וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: ההוצאות להורג חזרו, הטעויות מתרבות

גיל קדרון

6.5.2008 / 19:22

אחרי 7 חודשי הפסקה, חודשו ההוצאות להורג במדינת האפשרויות הבלתי נגמרות. זאת, על רקע ריבוי השחרורים של אסירים שנכלאו לשווא

ב-16 באפריל הוצא להורג וויליאם לינד, בבית הסוהר שבמדינת ג'ורג'יה, שבעה חודשים מאז ההוצאה האחרונה להורג בארה"ב. לינד בילה 17 שנה מאחורי סורג ובריח, לאחר שירה ב-1988 שלוש פעמים בפניה של חברתו. בהוצאה להורג האחרונה, ב-25 בספטמבר 2007 הוזרקו שלושה סוגים של רעלים לגופו של מייקל ריצ'ארדס, לאחר שזה אמר במילותיו האחרונות, "בואו ניסע" ("Let's ride").

ההשהייה הקצרה ביישום עונש המוות תמה לאחר שבית המשפט העליון, בו יושבים חמישה שמרנים וארבעה ליברלים, אישרר לפני את החוקתיות של השימוש בזריקה הקטלנית על מנת להמית עבריינים שחבר המושבעים החליט שדינם מוות.

המדינה הנושאת בתואר המפוקפק של מספר ההוצאות להורג הגדול ביותר בארה"ב היא טקסס, שם הומתו 405 איש מאז שובו של עונש המוות ב-1976. במקום השני ממוקמת וירג'יניה, עם 98 בלבד.

טעויות קטלניות

על רקע שובן של ההוצאות להורג הולכים ומתרבים האסירים שמשתחררים אחרי שנים ארוכות בכלא, וזאת בזכות ראיות DNA שבעבר לא היו ניתנות לפענוח. במחוז דאלס בלבד שוחררו בשנים האחרונות לא פחות מ-17 אסירים שחפותם הוכחה, כשהאחרון ביניהם הוא ג'יימס וודארד, שכמו רוב האסירים המשוחררים הינו אפרו-אמריקאי, נכנס לכלא ב-1981, לאחר שהורשע ברצח ואונס חברתו.

ב-27 השנים האחרונות הוא לא הפסיק לטעון לחפותו, לכתוב מכתבים, להגיש בקשות לבית המשפט. אולם רק לאחר שוודארד נתן לתוכנית של CBS "שישים דקות" דגימת DNA, שהוכיחה כי אינו הרוצח, זכה האסיר ליומו (הנוסף) בבית המשפט.

בין המזוכים נמנים גם ג'יימס וולר, שישב כמעט 11 שנה; גרג וואליס, שישב כמעט 19 שנה; ג'יימס ג'יילס, 10 שנים; בילי סמית', 20 שנה. אחד הטיעונים המרכזיים בארה"ב נגד עונש המוות, שאינו קיים באף דמוקרטיה מערבית אחרת, נוגע בסיכויי הטעות. כל עוד, אומרים המתנגדים, שלא ניתן להגיע להכרעה בעלת מאה אחוזי הצלחה, אסור להטיל על אסיר עונש שלא ניתן לשנותו.

ג'יימס וולר סירב להודות באונס במסגרת עסקת טיעון שהייתה משאירה אותו שלוש שנים בכלא. "כשהציעו לי את זה, אמרתי להם שנלך למשפט", אמר בראיון ל-CBS, "ובסופו של דבר יצאתי משם עם שלושים שנה".

"סירבתי להצעה כי לא רציתי להופיע יום אחד מול בורא העולם, לאחר שאמרתי שביצעתי פשע שלא ביצעתי", הוסיף וולר, שבנו היה בן שנתיים כשנכנס לכלא, וכיום הוא כבר בן 22. האסיר בילי סמית' הודה כי איננו חש כל שמחה מהשחרור הצפוי. "אחד הדברים שהמאסר הזה לקח ממני", אמר, "הוא את היכולת שלי לשמוח על כך שזוכיתי מכל אשמה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully