וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא סין הגיע לביקור היסטורי ביפן

טלי גולדשטין

6.5.2008 / 11:41

בשנתיים האחרונות התהדקו הקשרים בין שתי המדינות. יפן וסין הן שותפות סחר גדולות ושתיהן אינן מעוניינות בהידרדרות היחסים

נשיא סין הו ג'ינטאו הגיע היום (שלישי) לביקור הראשון של נשיא סיני ביפן מזה כעשור. צעד זה מציין את השיפור המשמעותי שחל בשנתיים האחרונות ביחסי שתי המדינות. לפי דיווח סוכנות הידיעות "בלומברג", הביקור בן חמשת הימים צפוי להתמקד יותר במחוות סימבוליות כגון תחרות פינג פונג בין ג'ינטאו וראש הממשלה היפני יסואו פוקודה ובפחות בתוצאות ממשיות.

בעוד הו, בן ה-65, אמר לפני הביקור כי הסכם עם ממשלת יפן לגבי שדה הגז "איסט צ'יינה סי" הוא בגדר אפשרות, דובר ממשלת יפן נובוטקה מצ'ימורה אמר בשבוע שעבר כי עוד מוקדם מכדי לחתום על הסכם זה. מחלוקת ביפן לגבי בטיחות המזון המיובא למדינה מסין והפגנות נגד מדיניות סין בטיבט צפויים להעיב גם הם על הביקור.

"שני הצדדים מנסים בכל כוחם לשמור על המומנטום. יפן היא המדינה השניה בחשיבותה בעבור סין אחרי ארצות הברית והיא אינה מעוניינת שהיחסים בין השתיים ידרדרו", אמר ג'וסף צ'נג, פרופסור למדעי המדינה.

הנושאים שעל הפרק

פוקודה, בן ה-71, וראש ממשלת סין וון ג'יהבאו הביעו שניהם תקווה כי שתי המדינות יצליחו לפתור את המחלוקת סביב שדה הגז. שתי צרכניות האנרגיה הגדולות באסיה חלוקות לגבי הבעלות של ששה שדות גז המכילים כמויות עצומות של גז ונפט.

המנהיגים היפנים צפויים בנוסף לדרוש תשובות מעמיתיהם הסינים לגבי נושא בטיחות המזון מתוצרת סין. בינואר, כופתאות שיובאו ליפן מסין נמצאו כמכילים חומרי הדברה וגרמו לעשרה יפנים לפחות לחלות לאחר שאכלו אותם. סין טוענת כי הכפותאות הורעלו בכוונה תחילה ביפן. החוקרים היפנים טוענים מנגד כי הבעיה טמונה בפיקוח על איכות המזון בסין. כתןצאה מהפרשה, ירד בפברואר היקף יצוא המזון מסין ליפן ב-30%. סין היא שותפת הסחר הגדולה ביותר של יפן בעוד יפן היא שותפת הסחר השלישית בגודלה של סין.

הקשרים הפוליטיים בין סין ליפן התחממו מאז 2006, כשקודמו של פוקודה בתפקיד, שינזו אבה, החל לכהן כראש הממשלה. ראש הממשלה שלפניו ג'וניצ'ירו קוייזומי עורר את זעמה של סין אחרי שביקר במקדש יסוקוני שבטוקיו, בו מונצחים זכרם של פושעי מלחמה יפנים מתקופת מלחמת העולם השניה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully