וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם מקיין יחסל את האיום האירני?

אורי טננבוים

11.5.2008 / 17:28

המועמד הרפובליקני לנשיאות ארה"ב נמנע מלפרט כיצד יבלום את תכנית הגרעין של אירן, אך בסופ"ש הצהיר: "לא אאפשר שואה שנייה"

"לעולם לא אאפשר שואה שנייה", אמר בסוף השבוע הסנאטור ג'ון מקיין, המועמד הרפובליקני לנשיאות ארצות הברית. מקיין אמר את הדברים בראיון לרשת הטלוויזיה "פוקס", שבו נשאל בין השאר על מאמצי אירן להצטייד בנשק גרעיני.

בתשובה לשאלת המראיין, ביל אוריילי, האם יתמוך במכת מנע ישראלית כנגד מטרות גרעין באירן, אמר מקיין: "אצטרך לדעת את הנסיבות ואת רמת האיום באותה עת". עם זאת, הוסיף מקיין: "מה שאני יכול לומר הוא שלעולם לא אאפשר שואה שנייה". מקיין חזר על משפט זה כשנשאל האם ייזום בעצמו פעולה צבאית כנגד אירן, אם וכאשר ייבחר לנשיא ארה"ב.

באותה הזדמנות תקף מקיין את הסנאטור ברק אובמה, שככל הנראה יהיה המועמד הדמוקרטי לנשיאות. לטענתו, נכונותו של אובמה לנהל שיחות ישירות עם נשיא אירן מחמוד אחמדינג'ד מעידה על חוסר ניסיון ועל בעיה בשיפוט.

בעבר הבהיר הסנאטור הרפובליקני, שהוא אינו שולל שימוש בכוח צבאי כנגד אירן, והדגיש: "יש רק דבר אחד גרוע יותר מפעולה צבאית נגד אירן: אירן גרעינית". עם זאת, הוא נאלץ להודות באחרונה שלנוכח המחיר הכבד שארה"ב משלמת בעירק, יהיה קשה לשכנע את הציבור האמריקאי לצאת למלחמה נוספת.

"לשנות את דיפלומטיית הקאובוי"

אובמה התייחס להאשמות של מקיין נגדו, ובראיון לרשת הטלוויזיה סי.אן.אן אמר, שמדיניותו בעניין אירן אינה שונה מזו של הסנאטור הרפובליקני. הוא הבהיר כי הוא מחויב למנוע נשק גרעיני ממשטר האייטוללות.

עם זאת, בשבוע שעבר תקף את יריבתו הילרי קלינטון שאיימה להשמיד את אירן אם זו תתקוף את ישראל. אובמה אמר שדבריה משקפים "מדיניות חוץ של התרברבות ולוחמנות" וש"צריך להבהיר לקהילה הבינלאומית שאנו משנים את דיפלומטיית הקאובוי של ג'ורג' בוש".

במהלך סוף השבוע גם התנצח הסנאטור הדמוקרטי עם מקיין בגין אמירתו, לפיה אובמה הוא המועמד המועדף על חמאס. אובמה האשים את מקיין באובדן שליטה ובפנייה לטקטיקות מלוכלות. מקיין השיב, כי מדובר ב"נושא לגיטימי לדיון".

בתוך כך, רוברט מאלי, יועצו של אובמה לענייני המזרח התיכון, פרש היום בתפקידו בעקבות שאלות שהפנה אליו העיתון הבריטי "טיימס" על פגישות שקיים עם אנשי חמאס. "חשבתי שמוטב שארחיק את עצמי מהקמפיין", אמר מאלי לרשת הטלוויזיה אן.בי.סי. מאלי היה עוזרו של הנשיא לשעבר ביל קלינטוו וחבר במשלחת האמריקאית בוועידת קמפ דיוויד, בה נכחו אהוד ברק ויאסר ערפאת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully