מקבלים ביוטוי אצל השרים ומשרדי הממשלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully