וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: מאזינים יותר, עוצרים פחות מחבלים

גיל קדרון

12.5.2008 / 16:17

מאז פיגועי 11 בספטמבר הגביר הממשל האמריקאי את המעקב אחר אזרחים מהשורה, אך עצר פחות חשודים בטרור. "האח הגדול" כושל

אחרי פיגועי ה-11 בספטמבר הגביר הממשל האמריקאי את השימוש באמצעי מעקב אחר אזרחים אמריקאים, כולל ציתותים ללא צו שופט, צעד שמנוגד לחוקה האמריקאית. המטרה: מניעת פיגועי טרור עתידיים ועצירת מחבלים שנמצאים בשטח ארה"ב. אולם כעת מתברר, כי ככל שקווי הטלפון של אזרחים אמריקאים הושמו תחת מעקב וחשבונות הבנק שלהם נסקרו על ידי הרשויות, מספר התביעות בנושא טרור שהגיעו למשפט צנח בהתמדה, לעתים בצורה קיצונית. כך מדווח היום (שני) עיתון ה"לוס אנג'לס טיימס".

ממחקר שנערך על ידי עמותה שלא למטרות רווח עולה, כי מאז 2002 ירד מספר התיקים שנפתחו על ידי משרד המשפטים האמריקאי ב-50%, ובשנה האחרונה ירד מספרם ב-19%. בניגוד גמור לכך, משרד המשפטים דיווח כי מאז הפיגועים, הוכפל מספר בקשות ההאזנה שנתקבלו. גם מספר המכתבים שנפתחים וחשבונות הבנק שנבדקים עלה בהתמדה, וזאת מבלי שלאזרחים תהיה דרך חוקית לדעת זאת.

מספר התביעות בנושא טרור הוא דרך אחת לבדוק את היעילות של אמצעי המעקב הקיצוניים שהנהיג ממשלו של ג'ורג' וו. בוש, שהכחיש במשך תקופה ארוכה כי הורה לאפשר ציתותים ללא צו שופט, והודה בכך רק לאחר פרסומים רבים בתקשורת. כעת מחדשים את מחאתם ארגוני זכויות אדם ואינטלקטואלים, שזכו לקרוא חומרים ממשלתיים ומשפטיים חדשים. לדידם, מדובר בהוכחה נוספת לכך שהממשל פגע בפרטיותם של אזרחים רגילים, מבלי שהיו לכך תוצאות מספקות.

"מספר האמריקאים שנחקרים מתגמד לעומת כל מספר לגיטימי של תביעות בנושא טרור", אמרה ליסה גרייבס, מארגון זכויות אזרח בוושינגטון. "זה מטריד מאוד, הן מהזווית הביטחונית והן מזווית פרטיותם של אמריקאים חפים מפשע, והן מזווית בזבוז המשאבים הכלכליים של אותם אנשים שלעולם לא יועמדו לדין".

יותר מעקב או יותר פיקוח?

מספר מחוקקים מהקונגרס החלו להביע את חוסר שביעות רצונם מההשקעה המסיבית ביחידות שלוחמות בטרור, על חשבון פעולות משטרתיות שבאות למנוע מקרי פשיעה "רגילים", בעוד שאחרים העדיפו לתקוף את יעילותו של ה-FBI, שאמון על הלוחמה בטרור. אחד רעיונות הייעול שהועלו היה להציב מטרות ברורות, שעל פיהן תוכל הרשות המחוקקת לבחון את תפקודו של ה-FBI.

על רקע חוסר התוחלת שבהאזנות, מנסה ממשלו של בוש להוביל לשינויים בחוק ההאזנות מ-1978, שנועדו להעניק לרשויות יכולות נרחבות אף יותר בכל הקשור למעקב אחר אזרחים מן השורה. מקורות בממשל ביקשו להבהיר שהתוצאות קיימות, אך הינן חסויות מן הציבור הרחב, כגון גירוש חשודים או במקרים אף יידוע אחרים כי הם תחת מעקב.

"העובדה שמספר התביעות בירידה אינה אומרת שהיעילות של החקירות הללו בירידה", אמר תומאס ניוקמב, לשעבר עוזר הבית הלבן בנושא בטחון לאומי. "ייתכן שהמשמעות היא שהיעילות פשוט מתבטאת בדרכים אחרות".

"כיצד עלינו לבחון הצלחה בנושא הזה?", תהה בקול דניאל ריצ'מן, תובע פדרלי לשעבר. "התשובה הקצרה היא שאיננו נמצאים בעמדה לעשות זאת. זו הסיבה שאנו זקוקים ליותר פיקוח מצד הקונגרס".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully