וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח: ריכוז הפחמן הדו חמצני בשיא

טלי גולדשטין

12.5.2008 / 21:07

כדור הארץ מאבד את יכולתו לספוג טונות של פחמן דו חמצני בכל שנה. הריכוז הנוכחי של הגז הוא הגבוה ביותר זה 650,000 שנה

ריכוז הפחמן הדו חמצני באטמוספירה הגיע לשיא, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו על ידי המרכז הלאומי לחקר האטמוספירה והאוקיאנוסים בארצות הברית (NOAA). מדענים במצפה "מאונה לואה" שבהוואי אומרים, כי רמות הפחמן הדו חמצני באטמוספירה עלה מ-ppm 280 (חלקיק למיליון) בתחילת המהפכה התעשייתית ל-ppm 387 היום, עלייה של 40%. הריכוז הנוכחי הוא הריכוז הגבוה ביותר שהיה ב-650,000 השנים האחרונות לפחות.

הנתונים מאשרים גם כי הפחמן הדו חמצני , גז החממה העיקרי, מצטבר באטמוספירה בקצב מהיר מהצפוי. הקצב השנתי הממוצע ב-2007 היה ppm 2.14 – השנה הרביעית ברציפות שהצמיחה היתה גבוהה מ-ppm 2. בין 1970-2000, קצב הצמיחה עלה ב-ppm 1.5 בשנה, אך מאז 2000, העלייה השנתית נמדדה בממוצע ב-ppm 2.1.

לדברי המדענים, השינוי יכול להצביע על כך שכדור הארץ מאבד את יכולתו הטבעית לספוג מילוני טונות של פחמן דו חמצני בשנה. מודלים של אקלים מניחים כי 50% מפליטות הפחמן שנייצר בעתיד ייספגו בחזרה על ידי היערות ואוקיאנוסים, אך נתונים חדשים מאשרים כי זוהי הנחה אופטימית מדי. אם רמה גבוהה יותר של פליטות תישאר באטמוספירה, צריך יהיה לקצץ אף יותר את כמות הפליטות שהחברה מייצרת על מנת להימנע מהתחממות גלובלית מואצת ומסוכנת.

"למרות כל הדיונים בנושא, המצב מחמיר. רמת גזי החממה באטמוספירה ממשיכה לעלות ובקצב מואץ. אנו כבר עדים להשפעות של השינוי האקלימי והשפעות אלו רק יחמירו עד שנחליט לעשות משהו בנידון", אמר מרטין פארי, יו"ר הפאנל הבינלאומי לשינוי אקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully