וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערעור נדחה: דמיאניוק יגורש לאוקראינה

טלי גולדשטין

19.5.2008 / 20:08

דמיאניוק, שהועמד לדין בישראל בחשד שהיה ”איוואן האיום” מטרבלינקה, ערער על החלטת ביהמ”ש בארה”ב לגרשו אך נדחה

בית המשפט העליון בארצות הברית דחה היום (שני) את ערעורו של ג'ון דמיאניוק, שהואשם בהיותו פושע המלחמה "איוון האיום" ממחנה המוות טרבלינקה, על כוונת שלטונות ההגירה לגרשו בחזרה למולדתו אוקראינה.

ללא שום הסבר, בית המשפט סרב לשמוע את הערעור של דמיאניוק, בן ה-88, שטען כי לשופט לענייני הגירה אין סמכות מספיקה על מנת לקבוע את גירושו. דחיית הערעור היא ההתפתחות האחרונה במאבק המשפטי בין דמיאניוק למשרד המשפטים האמריקאי.

מאבק זה החל עוד ב-1975, כשעיתונאי אוקראיני כלל את דמיאניוק, שהיגר לארצות הברית מאוקראינה ב-1951 שם קיבל אזרחות אמריקאית ועבד כפועל במפעל מכוניות בקליבלנד שבאוהיו, ברשימה של אוקראינים, ששיתפו פעולה עם הנאצים בזמן מלחמת העולם השניה. בעקבות כך, ביקשה הפרקליטות בארצות הברית לבטל את האזרחות האמריקאית של דמיאניוק בטענה כי שיקר בשאלון. ב-1981 נענה בית המשפט לבקשה, שלל את אזרחות דמיאניוק ודרש את גירושו מהמדינה.

בעקבות בקשת הסגרה של ישראל, הגיע דמיאניוק לישראל ב-1986, והועמד לדין באשמה כי הוא "איוואן האיום" מטרבלינקה, שומר של האס-אס ששירת במחנה ההשמדה טרבלינקה, ונהג להתעלל ולרצוח יהודים באכזריות יוצאת דופן.

ב-1988, לאחר משפט פומבי ומתוקשר, דן בית הדין המיוחד את דמיאניוק למוות, לאחר שנקבע כי זהותו הוכחה. דמיאניוק ערער על ההרשעה. ב- 1993 קבע הרכב בן חמישה שופטים של בית המשפט העליון שזיהויו של דמיאניוק כ"איוואן האיום" מוטל בספק, ועל כן הוא זוכה מחמת הספק. דמיאניוק גורש בחזרה לארצות הברית, שם הושבה לו אזרחותו ב-1998. ב-2002 נשללה אזרחותו בשנית על ידי בית משפט אמריקאי בטענה כי דמיאניוק שימש כשומר נאצי בשלושה מחנות מוות אחרים. ב-2005 החליט בית המשפט להגירה בארצות הברית על גירושו לאוקראינה.

מפחד לשוב למולדתו

צו הגירוש קובע כי דמיאניוק יכול להישלח לגרמניה או לפולין, במידה ואוקראינה תסרב לקבלו. לדברי עורכי דינו, אם יישלח לאוקראינה, צפוי דמיאניוק לסכנת מוות בגין התנאים הקשים בכלא האוקראיני ועלול לעבור אף עינויים. בית המשפט דחה טיעון זה ופסק כי אין שום ראיה שתתמוך בו.

דמיאניוק טען כי בידי השופט מייקל קרפי אין סמכות מספקת על מנת להורות על גירושו. אך ועדה לערעורים בנושאי הגירה ובית משפט לערעורים בעיר סינסנטי שבאוהיו, דחו את טיעוני דמיאניוק. בעקבות כך עלה ערעורו ערכאה לבית המשפט העליון.

לדברי דמיאניוק, הוא גויס לצבא הסובייטי ונשבה על ידי הגרמנים. הוא מכחיש כי סייע או שיתף פעולה אי פעם עם הנאצים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully