וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם קלינטון עדיין יכולה לעצור את אובמה?

טלי גולדשטין

7.5.2008 / 12:55

קמפיין אובמה קיבל זריקת מרץ מחודשת לאחר ניצחנו הסוחף בצפון קרוליינה, בעוד סיכויי קלינטון להתאושש הולכים ומתמעטים

ברק אובמה עשה היום (רביעי) צעד משמעותי נוסף לקראת זכייתו במועמדות לנשיאות של המפלגה הדמוקרטית. לא רק שהוא גרף ניצחון מרשים בפריימריז בצפון קרוליינה, אלא גם על ידי הניצחון העלוב של קלינטון באינדיאנה - שלמעשה יכול להתפרש כמעט כשוויון – הוא הפך את המשך דרכה של קלינטון במירוץ לקשה ומאתגר אף יותר, אם לא בלתי אפשרי.

התוצאות בפריימריז הלילה היוו למעשה תחייה מחודשת למומנטום של קמפיין אובמה והגדילו עוד יותר את הפער במספר הצירים שצבר הסנטור מאילינוי מול יריבתו, 1,785 צירים לעומת 1,639 - פער שיהיה קשה לקלינטון לצמצם כשבסך הכל נותרו עוד שש מדינות בהן צפויות להתקיים בחירות מקדימות. חמוש בצירים החדשים, יצטייר עתה אובמה בעיני חברי המפלגה הדמוקרטית כאמין ומשכנע יותר כשידרוש את תמיכתם בקמפיין שלו.

"אל תשכחו שבמדינה הזו יש לנו את זכות הבחירה", אמר אובמה. "אנו יכולים לבחור שלא להיות מפולגים, אנו יכולים לבחור שלא לפחד ואנו עדיין יכולים לבחור את הרגע הזה כרגע המתאים להתאחד ולפתור את הבעיות שדנו בהן במשך כל השנים ובכל הקמפיינים האחרים". עידוד נוסף שאב אובמה מהעובדה שבניצחונו בצפון קרוליינה, רשם הסנטור את הניצחון הראשון בפריימריז מזה כחודשיים.

קלינטון תחת לחץ

ובעוד אובמה התעורר הבוקר לעתיד מבטיח יותר מבחינת הקריירה הפוליטית שלו, עבור קלינטון, הזמן הולך ואוזל להתאושש בצורה שתבטיח ניצחון. הלחץ מופעל עליה למצוא דרך כלשהי לעצור את מה שנראה כהתקדמותו הבלתי ניתנת לעצירה של אובמה. על מנת שיהיה לה איזשהו סיכוי להישאר רלבנטית במירוץ, היתה זקוקה קלינטון לניצחון מוחץ באינדיאנה ולהפסד בפער חד ספרתי בצפון קרוליינה.

במקום זאת, ההיפך הוא שקרה. אובמה גרף ניצחון של 14% בצפון קרוליינה, בעיקר הודות ל-91% המצביעים השחורים שהצביעו עבורו. קלינטון הצליחה לרשום לזכותה את אחד הניצחונות הדחוקים ביותר בפריימריז הנוכחיים, פער של 2%, בזכות התמיכה היציבה שהיא מקבלת בקרב המצביעים המבוגרים והמצביעים הלבנים.

אובמה רשם ביצועים טובים גם בקרב המצביעים בעלי ההשכלה הגבוהה, בעוד קלינטון לכדה את קולותיהם של המצביעים ללא השכלה גבוהה.

במחלוקת בין שני הנושאים המהותיים שעמדו בקמפיין הדמוקרטי השנה – ניסיון לעומת שינוי - רשמה קלינטון, שלא במפתיע, יתרון בקרב המצביעים הטוענים שניסיון חשוב יותר, בעוד אובמה זכה בקולותיהם של המצביעים השמים דגש גדול יותר על הצורך בשינוי בבית הלבן.

אכזבה במחנה קלינטון

יועצי קלינטון הודו היום כי תוצאות הפריימריז היו פחות טובות ממה שציפו ואמרו כי לא יופתעו אם יחודשו הקריאות מבית לפרישתה של הסנטורית מהמירוץ. לדבריהם, יהיה קשה יותר מעתה והלאה גם לגייס כספים לקמפיין קלינטון. יועץ אחד אף אמר כי קמפיין קלינטון פשט את הרגל וכמה אחרים סרבו לומר האם הסנטורית נאלצה להלוות לקמפיין כסף מחשבונה האישי על מנת שימשיך לפעול.

למרות התוצאות המאכזבות, התחייבה קלינטון להמשיך במירוץ גם במדינות הבאות, כשהבאות בתור הן וירג'יניה המערבית וקנטקי. כמו כן היא לא זנחה את דרישתה לכלול את קולות המצביעים מהפריימריז במישיגן ופלורידה, שבוטלו כעונש לאחר ששתי המדינות הפרו את חוקי המפלגה. "אתם יודעים, זה יהיה קצת מוזר לראות מועמד שנבחר רק על ידי 48 מדינות", אמרה קלינטון. "לפנינו עוד דרך ארוכה, אך נמשיך להילחם כי אמריקה שווה שיילחמו עבורה".

במבט קדימה, ניתן לזהות כמה נקודות אור בעבור קמפיין קלינטון. בשבוע הבא, ייערכו פריימריז בווירג'יניה המערבית (13 במאי), מדינה שבה המרקם הדמוגרפי והסוציו-אקונומי נוטה לטובתה. ב-20 במאי, יתמודדו המועמדים בקנטקי ובאורגון. קלינטון צפויה לנצח בקנטקי ומקווה להפתיע גם באורגון. התמיכה הרחבה אותה קיבלה הסנטורית בקרב האוכלוסייה ההיספנית אמורה להיות לה לעזר בראשון ביוני בפוארטו ריקו. יומיים לאחר מכן, יאבקו קלינטון ואובמה במונטנה ודרום דקוטה – שתי המדינות האחרונות במרתון הפריימריז.

עם זאת, אלא אם כן תרשום קלינטון ניצחונות גורפים בפריימריז הנותרים, מרבית הפרשנים צופים כי מספר הצירים יתחלק שווה בשווה בין שני המועמדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully