וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיאנמר: החונטה מרוויחה מאסון הציקלון

טלי גולדשטין

13.5.2008 / 13:16

צוותי סיוע באזור הדלתא מדווחים כי גורמים ממשלתיים מקומיים מחרימים את אספקת החירום, בעיקר אורז, ומוכרים אותה ברווח עצום בשווקים

גורמים רשמיים באזור הדלתא מוכה הציקלון של מיאנמר משתלטים על אספקת ציוד החירום ומוכרים אותם בשווקים המקומיים, כך עולה היום (שלישי) מדיווח ה"טלגרף" הבריטי. מתנדבים תושבי מיאנמר המפעילים צוותי סיוע פרטיים באזור אמרו, כי הם נאלצים להתחבא במטרה למנוע מאותם גורמים מלהחרים את האספקה שלהם ולמכור אותה ברווח.

לעיתון הבריטי נודע על הסיפור מאיש עסקים מהעיר יאנגון, שעמד בראש אחד מעשרות צוותי הסיוע המחלקים אספקה של אורז, עוגיות וביגוד בכפרים באזור הדלתא. המתנדבים נאלצים עתה לכסות את משאיות האספקה בבד ברזנט כדי שהגורמים הממשלתיים המקומיים לא יבחינו במעשיהם. "אם הם יראו את האספקה, הם מיד יגיעו ויפקדו עלינו לתת אותה להם כדי שהם יחלקו אותה במקומנו", אמר אותו איש עסקים. "אנו יודעים כי על כל עשרה שקי אורז שניתן להם, רק ארבעה יגיעו לנזקקים. ששת השקים האחרים ימכרו בשוק מקומי. מחירי האורז הרקיעו שחקים ומכירתם מניבה עתה רווח רב".

בשולי האזורים שנפגעו בצורה הקשה ביותר מציקלון "נארגיס", שפקד את מיאנמר בשלישי במאי וגרם למותם של למעלה מ-30 אלף בני אדם (100 אלף, לפי הערכות האו"ם), הקימו המשטרה ופקידי הגירה מחסומים האוסרים את כניסת זרים – לרבות צוותי סיוע של הצלב האדום.

החונטה הצבאית במיאנמר כבר ספגה ביקורת בגין סירובה לאפשר את פיקוחם של ארגונים זרים על מאמצי הסיוע. לדברי החונטה, היא לבדה תתמודד עם המצב בצורה הטובה ביותר. עם זאת, אתמול, לדוגמה, לא קיבל אפילו כפר אחד סיוע ממשלתי.

העולם מביע ייאוש

מטוס תובלה אמריקאי, שנשא אספקת חירום, היה בין היחידים שהורשו לנחות ביאנגון אתמול. מנהיגי החונטה התחייבו לחלק את הציוד, הכולל מים, רשתות נגד יתושים ושמיכות, "מהר ככל האפשר". ארצות הברית החריפה את הלחץ על המשטר הצבאי במיאנמר ושלחה אתמול גם שלוש ספינות צי לחופי המדינה. ספינת קרב צרפתית, הנושאת 1,500 טונות של אורז, צפויה להגיע אף היא למיאנמר השבוע. צרפת הודיעה על כוונתה לחלק את האורז ישירות לתושבים הנזקקים.

מזכ"ל האו"ם באן קי מון הביע את אוזלת ידו וייאושו לנוכח התגובה האיטית של מנהיגי מיאנמר לעזרה המושטת מצד העולם. הוא דרש פעולה מיידית על רקע המגפות והרעב המאיימים על אזור הדלתא. זאת במיוחד לאור הגשמים העזים הצפויים לפקוד את האזור השבוע.

ראש ממשלת בריטניה גורדון בראון קרא לשלטונות מיאנמר להעניק גישה מיידית ובלתי אמצעית לארגונים ההומניטריים. "אנו מעריכים כי שני מיליון בני אדם עלולים לרעוב למוות או למות ממגפות כתוצאה מחוסר שיתוף הפעולה של מנהיגי המדינה. מצב זה בלתי מקבל על הדעת", אמר בראון. בריטניה התחייבה להעניק 5 מיליון לירות שטרלינג כחלק ממאמצי הסיוע, בעוד ארגוני הסיוע גייסו 5 מיליון לירות שטרלינג נוספים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully