וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי חצי מאה: סין ויפן פותחות דף חדש

טלי גולדשטין

7.5.2008 / 14:19

במהלך מפגש בין נשיא סין הו ג'ינטאו, הנמצא בביקור היסטורי ביפן, וראש הממשלה יסואו פוקודה הוסכם על קיום פסגה שנתית

סין ויפן חתמו היום (רביעי) על הסכם היסטורי המניח בסיס לפתיחת דף חדש ביחסים בין שתי המדינות. במהלך מפגש פסגה בין נשיא סין הו ג'ינטאו וראש ממשלת יפן יסואו פוקודה הסכימו על טיוטה לקשרים עתידיים – לרבות פסגה שנתית בין מנהיגי שתי המדינות. ההסכם החדש סותם את הגולל על שנים רבות של יחסים מתוחים בין סין ליפן, שנגרמו בגין מחלוקות לגבי משאבי טבע ואירועים היסטוריים מימי מלחמת העולם השניה.

פוקודה דחק בג'ינטאו, שזה לו הביקור המדיני הראשון ביפן, להמשיך ולנסות לפתור את המשבר בטיבט. ראש הממשלה היפני אמר לעיתונאים כי הוא מעריך מאוד את החלטתו של ג'ינטאו לערוך שיחות עם נציגי הדלאי למה.

ההסכם שנחתם בין סין ליפן הוא הרביעי מסוגו מאז 1972. "שתי המדינות הסכימו ששתיהן חולקות אחריות גדולה לגבי הפיתוח והשלום בעולם במאה ה-21", נכתב הצהרה המשותפת. לאחר הפסגה אמר פוקודה כי שני המנהיגים התחייבו לעבוד יחדיו על מנת לפתור את המחלוקת בנוגע לעתודות הגז שבשדות הגז "איסט צ'יינה סי". שתי צרכניות האנרגיה הגדולות באסיה חלוקות לגבי הבעלות של ששה שדות גז המכילים כמויות עצומות של גז ונפט. "נרשמה התקדמות משמעותית בנושא", אמר פוקודה.

ג'ינטאו הביע אופטימיות לאחר סיום הפסגה. "שנינו מאמינים כי היחסים בין סין ליפן נמצאים על סף התחלה חדשה". ביקור של ג'ינטאו ביפן הוא הביקור הראשון של נשיא סיני במדינה מאז 1998. סין השהתה את יחסיה עם יפן בין 2001-2006, במהלך כהונתו של ראש הממשלה היפני ג'וניצ'ירו קוייזומי, שעורר את זעמה של סין אחרי שביקר במקדש יסוקוני שבטוקיו, בו מונצחים זכרם של פושעי מלחמה יפנים מתקופת מלחמת העולם השניה ואתר הנחשב בעיני סינים רבים למאדיר מיליטריזם. פוקודה הבטיח כי לא יבקר במקדש בעודו מכהן כראש ממשלה וקרא ליפן להביע ענווה לגבי עברה.

סין היא שותפת הסחר הגדולה ביותר של יפן בעוד יפן היא שותפת הסחר השלישית בגודלה של סין. היקף הסחר בין השתיים עלה בשנה שעברה ב-12% ל-236.6 מיליארד דולר. לדברי פרשנים, היחסים הכלכליים המשגשגים מילאו תפקיד מרכזי בהתחממות היחסים בין שתי המדינות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully