וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חגיגות ה-60: לאן הלכו 98 מיליון שקלים?

נעמה טלמור

5.5.2008 / 19:53

60 שנים, 98 מליון ש"ח, 3 שרים, 8 מופעי ענק, 69% מהציבור שמתנגד, ואלו הם רק חלק מהמספרים שילוו אותנו ביום העצמאות

לפני שאירועי יום העצמאות ה-60 למדינת ישראל יפצחו בהורה סוערת, הנה כמה עובדות אודות ההתרחשויות שליוו, למן הרגע בו קמה צעקה אודות בזבוז הכספים, ועד לסיום ארבעת ימי החגיגות:

רוחמה אברהם-בלילא, השרה "המקשרת בין הממשלה לכנסת", היא השרה השלישית שמונתה לעסוק בחגיגות ה-60, לאחר ששני שרים אחרים (אופיר פינס ויעקב אדרי) החלו לקדם בעבר את הנושא. אברהם-בלילא עמדה בראש הוועדה שבחרה את הלוגו, וקבעה שהנושא המרכזי בחגיגות יהיה "ילדי ישראל". התקציב עומד על כ-98 מיליון ¤, רבע מעלויות חגיגות ה-50.

רבים בציבור הביעו תרעומת וטענו שמדינת ישראל אינה יכולה להרשות לעצמה חגיגות בסדר גודל שכזה, בהתחשב במצבה הכלכלי והחברתי הנוכחי. בין השאר נמתחה ביקורת על ההחלטה להעניק הקלות במס לתושבים חוזרים. הפרופסור לכלכלה אריאל רובינשטיין, חתן פרס ישראל, טען כי הקלות שכאלו דווקא יעודדו את הירידה מהארץ כדי לשוב ולקבל הטבה שכזו בחגיגות ה-70 למדינה. נראה היה כי הארץ נרעשת, אך אפילו פורום מוסדות התרבות בישראל שהכריז על חרם על החגיגות חזר בו מן ההחלטה.

נו, אז לאן הם הלכו?

לא "פעמוני היובל" (האירוע המרכזי שציין את חגיגות החמישים) אך לא פחות גרנדיוזי – כך מבטיחים במטה חגיגות ה-60."מאירים את שמי ישראל" קוראים לזה. בערב יום העצמאות בשעה 22:30 יתקיים מופע ענק שישלב אור, מוסיקה, קרני לייזר ואפקטים מיוחדים. המופע יתקיים במקביל בשמונה הערים הגדולות בארץ. כמיליון וחצי אזרחים יוכלו להגיע ולצפות בו, והוא אף ישודר בטלוויזיה לטובת המיליונים שיעדיפו להישאר בבית.

בנוסף יתקיימו ביום שישי שלוש מסיבות עצמאות: בחוף ניצנים, בספורטק בתל אביב ובחוף אכזיב. וכמובן - איך אפשר בלי איזה מטס-משט-צניחה לא רגיל. מאות צנחנים מרחבי העולם יצנחו בשמי הארץ לאחר שייצרו באוויר את המספר 60. משט של עשרות כלי שיט יצא מחיפה לאשקלון, ומטוסי חיל האוויר יבצעו מפגן מול חופי תל אביב ובשמי שדרות.

עלות אירועי יום העצמאות עצמו, אומרים במטה חגיגות ה-60, מהווה רק כ-15% מכלל התקציב. כאן נשאלת השאלה: לאן הלכו כ-85 מליון שקלים נוספים?

אז ככה: הקמת 60 פינות פיקניק נגישות לאנשים עם מוגבלויות, חגיגת יום הולדת 60 לילידי ה' באייר תש"ח - ילידי היום ההיסטורי יתארחו במשכן הנשיא ויחגגו עמו את יום הולדתם העגול, סלילת שביל אופניים מתל אביב לירושלים באורך של כ-60 ק"מ, שיקום כ-60 אנדרטאות נופלים ברחבי הארץ, הקמת 60 גני שעשועים לילדים בשכונות מצוקה וערי פיתוח, והקמת שביל מקיף כנרת שאורכו 60 ק"מ.

כעת נותר לכל אחד ואחת מאתנו לשפוט: האם עלויות חגיגות ה-60 לעצמאותה של מדינתנו וחלוקת הכספים אכן מוצדקות. ושיהיה לכולנו חג עצמאות שמח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully