וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אזרחי סין זועמים: "האסון הוא מעשה ידי אדם"

טלי גולדשטין וגיל קדרון

13.5.2008 / 18:10

מאשימים פקידים מושחתים באישור בנייה רשלנית. ולפי מחלצים הגיעו לאזור. עד כה נמצאו 13 אלף גופות, כשעשרות אלפים נעדרים

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: יאיר דניאל)

גשם כבד יורד באזור בו התרחשה אמש (שני) רעידת האדמה החזקה במחוז סצ'ואן בסין, מה שמקשה על פעולות החילוץ של 50 אלף הכוחות שנשלחו למקום, שעבדו במשך כ-24 על מנת לפנות מדרכם עצים וסלעים. ההערכות הן כי מניין ההרוגים עשוי לגדול לכדי 30 אלף, כאשר כרגע מונה המספר הרשמי למעלה מ-13 אלף מתים, בנוסף לעשרות אלפי נעדרים. כך דיווח סגן מושל מחוז סצ'ואן לי צ'נגיון במסיבת עיתונאים היום.

לדברי לי, 26,206 בני אדם נפצעו ברעש ו-3.5 מיליון בתים נהרסו. עם זאת, דאג לי להדגיש כי כל הנתונים מעודכנים לשעה ארבע אחר הצהריים (שעון סין), כך שהם עדיין אינם סופיים.

18,645 בני אדם קבורים מתחת להריסות בעיר מיאנאנג, שבסמוך למוקד מרכז רעש האדמה, 3,629 נהרגו, כך דיווחה סוכנות הידיעות הסינית. בעיירה קטנה בשם מיאנז'ו נהרגו כ-2,000 איש, בעוד שכ-5,000 נוספים נעדרים. כ-1,300 עובדי סיוע הגיעו הבוקר לראשונה למוקד רעידת האדמה.

רעידת משנה חזקה הורגשה הבוקר בעיר צ'נגדו, בירת מחוז סצ'ואן אותו פקדה אתמול רעידת אדמה קטלנית בעוצמה של 7.9 בסולם ריכטר. לפי דיווח סוכנות החדשות הסינית, עובדים רבים נמלטו ממשרדיהם ויצאו לרחובות בפאניקה. בסך כול, הורגשו כ-30 רעידות משנה במחוז סצ'ואן ביממה שאחרי הרעש העוצמתי. כולן בעוצמה של 4 בסולם ריכטר.

הממשלה הסינית מואשמת

הורים רבים שממשיכים לחפש את ילדיהם מתחת להריסות החליפו את תחושת האבל בזעם, שהופנה כלפי החיילים שהגיעו לטענתם באיחור, כלפי הקבלנים שבנו את הבתים, וכלפי פקידי הממשלה שאישרו אותם, לטענתם בסיוע כספי שוחד. "הקבלנים שעשו זאת אינם מוסמכים. מדובר ב'בניית טופו'", אמר אחד האבות ל"גרדיאן" הבריטי, וביקש, "אנא, עזרו לנו להעביר את החדשות האלה הלאה".

הורים אחרים ציינו כי בתי הספר שנבנו בשנים האחרונות קרסו בבת אחת, בזמן שבניינים שנבנו 20 מוקדם יותר נותרו לעמוד. "הם לא נפלו אט אט, אלא כאילו מדובר היה בפיצוץ", אמרה אם דואבת. "מדוע לא היה יותר כסף כדי לבנות בית ספר טוב עבור ילדינו. הפקידים הסינים מושחתים ורעים. לא מדובר באסון טבע, אלא במעשה ידי אדם".

ראש ממשלת סין וון ג'יהבאו שהגיע לאזור, הורה לצבא לפתוח את צירי התנועה למחוז וונצ'ואן, בו היה מוקד רעש האדמה, בעוצמה 7.9 בסולם ריכטר, שגרם לנזק אדיר. לפי הערכות מדובר ברעידה החזקה ביותר באזור זה 58 שנים. אלפי חיילים וצוותי הצלה מסיירים ברחובות על מנת למצוא ניצולים. לדברי גיאבאו, "אסור לבזבז אפילו דקה. כל שנייה חשובה ויכולה להציל חיי אדם".

"לפחות 70 אנשים גרו פה, ביניהם ילדים רבים", סיפר עובד בית חולים מקומי שעמד בסמוך לבניין שקרס. במהלך הלילה חילצו צוותי ההצלה עשרות גופות מבתי מגורים, בתי ספר, מפעלים ובתי חולים שקרסו ברעידת האדמה. באחד מבתי הספר במחוז ניצלו רק 100 תלמידים מתוך 420 שלמדו בו. בבית ספר נוסף שקרס קיים חשש לחייהם של כ-900 תלמידים ששהו בו בעת רעידת האדמה. עד כה חולצו מבית הספר כ-50 גופות.

נשיא סין הו ג'ינטאו הודיע אמש כי המדינה תצא ל"מאמץ כולל" במטרה לעזור לקורבנות האסון, כך דווח ברשת הטלוויזיה הבריטית BBC. הנשיא עצמו וראש הממשלה וון ג'יהבאו הגיעו למחוז סצ'ואן, כמו גם חיילים וצוותי סיוע. תנודות הקרקע הורגשו אף בבייג'ין, שמרוחקת יותר מ-1,000 ק"מ מצ'נגדו, ובהאנוי, בירת וייטנאם, ששוכנת מדרום לסין, בהונג קונג, שנחאי, טייוואן ותאילנד.

נשיא ארה"ב ג'ורג' בוש אמר בתגובה לאסון, כי "אני עצוב במיוחד לנוכח המספר הגבוהה של ילדים ותלמידים בקרב ההרוגים". לדבריו, ארצו מוכנה לסייע בכל דרך שניתן. סין הסכימה היום לקבל סיוע כספי מארצות הברית בסך 500 אלף דולרים ותו לא.

2 ישראליות עדיין נעדרות


קבוצת חיפוש מטעם מכללת "רידמן" הגיעה הערב (שלישי) למקום בו שהו לפני רעידת האדמה שתי הסטודנטיות הישראליות הנעדרות. השתיים, הלומדות רפואה סינית באוניברסיטת צ'נגדו, בירת סצ'ואן, טרם יצרו קצר עם משפחותיהם. יתר הסטודנטים, מתוך קבוצה של 15 שלומדים מטעם המכללה, יצרו קשר עם משפחותיהם ומסרו כי שלומם טוב.

"ידוע לנו שיש ישראלים באזור בנוסף לשתי הסטודנטיות, ואנחנו בקשר עם רובם", אמר הערב דובר משרד החוץ אריה מקל לגלי צה"ל. "אנחנו חושבים שקווי הטלפון נפלו, ומקווים שזו הסיבה בגללה אי אפשר ליצור איתם קשר". מקל הבהיר, כי "אנחנו לא מבינים כאן את הגודל של סין, 100 מיליון תושבים מתגוררים במחוז סיצואן בלבד".

נשיאת "מכללת רידמן", סאלי רידמן: "פתחנו חדר מצב מיוחד אליו זורמים כל הזמן דיווחים מגורמים מוסמכים מאוניברסיטת צ'נגדו באשר למתרחש, וכן מסטודנטים אחרים של המכללה המצויים עמם בקשר שוטף". לדבריה, "אנו מקבלים עדכונים משגרירות סין בתל אביב ונמצאים בקשר הדוק עם חדר המצב במשרד החוץ" .

עדכון ראשון: 13.5, שעה 15:00
עדכון אחרון: 13.5, שעה 18:10

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully