וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ישראל לא התנתה הרגיעה בשחרור שליט"

כך אומרים גורמים מצריים. לדבריהם, הפסקת האש ברצועת עזה תיכנס לתוקף בתוך מספר ימים. אולמרט: "שעת ההכרעה הולכת ומתקרבת"

הפסקת האש ("תהדיאה") בין ישראל לפלגים הפלסטיניים ברצועת עזה צפויה להיכנס לתוקף בתוך כמה ימים. זו המגמה המסתמנת בתום פגישותיו של שר הביטחון, אהוד ברק, עם צמרת השלטון המצרית, אתמול בשארם א-שייח. לדברי גורמים מצריים, ישראל הפגינה בפגישות עמדות חיוביות שנותנות סיכוי אמיתי להצלחת הרגיעה. "ניכר ששני הצדדים, חמאס וישראל, מעוניינים בהפסקת האש הזו", הוסיפו המקורות.

הגורמים המצריים הדגישו כי ישראל לא התנתה את הרגיעה בשחרור החייל החטוף גלעד שליט, ואמרה רק כי היא מבקשת לחדש את המגעים לעסקה. שר הביטחון אמר אתמול לנשיא מצרים, חוסני מובארק, כי ישראל דורשת התקדמות במו"מ על שחרור שליט כחלק מכל תהליך להסדרת המצב בשטח. המצרים הבהירו כי אם תתקבל הפסקת אש, יואצו גם המגעים לשחרור שליט.

גורם בכיר בחמאס הדגיש אתמול כי עד כה לא קשרו המצרים בין שחרור שליט לבין הפסקת האש. לדבריו הרושם הכללי של חמאס הוא שישראל לא תכשיל את התהדיאה בגלל סוגיית שליט. "מדובר בסוגיה מסובכת מאוד שעלולה לעכב את הפסקת האש בשבועות", הוסיף.

היום אמור שר המודיעין המצרי, הגנרל עומאר סולימאן, המתווך בין הצדדים, להיפגש עם משלחת של בכירי חמאס, בראשות סגן ראש הלשכה המדינית של הארגון, מוסא אבו מרזוק. מקורות מצריים הגדירו את הפגישה כ"מכרעת": אם היא תסתיים בהצלחה, ניתן יהיה לדון במועד תחילתה של הפסקת האש. גם בישראל מצפים לתשובתו של סולימאן, שיודיע אם ניתן לדעתו להגיע להסדר בלתי רשמי. אם חמאס יתחייב על הפסקת כל פעילות הטרור מהרצועה, ישראל תפסיק הפעילות ההתקפית של צה"ל שם.

"המהלכים יתפתחו בהדרגה"

ואולם, ישראל איננה מתכוונת להודיע רשמית על הסכמתה ל"תהדיאה", אלא לאפשר למהלכים להתפתח בהדרגה - ולבחון את ההסדר העקיף מול החמאס בהתאם להצלחתו בשטח.

ברק נועד אתמול בצהריים בשארם א-שייח עם מובארק, עם הגנרל סולימאן, עם שר החוץ אחמד אבו ריט ועם שר ההגנה המצרי, הפילדמרשל חוסיין טנטאווי. ברק אמר למובארק כי רגיעה ביטחונית בעזה תתאפשר רק אחרי הפסקה מוחלטת של מעשי הטרור מהרצועה. הוא הציג את דרישות ישראל להסדר: שקט מוחלט, הפסקת התעצמות חמאס, הפסקת הברחות הנשק לרצועה ומניעת כניסת פעילי טרור שעברו אימונים בחו"ל חזרה לעזה.

סולימאן יציג היום למשלחת חמאס, את עמדתה של ישראל לגבי הפסקת האש הזמנית ואת דרישותיה הנוספות. להערכת הגורמים המצריים, חמאס יוכל לקבל את הדרישות הישראליות. לאחר מכן יציגו המצרים לישראל את עמדת חמאס ואז יוחלט על "שעת האפס", שבה תתחיל הפסקת האש, אם שני הצדדים יסכימו לכך.

שר הביטחון הדגיש בפני הבכירים המצרים כי המשך הטרור מעזה עלול להאיץ את ההידרדרות לקראת פעולה צבאית נרחבת של צה"ל. גם ראש הממשלה אהוד אולמרט, שהתייחס אתמול בישיבת סיעת קדימה למצב ברצועת עזה, אמר כי "שעת ההכרעה הולכת ומתקרבת. ישראל לא יכולה בשום אופן להשלים עם מציאות של איום על קבוצה כל כך גדולה של אוכלוסייה".

ברק הדגיש בפני המצרים שללא קשר למצב הביטחוני ברצועה, ישראל תשמור לעצמה את חופש הפעולה בגדה המערבית. כמו כן, המצרים התחייבו להגביר את מאמציהם לסיכול הברחות הנשק מסיני לרצועת עזה וטענו כי כבר עכשיו מורגש שיפור גדול בתחום זה. בשנה שעברה הסכימו הצדדים הסכימו על התקנת "קו חם" טלפוני לטיפול בבעיות לאורך הגבול, אולם הדבר טרם נעשה. לעומת זאת, פקידים וקצינים משתי המדינות נפגשו באחרונה כדי לדון בבעיית ההברחות. בנוסף, שר הביטחון הדגיש בשיחה את החשיבות שמייחסת ישראל לקשר האסטרטגי בינה לבין מצרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully