וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הילרי קלינטון: הקמיקזה האמריקאית

טלי גולדשטין

13.5.2008 / 12:07

הילרי קלינטון אולי הפסידה את מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות, אך יש כאלה שטוענים שהיא משליכה יהבה על הבחירות ב-2012

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: ענת ברק)

אם נבחר להאמין לכותבי הטורים והפרשנים הפוליטיים בארצות הברית, אזי מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות נמצאת בכיסו של ברק אובמה והמירוץ הצמוד בינו לבין הילרי קלינטון למעשה הסתיים.

מאבקה לחיים או למוות של קלינטון בפריימריז הנותרים ממערב וירג'יניה הלילה (שלישי) ועד לדרום דקוטה מתחיל להידמות למתאבדי הקמיקזה היפנים שנהגו לחוג בשמים גם לאחר סיום מלחמת העולם השניה, מסרבים להאמין שהכל נגמר.

הפריימריז במערב וירג'יניה מעניקים את התחושה כי הקרב האמיתי כבר נמצא מאחורינו, כך שלמרות שהם מבטיחים ניצחון סוחף וקל לקלינטון, הם לא באמת יגרמו לשינוי בתמונה הכללית.

כל הדרכים מובילות למערב וירג'יניה

מערב וירג'יניה היא מדינה קטנה ועניה – אוכלוסייתה מונה פחות משני מיליון בני אדם והיא מדורגת בין המדינות בעלות ההכנסה הממוצעת למשק בית מהנמוכות ביותר בארצות הברית. מבחינת קלינטון, חבל שמערב וירג'יניה אינה בגודל מדינת טקסס או קליפורניה מאחר והיא מאכלסת קבוצות דמוגרפיות מגוונות שתמכו בה לאורך הדרך. האוכלוסייה מבוגרת מהממוצע, מעל ל-95% מהתושבים לבנים ואחוז בעלי ההשכלה הגבוהה במערב וירג'יניה הוא הנמוך ביותר בארצות הברית.

קלינטון, שקיבלה לכל אורך הדרך תמיכה גדולה בקרב הבוחרים המבוגרים, הלבנים וגברים ממעמד הפועלים בעלי השכלה תיכונית, מרגישה בבית במערב וירג'יניה. לפי סקרי דעת קהל במדינה, היא עשויה לנצח את אובמה בהפרש המדהים של 39%. עם זאת, עדיין לא ברור מדוע היא ממשיכה לנהל קמפיין כה נמרץ כשיותר ויותר אנשים, לרבות עמיתיה מהמפלגה, טוענים כי אין לה סיכוי לנצח.

כפי שהמצב נראה כיום, בלתי אפשרי שקלינטון תדביק את הפער עם אובמה מבחינת מספר הצירים וצירי העל. אובמה מחזיק ב-275 צירים, לעומת 271 צירים התומכים בקלינטון ונדמה כאילו כל יום מצטרף ציר על חדש המכריז על תמיכתו בסנאטור. רק אתמול הודיע טום אלן, חבר קונגרס דמוקרטי הנחשב כציר על במפלגה על תמיכתו באובמה, למרות ידידותו ארוכת השנים על הזוג קלינטון.

לזכותה של קלינטון יכולה להיזקף העובדה שהיא בחרה להתמקד בחולשת המפלגה הדמוקרטית בקרב הלבנים ממעמד הצווארון הכחול. בעיה זו אינה ייחודית לאובמה. אל גור וג'ון קרי לא רשמו ביצועים טובים בקרב אוכלוסייה זו, במיוחד הגברים. קלינטון עשויה להיזכר כפוליטיקאית שהחזירה את המפלגה לשורשי מעמד הפועלים שלה. עם זאת, בקרב האוכלוסייה השחורה, ציבור בוחרים שהיה ידוע בתמיכתו בקלינטון, רשמה הסנאטורית במירוץ הנוכחי הפסד צורב. לפי סקרים מאוגוסט 2007, 86% מהבוחרים השחורים תמכו בקלינטון, בסקר עדכני, נתון זה ירד ל-56%.

סגנית הנשיא: הילרי קלינטון?

למעשה, נותרו שתי דרכים באמצעותן יכולה קלינטון עתה לנצח, בתיאוריה אם לא בפועל. הדרך הראשונה היא אם קולות הבוחרים מהפריימריז במישיגן ובפלורידה ייחשבו בספירה הכללית (קולות אלו לא נספרו כעונש על כך ששתי המדינות הפרו את חוקי המפלגה וערכו פריימריז מוקדם מהמתוכנן). במקרה כזה, עשויה קלינטון לעבור את אובמה במספר קולות הבוחרים (popular vote) – המייצגים את רצון העם – דבר שיאפשר לה לטעון כי ניצחה לפחות בקטגוריה הזו.

אסטרטגיה אחרת היא לקוות כי בסופו של דבר אובמה יתגלה כאויב הגרוע של עצמו. אמנם הסנאטור שרד את האמירות הגזעניות שאמר הכומר לשעבר שלו ג'רמיה רייט, אך מי יודע אם הלה לא יפתח את פיו בשנית או, שגרוע מכך, שלד חדש יצוץ מהארון ויפגע בחזותו המהוגנת של אובמה.

אפשרות שונה לגמרי תדרוש מקלינטון לוותר על חלומה להיות הנשיאה הראשונה של ארצות הברית ולרוץ ביחד עם אובמה, אך למינוי סגנית הנשיא. מחד גיסא, קמפיין אגרסיבי למינוי סגנית הנשיא עלול לפתוח מחדש מאבקי עבר ולהעמיד בפני אובמה שתי אפשרויות: להיכנע ללחץ ולהסכים ובכך להסתכן בכך שיראה חלש או להיתפס בעיניי הציבור כמריר ונוטר טינה כלפי קלינטון אם יסרב.

מאידך, בחירה בקלינטון כמועמדת לסגנית נשיא עשויה לשרת את האינטרסים של אובמה בכך שתביא לאיחוד בשורות המפלגה ובמקביל תותיר טעם מר כלשהו בקמפיין קלינטון.

נשאלה השאלה האם הזכייה במועמדות המפלגה ב-2008 אינה בעצם היעד של קלינטון. הילרי קלינטון, שלמרות הסיכוי הגבוה שתפסיד, התגלתה בפריימריז הנוכחיים כדמות חזקה ועצמאית יותר מאשר היתה אי פעם. ועתידה הפוליטי תלוי עתה בחיפוש אחר תפקיד חדש, גם אם לא זה שאותו קיוותה למלא בתחילה. בנוסף, הפסדה של קלינטון השנה עשוי להתגלות כחדשות טובות בעבור תומכיה. קלינטון עשויה לשקול התמודדות בבחירות לנשיאות ב-2012.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully