וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העד הזר בפרשת אולמרט: משה-מוריס טלנסקי

טלי גולדשטין

9.5.2008 / 23:15

טלנסקי, איל הון יהודי-אמריקאי מלונג איילנד, מחזיק בדירה גם בירושלים. על פי החשד, העביר סכומי כסף לאולמרט כשהיה ראש עיריית י-ם

מערכת וואלה!

(צילום ועריכת וידאו: גדעון צנטנר)

איל ההון המיליונר ואיש העסקים היהודי-אמריקאי מוריס טלנסקי נמצא במרכז פרשת השחיתות שעלולה להביא להדחתו של ראש הממשלה אהוד אולמרט. טלנסקי, שלפי ה"ניו יורק פוסט" כונה ביומנים שניהלה ראש לשכת אולמרט לשעבר שולה זקן בשם "הכובס" (רמז להלבנת כספים), העביר סכומי כסף גדולים במזומן לאולמרט כשכיהן כראש עיריית ירושלים בשנות ה-90 ובעת שהתמודד בפריימריז לליכוד ב-1999 וב-2003.

טלנסקי, בן ה-75, שהגיע לארץ לרגל חג הפסח, נחקר מיד עם הגעתו במשטרה והוא משתף פעולה עם החוקרים. לפי ההערכות, הוא צפוי לחשוף באופן מלא את התפקיד שמילא בפרשה.

טלנסקי הוא פילנתרופ ידוע בעל היסטוריה ארוכת שנים של תרומות לפוליטיקאים אמריקאים, לרוב מהמפלגה הדמוקרטית, משנות ה-80 ואילך. בין השאר תרם טלנסקי כספים לנשיא ארצות הברית ג'ורג' בוש, סגנו דיק צ'ייני, ביל קלינטון, רודי ג'וליאני ואדוארד קנדי. מרבית התרומות נעשו באמצעות גופים שונים, בהם אגודת הידידים של בית-החולים "שערי-צדק" בירושלים, שטלנסקי שימש כיושב הראש שלה.

בעולם היהודי, ידוע טלנסקי במיוחד בזכות השנים בהן שימש כמגייס כספים בעבור "העמותה האמריקאית לבית החולים שערי צדק" שבירושלים. מטרה אהודה ביותר בקרב יהודי אמריקה, קרן הצדקה גייסה עשרות מיליוני דולרים בשנים האחרונות, לרבות 20 מיליון דולר ב-2002 לבדה, כפי שעולה מנתוני מס ההכנסה של הקרן.

"מסוגל לתרום עשרת אלפים דולר בקלות"

לדברי פול גלייסר, מנכ"ל העמותה, טלנסקי לא עבד בקרן מאז 1997. אך הארגון דיווח במסמכי מס ההכנסה שלו מ-2004, במהלכה גויס סכום של 16 מיליון דולר, כי טלנסקי הרוויח 90 אלף דולר באותה שנה כיועץ. עוד עולה ממסמכי מס ההכנסה, כי טלנסקי כיהן בנוסף כאיש הקשר העיקרי וגזבר הסניף האמריקאי של "קרן ירושלים החדשה", קרן צדקה המקושרת באופן הדוק לאולמרט, שמטרתה היתה לגייס כספים בעבור מטרות צדקה ישראליות.

מוריס טלנסקי נולד ב-1933 בברוקלין, ניו-יורק. ב- 1956 נשא טלנסקי לאישה את מריון קרוגר, מורה ומנהלת חשבונות. השניים הביאו שלושה ילדים לעולם - רותי ג'יין טלנסקי המתגוררת באוקלנד, ד"ר ברברה לין טלנסקי, והרב ד"ר יצחק-אברהם (אלן) טלנסקי, רופא שיניים, שעלו לישראל. לאחר 40 שנות נישואים התגרשו השניים. כיום מתגורר טלנסקי ביחד עם אשתו השניה, הלנה, באחוזה ששווה מיליוני דולרים בעיירה וודמיר שבלונג איילנד, ממנה הוא מנהל את חברת ההשקעות "Global Resource Group Ltd". בבעלותו גם דירה בשכונת שערי חסד בירושלים.

קרובי משפחה של טלנסקי בארצות הברית אמרו כי אינם יודעים דבר לגבי מעורבתו בפרשת השחיתות לכאורה של אולמרט. "הוא איש חכם ונדיב ביותר", אמר ד"ר ארתור טלנסקי, אחיינו. עוד הוסיפו קרובי המשפחה כי טלנסקי השתמש באמצעים העומדים לרשותו ובקשריו על מנת לתמוך בארגוני צדקה רבים בקהילה היהודית. "הוא אדם אמיד", אמר רבי אברהם טלנסקי, בן דודו מניו יורק. "הוא יכול תרום עשרת אלפים דולר בהינד עפעף".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully