וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המשטרה אשמה בעימותים ביום הנכבה"

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

19.5.2008 / 18:30

ארגונים ערבים מאשימים שוטרים בהתנהגות ברוטלית כלפי מפגינים ערבים בתהלוכה לציון הנכבה. "האלימות היתה חסרת כל הצדקה"

תחת הכותרת "אנחנו מאשימים" קיימו היום (שני) ארגון "עדאלה" והאגודה הערבית לזכויות האדם מסיבת עיתונאים, בה האשימו את המשטרה באחריות לאירועים האלימים במהלך "תהלוכת השיבה" על חורבות הכפר הערבי ספוריה. התהלוכה התקיימה לפני כשבוע וחצי לציון יום הנכבה סמוך לציפורי בגליל. הארגונים מסרו כי הם מתכוונים לפרסם דו"ח ציבורי, ולפנות למחלקה לחקירות שוטרים בדרישה לחקור את האירוע.

"האלימות היתה חסרת כל הצדקה במהלך ההפגנה", מסרה לוואלה! חדשות עו"ד ארנה כהן מ'עדאלה'. "היא כללה שימוש באלות, בגז מדמיע, ברימוני הלם ובמכות ברוטליות במהלך מעצר המפגינים ואחריו". לטענת עו"ד כהן, המעצרים היו מעצרי שווא ולא היה להם כל בסיס. "לא היו כל ראיות שתומכות בטענות של המשטרה כפי שהתברר בסופו של דבר וכפי שעולה מתיעוד ויזואלי של האירועים".

בתום העצרת לזכר הנכבה, בהשתתפות אלפי מפגינים, התפתחו עימותים בין שוטרים לבין מפגינים. לאחר שהשוטרים ירו גז מדמיע לעבר המפגינים, יידו המפגינים אבנים לעבר השוטרים. המפגינים הערבים טוענים כי לא הייתה כל פרובוקציה, וכי חזרו בשקט בתום ההפגנה.

עו"ד כהן אמרה עוד כי המשטרה תקפה באופן ברוטלי גם עיתונאים ואזרחים שניסו לצלם את התנהגות המשטרה. "אחד המפגינים, עיתונאי מרדיו "א-שמס", הוכה ונעצר על ידי המשטרה. לאחר ששוחרר גילה שהמשטרה מחקה את סרט הווידאו שתיעד את התנהגות השוטרים", נמסר מ"עדאלה".

"הצבענו על דגמים רבים בהתנהלות המשטרה, ובכלל זה הפרות חמורות של חוק המעצרים", ציינה עו"ד כהן. "לאור זאת התחלנו באיסוף ראיות ועדויות ובכוונתו למצות את ההליכים הפלילים והאזרחים. אנו נפרסם דו"ח ציבורי בנושא ונגיש תלונות נגד השוטרים, בין היתר למח"ש".

המשטרה: "נאלצנו להפעיל כוח"

במחוז הצפוני במשטרה דחו את הטענות, וציינו כי "המשטרה ראתה את חופש הביטוי כערך עליון, התחשבה בפניית המארגנים, ואפשרה את קיום העצרת, וזאת על אף הקשיים שהיו כרוכים בהעמדת כוח משטרה בכוננות מתוך הכוחות שפעלו לאבטחת אירועי יום העצמאות".

"המארגנים שקיבלו בהסכמה את התנאים לקיום העצרת, לצערנו, למרות מאמציהם לא הצליחו לשלוט במשתתפי העצרת שהחלו להתפרע בסיום העצרת, תוך ירידה לכביש - דבר שאילץ את המשטרה לחסום את הציר על מנת להגן על משתמשי הדרך".

"במהלך ההתפרעות חלק מהמשתתפים המשיכו ביידוי אבנים לעבר כלי רכב תוך סיכון משתמשי הדרך, וכן לעבר כוח המשטרה במקום. כתוצאה מיידוי האבנים נפצעו מספר שוטרים, ביניהם מפקד מחוז צפון ומפקד מרחב עמקים".

"ההתפרעות ההמונית שכללה ידויי אבנים ותקיפת שוטרים נמשכה על אף בקשות חוזרות ונשנות של פיקוד המשטרה ממארגני האירוע לשלוט בנעשה ולהפסיק את ההתפרעות. המשך ההתפרעות אילצה את המשטרה להורות על פיזור המתפרעים תוך שימוש בכוח ובאמצעים לפיזור ההמון כחלק מסמכויות המוקנות למשטרה על פי חוק, במטרה למנוע המשך פגיעה בחיי אדם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully