וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפריימריז הדמוקרטים: הסוף?

גיל קדרון

6.5.2008 / 21:49

הבוחרים באינדיאנה ובצפון קרולינה הולכים לקלפיות, מה שעשוי לקבוע את זהות המועמד/ת. עם זאת, רוב הסיכויים שהקרב יימשך עד הסוף

אזרחי המדינות אינדיאנה וצפון קרולינה החלו הערב (שלישי) לפקוד את הקלפיות, בניסיון לפזר מעט מהערפל הסמיך סביב המירוץ אחר המועמדות הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב, בין ברק אובמה והילרי קלינטון.

ככל שמתקרב קו הסיום, כך הופכת התוצאה הסופית לברורה פחות, אולם בד בבד הולכים התסריטים האפשריים ומצטמצמים. אובמה צפוי לנצח בצפון קרולינה, שם שיעור השחורים גדול, בעוד שקלינטון מוליכה בסקרים באינדיאנה, בה מתגוררים פועלים לבנים רבים, קהל שנטה לכיוונה עד כה.

קלינטון תקווה לצאת מהלילה הזה עם מומנטום נוסף, שיחזק את טענתה שאובמה לא ישכיל להתמודד בהצלחה מול המועמד הרפובליקאי ג'ון מקיין; בעוד שהצלחתו של אובמה תהפוך את בחירתה של קלינטון לסבירה פחות, לאור יתרונו של הראשון בסך הצירים שאסף ובסך כל הקולות (popular vote). כבר עכשיו ידוע שההכרעה הסופית תיפול רק בוועידת המפלגה, ב-3 ביוני, אז יצביעו " צירי העל" של המפלגה, 800 פוליטיקאים ותיקים, שלפי הדיווחים חצויים גם הם בתמיכתם. מאידך, רבים מהם מחכים לרגע האחרון, ושומרים את דעותיהם לעצמם.

את הפער מאובמה, קלינטון כבר לא תסגור - לו יש, לפי ההערכות, 1,493צירים ולה רק 1,338צירים - כך שתקוותה היחידה היא הפרש קטן ככל הניתן לפני רגע ההכרעה של "צירי העל". הלילה יעמדו לבחירה 187 צירים נוספים, כש-217 נותרו בקופה. סך כל הקולות מעמיד 14.8 מיליון עבור אובמה, ו-14.2 לקלינטון. אז מה הם התסריטים האפשריים בליל בחירות זה?

אובמה מנצח בשתי המדינות

ניצחון כפול שכזה יקרב את קץ הקמפיין של קלינטון, שנשען על הטענה הלא מוכחת שדעת הקהל עברה לצדה, לאחר 11 הניצחונות הרצופים של אובמה. המחלוקת הבלתי נגמרת סביב הכומר לשעבר של אובמה, ג'רמיה רייט, שהתבטא בצורה שערורייתית במספר נושאים רגישים, הייתה האירוע שפגע יותר מכל בתדמיתו של הסנאטור מאילנוי.

"במקרה כזה, אני לא רואה איך תוכל להמשיך לרוץ", אמר ג'רי מיק, איש המפלגה הדמוקרטית מצפון קרולינה לעיתון "הניו יורק טיימס". כמו כן, כמה מיועציה כבר אמרו שייעצו לה לפרוש במקרה שכזה.

קלינטון מנצחת בשתי המדינות

כמה שניצחון כפול של קלינטון הינו בלתי סביר, לאור הפיגור המשמעותי בו נמצאת בסקרים של צפון קרולינה, כך ההשפעה של זכייה כפולה תהיה גדולה. הבחירות הבאות יתקיימו במערב וירג'יניה, שם הדמוגרפיה מראה על ציבורים שעד כה הצביעו לקלינטון.

כאמור, קהל היעד הבעייתי ביותר עבור אובמה הוא הפועלים הלבנים, שכבר הפסידו עבורו את הבחירות באוהיו ופנסיבלניה, ומכיוון שמדובר בציבור חשוב ביותר עבור הדמוקרטים בבחירות הכלליות, יהיה זה קלף מנצח בכיסה של קלינטון. "אם אחרי שהחזיק ב-25 נקודות יתרון בצפון קרולינה אובמה יפסיד, זה יהיה בגלל האירועים של החודש האחרון, במיוחד ההתבטאויות של הכומר רייט", אמר היועץ הדמוקרטי סטיב ג'ארדינג.

אחד לאובמה, אחד לקלינטון

התוצאה הסבירה ביותר היא ניצחון לאובמה בצפון קרולינה וניצחון לקלינטון באינדיאנה, תוצאה שתשמר את הסטטוס קוו בהתמודדות. אולם פרשנים בארה"ב מעריכים כי תוצאה שכזו תקשה על הסנאטורית להמשיך ולומר שהמומנטום שלצידה הולך וגובר, שהרי היא זקוקה לניצחונות בפערים גדולים במיוחד כדי להקטין את הפער שקיים כיום.

קלינטון גם ממשיכה לטעון כי התוצאות בפלורידה ובמישיגן, שלא נלקחו בחשבון לאחר שהמדינות שינו את תאריך הפריימריז שלהן ללא אישור המפלגה, צריכות גם הן להילקח בחשבון. במקרה כזה, היתרון (הקטנטן) עובר לקלינטון, אך כדאי לזכור ששמו כלל לא הופיע בקלפיות במישיגן.

"פוליטיקה היא התחום האולטימטיבי לבעלי זכרון קצר, שבוחנים אך ורק את שעשית עבורם לאחרונה", אמר פרשן פוליטי "והניצחונות האחרונים יהיו מה שאנשים יזכרו, לא את אלו שהיו לפני כמה חודשים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully