וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פלמ"ח? הנוער בישראל לא שמע על זה

נעמה טלמור

7.5.2008 / 16:05

לפי סקר שנערך לרגל יום העצמאות, 75% מהתיכוניסטים בישראל לא ידעו שחיים ויצמן היה הנשיא הראשון. 60% לא שמעו על אלטלנה

מה תלמידי ישראל יודעים על ההיסטוריה של המדינה ועל מאבקה לעצמאות? מבדיקה שערך המרכז ללימודים אקדמיים (לשעבר השלוחה של אוניברסיטת דרבי בישראל), מסתבר שלא הרבה.

לרגל חגיגות ה-60, המרכז חילק באופן אקראי שאלונים ל-375 תלמידי התיכון. להלן התוצאות העגומות: 60% מהתלמידים לא ידעו להסביר את המושג "אלטלנה". 70% לא ידעו על שיירת הל"ה שאנשיה נהרגו בניסיון לסייע לגוש עציון הנצור, ו-75% מהתלמידים לא ידעו מי היה אברהם (יאיר) שטרן, מפקד הלח"י.

, 75% מהתלמידים לא ידעו שחיים ויצמן היה הנשיא הראשון של מדינת ישראל. יותר ממחצית מהם לא ידעו מי היה יצחק שדה - ממפקדי ההגנה, ומחציתם לא ידעו להסביר מהו הפלמ"ח. גם על ליל הגשרים, מרגמת הדווידקה או לוחם האצ"ל דב גרונר רוב התלמידים לא שמעו.

הידע יוכפל בכל 3 שעות

עם זאת, יש גם נתונים מעודדים: 80% מהתלמידים ידעו מי היה משה דיין, 75% ידעו שדוד בן גוריון היה ראש הממשלה הראשון של המדינה, וכמחציתם ידעו מי היה יגאל אלון.

קשה אמנם להסיק מהנתונים האלה מהו באמת היקף הידע של תלמידי ישראל, אבל התחושה הרווחת בקרב אנשי חינוך היא שבסיס הידע של הנוער אינו רחב דיו. אך האם מישהו שאל אי פעם את השאלה המתבקשת: מהו אותו בסיס ידע שיש להקנות לתלמידי ישראל?

בפורום שנערך באחרונה בתערוכת החינוך בתל אביב, עלו מספר טענות שיש להביא בחשבון, בטרם נשפוט את תלמידי ישראל, ובהן חוסר הסכמה בתוך משרד החינוך ובין שרי החינוך לדורותיהם על בסיס הידע שיש להקנות לתלמידים וקושי להחליט על בסיס ידע מוסכם בהתחשב בכמות המידע בעולם. הקושי הוא גדול במיוחד לנוכח נתון שסיפק ד"ר דוד פסיג, ראש המחלקה לעתידנות באוניברסיטת תל אביב, לפיו בעוד מספר שנים יוכפל הידע בעולם בכל שלוש שעות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully