וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה מושב הקיץ האחרון שלי איתכם

19.5.2008 / 7:10

מושב הקיץ של הכנסת ייפתח היום, כשברקע חקירת ראש הממשלה בחשד לקבלת שוחד, והקואליציה שרק ממשיכה להתכווץ

מושב הקיץ של הכנסת ייפתח היום. ובקואליציה מחכים לראות מה יקרה בפרשת חקירתו של ראש הממשלה אהוד אולמרט. גם במידה שהיועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, יחליט להגיש כתב אישום נגד ראש הממשלה רק בעוד כמה חודשים, אולמרט והקואליציה נמצאים בבעיה. אם וינוגרד הרעיד קלות את הרצפה שתחת ראש הממשלה, הרי שחקירותיו ביחד עם צמצום נוסף של הקואליציה עשוי לגרום לו קשיים של ממש עד לאפשרות, נמוכה אומנם, שהקואליציה תיפול עוד במושב הקיץ שיפתח היום.

את מושב החורף ראש הממשלה סיים כלוליין מצטיין. 67 חברי כנסת לצידו, רובם ממושמעים. קואליציה צרה אבל יציבה. אלא שבאמצע הפגרה אולמרט קיבל את המכה שהוא לא ציפה לה: חקירת משטרה בהולה על פרשת שוחד. מושב הקיץ יהיה המבחן הקשה ביותר בקדנציה הנוכחית לראש הממשלה.

בניגוד לפרשות קודמות שראש הממשלה נחקר בגינן, הפעם גם חברים מסיעתו מתחילים לחוש את הרצפה הרועדת. דוגמה לכך ניתן היה לראות בהתכנסות של מספר חברי כנסת מקדימה ביום שישי.

אם החשדות נגדו לא מספיקים, לראש הממשלה יש כאב ראש נוסף עם התפלגות סיעת הגמלאים – דבר שמצמצם את הקואליציה ל- 64 ח"כים. די בשלושה-ארבעה מורדים בקדימה או בעבודה כדי לערער בצורה רצינית את הקואליציה.

גם יו"ר הקואליציה, ח"כ אלי אפללו לא נשמע נלהב כפי שהיה רק לפני חודש וחצי, עם סיום מושב החורף. תקוותו נתונה לאופוזיציה שמחולקת לקצוות רבים. "אני יודע שיותר מעשרה חברי כנסת של האופוזיציה לא רוצים ללכת לבחירות עכשיו ולכן אין רוב כרגע להקדמת הבחירות", הוא אמר לוואלה! חדשות. "יש אי ודאות, אבל זה לא ישפיע על היציבות הקואליציונית".

קואליציה משותקת

אלא שמעבר למבחן הפלת הממשלה, הקואליציה תאלץ לצלוח מבחנים לא פשוטים אחרים, שבהיותה שברירית, קשה לראות איך היא תתנהל. לדברי יו"ר סיעת הליכוד, ח"כ גדעון סער, "מה שברור הוא שהקואליציה לא תוכל להעביר שום מהלך משמעותי, וגם היכולת לבלום מהלכים של האופוזיציה יהיו בעייתיים".

המבחנים העיקריים של הנהלת הקואליציה יהיו בלימת מספר רב ביותר של הצעות חוק פרטיות שמנוגדות לעמדת הממשלה, והעברת חוקים שהממשלה חפצה ביקרם. ככל הנראה, הקואליציה תצלח מבחנים כאלו ואחרים, אבל השאלה תהיה בנקודות: כמה הצעות חוק פרטיות יצליחו לעבור וכמה הצלחות יהיו לקואליציה.

לדברי סער, אומנם אי אפשר לנבא אם הממשלה תיפול במושב הקיץ, אולם שעון החול התהפך, "לא רק במובן הזמן אלא בתובנה של כל המערכת הפוליטית שהכנסת הנוכחית נמצאת בשלביה האחרונים.

"יש תהליך שהתחיל כבר מינואר, מועד יציאת ישראל ביתנו מהממשלה, ומאז הוא הולך ומחריף של היחלשות הקואליציה. אפילו סבב המינויים החדש בממשלה מתעכב כי לא מצליחים לפתור את זה". מושב הקיץ נחשב לעונת המלפפונים בכנסת. הפעם המצב כנראה יהיה שונה. לא ברור אם הממשלה תיפול או תשרוד, גם את המושבה הנוכחי. מה שבטוח זה שמושב הקיץ יהיה מעניין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully