וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סינמה בודהה

ד"ר לילה מור

12.5.2008 / 12:18

החיפוש מגיע לאולם הקולנוע. סרטים רוחניים מאירים את התודעה ומעשירים אותה בחוכמה קדושה - לרגל פסטיבל הקולנוע הרוחני

דו השיח המרתק שבין קולנוע לעולם הרוח אינו חדש. מראשית ימיו, נתפש המדיום הקולנועי בתודעה האנושית כסוג מסוים של כישוף וחוויה מאגית. הסיבה לכך מושרשת ביכולת של הקולנוע לנתב את התודעה למימדים מטאפיזיים.

בקולנוע אנחנו יושבים בחשיכה ומביטים בדימויים של מציאות ודמיון העשויים מאור. כצופים, אנחנו מוותרים באופן זמני על השליטה במציאות הפיזית במצב הדומה לחלום, ולפעמים טראנס התודעה שלנו מערבב מציאות ואשליה עד כדי טשטוש גבולות. אין ספק שהנטייה שלנו היא להאמין לאירועים המוקרנים על מסך הקולנוע. הקשר החזק שבין המסך לתודעה גורם לנו להגיב באופן פיזי ורגשי לאירועים המתרחשים בחלל ובזמן לא מוחשי ודמיוני.

חקר פעילות המוח מוכיח שהתודעה האנושית אינה מבחינה בין מציאות לדמיון, ולקולנוע יותר מכל אמנות אחרת יש את הכוח להקסים את התודעה בחזיונות ערטילאיים.

את השורשים של הטכנולוגיה הקולנועית המודרנית אפשר למצוא בציורי המערות והפולחנים השאמנים של האנושות הקדומה. המפיק והבימאי הותיק, סטיבן סיימון, מייסד "מעגל הקולנוע הרוחני" בארה"ב, מתאר את יוצרי הקולנוע כשאמנים המחברים סיפורים, צלילים ודימויים כדי לברוא מראות של אור משתקף. בדומה לפולחני חניכה, סרטים אלו מאירים את התודעה ומעשירים אותנו בחוכמה קדושה. הדחף לשרת את עולם הרוח מומחש ביצירות קולנוע רבות ובאופן מודע ותכליתי בסרטיו של הבמאי הרוסי אנדריי טרקובסקי. דחף זה התעצם בסוף המאה הקודמת.

אלוהות באולם הקולנוע

במאה ה- 21 הוקמה תנועה קולנועית רוחנית בינלאומית עם פילוסופיה טרייה ומהפכנית. "מעגל הקולנוע הרוחני", שמשנת 2004 מפיץ כל חודש סרטים למנויים, הוא אחד הסממנים המרכזיים של התנועה. סביב ה"מעגל" ובעידודו קמו קהילות רבות בארה"ב וברחבי העולם, המורכבות מצופים וצרכנים של קולנוע רוחני.

במקביל, צצו קהילות אמנותיות רוחניות המורכבות מיוצרי קולנוע ואמנים מתחומים שונים. "המכון לבידור רוחני" בלוס אנג'לס ובניו יורק הוא דוגמא לפעילות חברתית ותרבותית, שסללה את הדרך לקולנוע הרוחני העצמאי.

הפסטיבלים הבינלאומיים של הקולנוע הרוחני הם חלק בלתי נפרד מהתפתחות התנועה. "הפסטיבל על הים" של "מעגל הקולנוע הרוחני" ופסטיבל "דמה" בארה"ב (השם גזור מהמלה העברית דימוי כמטאפורה המשמשת לטרנספורמציה), משמשים כמרכז להקרנת והפצת סרטים, מקום מפגש לבמאים, מפיקים, אמנים, אנשי רוח, מטפלים, אנשי מדע, חוקרי תודעה והציבור הרחב. הפסטיבלים גם נותנים במה חשובה לדיון המתמשך על התפתחות הקולנוע הרוחני כז'אנר עם תכנים ואופני הפקה והפצה מיוחדים.

אחת ממטרותיו של הקולנוע הרוחני הוא להעניק דימוי חזותי לעולם הנסתר של האלה והאם הגדולה ולשמש כלי לביטוי ושפה מקורית להוויה של האלוהות הנשית.

תופעה משמעותית נוספת בזירת הקולנוע הרוחני היא הפקתם של סרטים עלילתיים המבוססים על רבי מכר של העידן החדש, בהם "שיחות עם אלוהים" ו"הנבואה השמיימית". המעבר מסיפורת לקולנוע של תכנים העוסקים בטרנספורמציה אישית, רוחנית וכלל אנושית הוא נושא רב מימדי.

במבט כולל, אפשר לצפות בהתהוות זירה קולנועית חדשה ולהתכונן לקראת סרטי עלילה אמיצים ומפתיעים הנושאים מסרים רוחניים מהפכניים. העולם הנסתר של הנשמה עומד בפני גילוי הדרגתי באמצעות סרטים שיאירו ידע קדמון ששכחנו, עולמות שנעלמו מתודעתנו וכאלה שעדיין חבויים במעמקי התודעה האנושית.

בלי אלימות

האפשרות להשתמש בדימוי קולנועי כדי להשפיע באופן מיידי ועמוק על פעילות המוח היא פוטנציאל יצירתי שבו משתמשים יוצרי סרטים רבים. סרטים רבים הזוכים להצלחה מסחרית מרשימה הם כאלו העוסקים בכך, שהתודעה שלנו יכולה להשפיע על עולם החומר ולברוא יש מאין מציאות חדשה. בנוסף, זן חדש של "סרטי סדנה" זוכה להתעניינות ולהכרה. סרטים אלו אינם מתעדים סדנה, אלא מציעים תיאור של תהליך המשמש לעבודה פנימית ולמציאת פתרונות במסגרת תומכת ומגנה.

עם זאת, הקולנוע הרוחני העכשווי נמצא עדיין בתחילת דרכו וזקוק ללגיטימציה לקיומו. נדרש גיוון גדול אף יותר של סרטים, כתבי עת ותיאוריה מגובשת, וכן רצון טוב כדי לפתח תשתית מסחרית לקולנוע שאינו מבוסס על תפריטי ההצלחה של הוליווד.

סרטי הקולנוע הרוחני של המאה ה-21 מדברים מהלב ומחממים את הלב. אלו סרטים של יוצרים המודעים לערך הרוחני של עבודותיהם, ומעדיפים להקרין את סרטיהם במסגרות התומכות במסע הרוחני של זמננו וביכולות האדירות של הרוח האנושית. מה טוב להתנתק מהרעש, הלחצים, הסבל, הכאב, מאבקי הכוחות והאלימות של העולם הישן ולהתחבר לעולם משופר ומרפא באמצעות קולנוע עשיר ביופי, חוכמה, אנושיות ואהבה.

ד"ר לילה מור היא מומחית באמנות הקולנוע. מתמחה בסרטי מחול בהקשר לפולחן, מיתולוגיה ומיסטיקה, אמנית, יוצרת ובמאית בתחום הקולנוע הרוחני, מרצה ומנחת סדנאות לקולנוע רוחני.

פסטיבל "’SPIRIT", הפסטיבל הבינלאומי לקולנוע רוחני, יתקיים השנה בפעם השנייה בין התאריכים 14-17 במאי בסינמטק תל אביב. בפסטיבל יוקרנו סרטים העוסקים בנושאים הנותנים השראה לצמיחה הרוחנית והאישית, מקדמים פעילות גלובלית חיובית ויוצרים מודעות לסביבה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully