וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בריטניה אישרה ניסויים בעוברי אדם-חיה

טלי גולדשטין

20.5.2008 / 10:32

חברי הפרלמנט הבריטי נענו לקריאת רה"מ בראון והצביעו ברוב גדול בעד שימוש בעוברים בני כלאיים למטרות מחקר רפואי

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: יאיר דניאל)

מדענים בריטים יוכלו מעתה לחקור מחלות חשוכות מרפא כגון אלצהיימר ופרקינסון בעזרת עוברים בני כלאיים (עוברים שהתפתחו בביצית של חיה). זאת לאחר שהפרלמנט הבריטי דחה אמש (שני) חקיקה הקוראת לאסור שימוש בתאי הגזע העובריים .

תיקון לחוק "ההפריה האנושית וחקר העובר" שהיה אמור להוציא מהחוק את יצירת עוברים בני כלאיים (הפריה של ביצית של חיה בזרע אנושי ולהיפך ) בעבור מחקר רפואי נדחה אתמול בהצבעה ברוב של 160 חברי פרלמנט. בהצבעה נפרדת, החליט הפרלמנט הבריטי לאפשר להורים של ילדים הסובלים ממחלות קשות להשתמש בהפריה מלאכותית כדי ליצור "אחים מושיעים" – כלומר, ילדים שיוכלו לשמש בעתיד כתורמים בעבור השתלות יצילו את חיי אחיהם הגדולים.

תומכי חוק זה טוענים כי שיטה זו תעזור לילדים שאינם יכולים למצוא תורמי רקמות מתאימים, אך המתנגדים חוששים מפני ההשפעה הפסיכולוגית האפשרית על ילדים שנולדו רק על מנת לשפר את בריאות אחיהם, במיוחד אם טיפול זה ייכשל.

ביום ראשון, לקראת ההצבעה בפרלמנט, יצא ראש ממשלת בריטניה גורדון בראון בקריאה נרגשת להגנת המחקר המדעי של תאי גזע עובריים. לטענת בראון, השימוש בעוברים בני כלאיים הוא "מאמץ מוסרי ביסודו" שעשוי להציל את חייהם של מיליונים.במאמר שכתב לעיתון הבריטי "אובזרוור", קרא בראון תיגר על המקטרגים של הפיתוח המדעי, בכנסייה ובכלל, המגנים את מה שהם מחשיבים כ"מדע של פרנקשטיין". העניין שמגלה בראון בסוגיה הוא אישי. בנו הצעיר פרייז'ר סובל מ"סיסטיק פיברוזיס", מחלה שעשויה להיעזר בממצאי המחקר העוברי.

הסכנות עדיין לא ידועות

אדוארד ליי, חבר פרלמנט שמרני, שתמך בחקיקה לאסור יצירת עוברים בני כלאיים, אמר כי עירוב של ד.נ.א אנושי עם זה של חיה חוצה את "הגבול האולטימטיבי". לדבריו, הבטחות מוגזמות מעניקות לחולים תקווה כוזבת ובנוסף, הסכנות הטמונות במחקר עדיין אינן ידועות. "במידה רבה, אנחנו כמו ילדים המשחקים במוקשים ללא כל הבנה של הסכנות הטמונות בטכנולוגיה", אמר. אחרים טוענים כי במקום טכניקה הדורשת שימוש בביציות של חיות, ניתן לאסוף תאי גזע מחבל הטבור של תינוקות בני יומם. לטענתם, לא קיימת הוכחה ברורה שמחקר עוברים בני כלאיים אכן טומן בחובו את היתרונות המובטחים.

שרת הבריאות הבריטית דון פרימרולו אמרה כי המחסור בביציות אנושיות הן המכשול הגדול ביותר העומד בפני חקר תאי הגזע העובריים. היא הדתה כי החקיקה אינה מהווה הבטחה לריפוי מחלות. "זוהי שאיפה שאולי תתגשם", הוסיפה. ההצעה לאסור שימוש בעוברים בני כלאיים נדחתה ברוב של 336 לעומת 176.

פרופסור כריס שאו, ראש צוות מחקר, המעונין להשתמש בעוברים בני כלאיים כדי לחקור מחלות עצביות, בירך על תוצאות ההצבעה. "עתה נוכל לפרוץ קדימה בכל החזיתות בניסיון להבין ולפתח טיפול למגוון עצום של מחלות חשוכות מרפא. התרופות אולי יימצאו בעתיד, אך משמעות ההצבעה היא כי נוכל להשתמש בעוברים בני כלאיים, בנוסף לתאי גזע בוגרים, במחקר אלצהיימר, פרקינסון ומחלות עצביות נוספות".

סימון דנגרי, מנכ"ל "האגודה לקרנות מחקר רפואי", אמר: "חברי הפרלמנט הקשיבו לטיעונים החזקים של אנשי הרפואה, חולים ומדענים לגבי החשיבות של המחקר בקידום הבנתנו את המחלות המשפיעות על מיליוני בני אדם בבריטניה ובעולם כולו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully