וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קלינטון ממשיכה לאבד את הצירים

טלי גולדשטין

12.5.2008 / 23:12

למרות 40 שנות חברות עם ביל קלינטון, הודיע חבר הקונגרס טום אלן כי יתמוך בברק אובמה. "הכל מצביע על כך שהסנאטור צריך להיות הנשיא הבא"

חבר הקונגרס הדמוקרטי ממדינת מיין ואחד מצירי העל במפלגה הדמוקרטית, טום אלן, הודיע היום (שני) כי הוא תומך בסנטור ברק אובמה לנשיאות ולא בהילרי קלינטון. זאת למרות 40 שנות חברות עם בעלה של קלינטון ונשיא ארצות הברית לשעבר ביל קלינטון.

אלן אמר במסיבת עיתונאים כי הגיע הזמן שהמפלגה הדמוקרטית תתאחד מאחורי אובמה בקמפיין מול קלינטון. "קלינטון היא סנטורית יוצאת מהכלל. היא היתה מועמדת נהדרת", הוסיף. "מצאנו עצמנו עם שני מועמדים חזקים באופן בלתי רגיל – שני אנשים הראויים מעל ומעבר לכהן כנשיא. אך מרבית הבוחרים אמרו את דברם. ולאחר צפון קרוליינה ואינדיאנה, השתכנעתי כי ברק אובמה יזכה במועמדות".

אובמה עבר באחרונה את קלינטון במספר צירי העל שצבר, ותמיכתו של אלן מרחיבה את הפער. לפי ההערכות, יהיו אלו 800 צירי העל שייקבעו בוועידה הדמוקרטית באוגוסט מי ייבחר בסופו של דבר כמועמד המפלגה לנשיאות.

אלן תאר את החלטתו כקשה. הוא מכיר את ביל קלינטון מאז שניהם היו סטודנטים באוניברסיטת אוקספורד שבאנגליה. "הוא (קלינטון) היה בן 22 ואני בן 22", אמר אלן. "הוא היה חברי מאז ועד היום. עזרתי להקים ולנהל את קמפיין קלינטון במיין".

עוד הוסיף אלן כי החלטתו אינה מרמזת על כך שהוא קורא לקלינטון לפרוש מהמירוץ. "איני רומז מה צריכה לעשות קלינטון בקמפיין שלה. אני חולק לה כבוד רב ורק היא יכולה לקבל החלטה כזו. אני מאמין כי הדבר החשוב ביותר הוא ששני הצדדים ינהגו בכבוד והגינות ושנמצא דרך לסיים את הקמפיין בשלום".

לדברי אלן, החלטתו לתמוך באובמה מבוססת על שלושה גורמים: הפריימריז במיין בהם ניצח הסנאטור; מספר הקולות שצבר אובמה; ואמונתו לגבי למי יש סיכוי גדול יותר לנצח בנובמבר. "כל הגורמים מצביעים על כך שברק אובמה צריך להיות הנשיא הבא של ארצות הברית", אמר.

הלחץ משפיע על קלינטון

ובתוך כך, קלינטון המשיכה במלוא המרץ בקמפיין שלה במערב וירג'יניה לקראת הפריימריז מחר בלילה. לפי ההערכות תנצח קלינטון את אובמה במדינה הקטנה בהפרש עצום, אולי אף של 30%. עם זאת, רוב הסיכויים שניצחון זה יהיה מבחינת "מעט מדי מאוחר מדי" ושהסנאטורית תפרוש.

למרות התעקשותה כי אינה מתכוונת לפרוש, נראה כי הלחץ מתחיל להשפיע על קלינטון. במהלך נאום שנשאה שלשום בעיר אלינור שבמערב וירג'יניה, לא ברור היה לקהל האם נכשלה הסנאטורית בלשונה או ניסתה לזכות בנקודות נוספות בקרב הנשים. "כל הנושאים שעומדים על הפרק הם נושאים שהנשיא הבא יכול לפעול לגביהם, אם באמת אכפת לו", ותיקנה מיד ל"אם באמת אכפת לה".

"כמו גלן קלוז ב'חיזור גורלי' "

מנהיגי המפלגה הדמוקרטית, שאינם מתביישים כנראה כבר להביע את חוסר אמונם בקלינטון, הזהירו את הסנטורית שלא תאמר מעתה והלאה שום דבר שעלול לפגוע במועמד המוביל אובמה כשיגיע זמן הבחירות הכלליות בנובמבר. הדמוקרטים חוששים כי לאמירות מסוג זה תהיה השפעה שלילית לטווח ארוך על האחידות בתוך המפלגה או לחילופין שישמשו ככלי נשק בידי המועמד הרפובליקני מקיין.

חבר הקונגרס מטנסי סטיב כהן, תומך אובמה, השווה את קלינטון לדמותה של גלן קלוז בסרט "חיזור גורלי" – אישה דחויה המתחילה להטריד את מאהבה לשעבר ובסופו של דבר נרצחת על ידיו בסצינת האמבטיה המפורסמת. "גלן קלוז היתה צריכה להישאר בתוך האמבטיה. בדומה לה, לסנטורית קלינטון היתה קריירה מדהימה ועליה לעבור לשלב הבא, שהוא לעזור למועמד הדמוקרטי להיבחר לנשיאות", אמר כהן במהלך ראיון טלוויזיוני. לאחר מכן, התנצל כהן על דבריו.

המועמד הדמוקרטי לשעבר ג'ון אדוארדס התבטא בצורה עדינה יותר כשהזהיר את קלינטון לשמור על פיה ולנהל את הקמפיין שלה בפריימריז הבאים בזהירות. "עליה להיות מאד זהירה כך שלא תפגע בסיכויינו וביעד שלנו", אמר אדוארדס לרשת CBS.

החלטה חשובה העומדת בפני קלינטון עתה היא האם להשקיע עוד כספים מהקמפיין הפושט רגל שלה בפרסומות שליליות נגד אובמה. הפרסומות המשודרות כעת במערב וירג'יניה, קנטקי ואורגון כולן נושאות מסר חיובי. נשאלת השאלה האם תשחרר קלינטון את הנצרה ותשדר פרסומות המתקיפות את האיש שככל הנראה צפוי להיות מועמד המפלגה שלה?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully