וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עכשיו במבצע: אקדמיה בחינם

נעמה טלמור

17.5.2008 / 15:27

השבוע יועלו לרשת קורסים שלמים באוניברסיטה הפתוחה לרווחת הציבור. האם פני ההשכלה הגבוהה בישראל צפויים להשתנות?

אם חפצתם עד היום בידע איכותי ברמה אקדמית, כל שהזדקקתם לעשות הוא להירשם לאחת מהאוניברסיטאות בישראל, לשלם סכום כסף שבהחלט אינו שווה לכל נפש, לקבל קוד ושם משתמש, להפוך סטודנט מן המניין, ורק אז להיות חשופים לחומר לימודי דרך אתר האינטרנט של האוניברסיטה. גם אז - המידע שהייתם זוכים לו בגלישה מהבית היה בדרך כלל חלקי מאוד ביחס לתוכנית הלימודים המלאה.

בשבוע הבא יעלה לאוויר פרוייקט פא"ר - פתיחת אוצרות רוח -של האוניברסיטה הפתוחה. זו החליטה להיות החלוצה בשיתוף ידע אקדמי בישראל, ותאפשר לציבור גישה חופשית אליו - ובחינם. בשלב ראשון יועלו לאתר מספר קורסים מלאים, במגוון תחומים: יסודות הפיזיקה, החוויה התיאטרונית, מגמות בחברה הישראלית, כלכלה בין-דורית, חשיבה ביקורתית, שוויון הזדמנויות ואיסור אפליה בעבודה ועוד. בשלב השני, שצפוי להסתיים בשנה הבאה, יועלו לרשת 40 קורסים נוספים במדעי הרוח, מדעי החברה, מדעי הטבע והחיים והמדעים המדויקים. לא עוד נחלתם הבלעדית של הלומדים באוניברסיטאות כי אם של כלל הציבור.

ד"ר יואב יאיר, מנהל המרכז לשילוב טכנולוגי בהוראה (שה"ם) באוניברסיטה הפתוחה, היה מי שהביא את הרעיון לכדי יישום. עלות הפרויקט היא כ- 800 אלף דולר. הקליינטים שלו אמורים להיות סטודנטים באוניברסיטאות שונות בארץ שספרים ומאמרים, אותם נאלצו לרכוש עד היום בכסף נוסף על עלות שכר הלימוד השנתי, יחכו להם באתר. ומעבר לסטודנטים - כל מי שחפץ בהשכלה גבוהה ואינו מעוניין בהכרח לקיים חיים סטודנטיאלים במערכת המקובעת של המוסדות. ד"ר יואב יאיר מדבר על זווית נוספת של העניין: "אני חושב שהסטודנטים צריכים לקבל מיומנויות למידה חדשות, כדי לא לטעות בג'ונגל המידע שמשתולל היום".

בחזרה להיררכיה

בעידן הטכנולוגי הדמוקרטי היקף הידע שעומד לרשותם של התרים אחריו הוא אינסופי. על איכותו ומהימנותו ניתן להתווכח. כמה פעמים מצאתם את עצמכם נכנסים לאתר ויקיפדיה ובריטניקה ודולים משני האתרים הללו אינפורמציה סותרת, שכאילו היתה שוות ערך באיכותה?

"זה שהידע נגיש וזמין לכולם, משטיח אותו במידה מסוימת", אומר ד"ר יאיר, "מאחר ואין היררכיה במקורות הידע. איננו יודעים, למשל, האם הידע שמופץ באתר אחד אמין כבאתר אחר. לכן המטרה שלנו היא 'להתחרות', ולספק אופציה למידע אמין ככל הניתן".

בזמן שיאיר מדבר על הצפת המידע שקיימת היום, ד"ר דוד פסיג, ראש המחלקה לעתידנות באוניברסיטת תל אביב, טוען כי כמות הידע שנגישה לכל גולש וגולש כיום היא עדיין כאין וכאפס לעומת הידע הקיים. לדבריו, הטכנולוגיה עוד לא מאפשרת לנו להגיע לרוב המכריע של הידע. בעתיד הלא רחוק, עם התקדמות הטכנולוגיה, יוכפל הידע האנושי בקנה מידה "לא אנושי", בכל שלוש שעות.

MP3 בין-תחומי

בסך הכל יועלו לרשת במסגרת הפרויקט מאות ספרים מקוונים, בפורמט מלא, מדריכי למידה וחומרי עזר נוספים. רוב רובם של הקורסים מוקלטים, וכך יהיה ניתן להוריד אותם במלואם לנגנים אישיים. גרסאות ה- mp3 יכולות לעזור לכל אלו המתקשים בקריאה רצופה ורבת שעות, סטודנטם עצלנים וחובבי דעת מהציבור הרחב. עוד מציע האתר (בכתובת: http://per.openu.ac.il/), למרקר את הנתונים החשובים לכם בגופי הטקסט האלקטרוני, כאילו היו מונחים מול עיניכם על גבי דפים.

הפרוייקט הוא חלק ממגמה עולמית שרווחת כבר למעלה מחמש שנים. המכון הטכנולוגי במסצ'וסטס (MIT) היה הראשון שהפך את חומרי ההוראה שלו לנגישים מעל דפי האינטרנט, ומאז נפתחה הדרך שעוד עשויה לשנות את האקדמיה. האגו של מוסדות הלימוד נכנע גם הוא, והידע שב"בעלותן" שוחרר. "יש לנו שליחות להנגיש חומרי למידה ברמה אקדמית גבוהה לכלל הציבור בישראל", אומר ד"ר יאיר, "התקווה הגדולה שלי היא, והמודל של MIT הוכיח את זה, ששאר האוניברסיטאות בארץ ילכו בעקבותינו."

ולא קיים חשש לאבד תלמידים?
"אין לנו פחד לאבד סטודנטים, אלא להפך. אנחנו מאמינים ששיתוף הידע. יגביר את הרצון לצרוך אותו. החזון הוא לאפשר לכל אדם בישראל ליהנות מגישה לחומרים אקדמיים איכותיים. זה עשוי לשנות את פני ההשכלה הגבוהה בישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully