וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרא"פ: נמשכים המאמצים להפסקת האלימות

טלי גולדשטין

20.5.2008 / 11:14

המשטרה, הנאבקת בשבוע האחרון עם הפגנות אלימות קשות נגד זרים, מרביתם מהגרים אפריקאים, הגבירה נוכחות באזורים הבעייתיים

המשטרה בדרום אפריקה והמפלגה השלטת, "הקונגרס האפריקאי הלאומי" (ANC ) הגבירו היום (שלישי) את המאמצים לדכא את האלימות נגד זרים שפשטה בימים האחרונים במדינה, גבתה את חייהם של 24 בני אדם והפכה כ-13 אלף מהגרים אפריקאים לפליטים.

המשטרה נאבקת מזה כשבוע להביא לקץ ההתקפות האלימות נגד זרים, מרביתם מהגרים מזימבבואה וממוזמביק העובדים במדינה ומואשמים על ידי העניים בגניבת משרות ובפשיעה. לפי דיווח התקשורת המקומית, שני בני אדם נהרגו הלילה.

בהתקפות, שהחלו בסוף השבוע האחרון, נפצעו מאות אזרחים זרים, בוצעו מעשי אונס, ונופצו חנויות רבות בבעלות זרים. במהלך סוף השבוע תוארה יוהנסבורג השקטה כאזור מלחמה. המשטרה השתמשה בגז מדמיע ובכדורי גומי על מנת לפזר המוני אזרחים שחיפשו זרים והשחיתו את חנויותיהם. עד היום עצרה המשטרה הדרום אפריקאית כ-300 חשודים בפשעים נגד זרים. החשדות כוללים ביזה, אלימות, השחתה ואונס.

ההתקפות מלאות השנאה החלו בסוף השבוע שעבר בעיירה אלכסנדרה, צפונית ליוהנסבורג, ומהר מאוד התפשטו למרכז יוהנסבורג ולאורך מחוז גאוטנג. כתבים באזור אומרים כי המהגרים הפכו לשעיר לעזאזל בכל הנוגע לבעיות סוציאליות כמו אבטלה, פשע או מחסור בדיור.

מפלגת ה-ANC קראה לסיום ההתקפות. המשטרה הגבירה את מספר השוטרים באזורים הבעייתיים. "המצב נמצא תחת שליטה. אנשינו נמצאים בשטח והשקט שב לשרור", אמרה דוברת ANC ג'סי דוארטה. ראש ANC ויורשו של הנשיא תאבו מקבי, ג'ייקוב זומה, גינה גם הוא את האלימות, ואמר כי "אסור להרשות שדרום אפריקה תתפרסם בשנאת זרים". מבקי אמר כי יקים פאנל מומחים מיוחד לחקור את האלימות.

הנשיא מזניח את העניים

אי השקט בדרום אפריקה החריף את חוסר היציבות הפוליטית בזמן שבו האינפלציה מרקיעה שחקים וחוסר שביעות רצון כללי מורגש בקרב התושבים כלפי המדיניות של מבקי. עניי דרום אפריקה טוענים כי מבקי, המעונין לעודד את המגזר העסקי ואת ההשקעות, זנח אותם מאחור. ומחירי המזון והדלק הגואים מהווים גם כן גורם מתסיס.

דרום אפריקה, שאוכלוסייתה מונה 50 מיליון בני אדם, היא ביתם של כ-5 מיליון מהגרים. תושבי מדינות אפריקאיות עניות יותר מתפתים להגיע לדרום אפריקה – שהיתה ידועה בעבר כאחת המדינות בעלות מדיניות ההגירה והמקלט מהליברליות ביותר בעולם - ולעבוד בכרייה, בחקלאות ובמשק בית.

קבוצת המהגרים הגדולה ביותר – הנאמדת בכ-3 מיליון בני אדם – היא מזימבבואה. מהגרים אלו ברחו מהמשבר הכלכלי והפוליטי השורר במדינתם. לטענת מבקרי מבקי, היד הרכה שהוא מפגין כלפי זימבבואה לא מעודדת את סיום המשבר במדינה.

מהגרים מזימבבואה וממדינות אחרות טוענים כי לא רק שאינם פושעים, אלא הם בעצמם קורבנות של פשע. אלפי מהגרים נאלצו למצוא בימים האחרונים מקלט בכנסיות, בתחנות משטרה ובמשרדי ממשלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully