וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה תוקף את דבריה של קלינטון על אירן

גיל קדרון

4.5.2008 / 20:16

"זה מזכיר את דיפלומטית הקאובוי של בוש", אמר אובמה בתגובה להכרזת קלינטון כי "אם אירן תתקיף את ישראל נשמיד אותה"

השבוע הקשה ביותר בקמפיין הנשיאותי של ברק אובמה מתקרב לקצו, ולכשיילכו הבוחרים באינדיאנה וצפון קרוליינה לקלפיות יידע הסנטור הדמוקרטי אם הוא בדרכו לשבועות טובים או רעים עוד יותר. ניצחונו של אובמה בצפון קרוליינה מובטח, לאור יתרונו הגדול בסקרים ולאור האוכלוסיה השחורה הגדולה של המדינה, כך שהקרב האמיתי הוא על אינדיאנה.

מטרתו של אובמה הייתה לנסות ולהשכיח את המחלוקת שלא עוזבת אותו מאז צף ועלה הכומר שלו לשעבר, ג'רמיה רייט, ושיחרר לאוויר התקשורתי שלל הצהרות מלבות ולוחמניות, בנושאי גזע ובטחון לאומי. הטקטיקה, בין היתר, לעבור למתקפה, כשמטרה הן הצהורתיה של קלינטון, שנהנית מתדמית של פוליטיקאית מנוסה ובעלת יכולות.

בראיון שקיים היום (ראשון) ערך אובמה השוואה את הרטוריקה של קלינטון בנושא אירן לזו של הנשיא היוצא ג'ורג' וו. בוש, שסובל מפופולריות נמוכה במיוחד בימים אלה. קלינטון אמרה כי "תשמיד את אירן", אם זו תתקוף את ישראל. "השפה הזו מתאימה יותר לג'רוג' בוש. הייתה לנו בשנים האחרונות מדיניות חוץ של התרברבות ולוחמנות", אמר אובמה בתוכנית "פגוש את העיתונות" ב-NBC. "חשוב שנדבר בצורה שתבהיר לקהילה העולמית שאנו משנים את דיפלומטיית הקאובוי, אם ניתן לקרוא לכך דיפלומטיה, שראינו מג'ורג' בוש".

קלינטון, מצידה, סירבה לחזור בה מדבריה. "כן, אנו עשויים להגיב בצורה קשה נגד אירן", אמרה הסנאטורית מניו יורק. "זו תגובה שככל הנראה לא תתקיים, אבל ברצוני להבהיר כי הם ישלמו מחיר כבוד אם יעשו דבר שכזה". אובמה קרא "לבחון בזהירות כל מטרייה גרעינית", וכינה את הערותיה "מילים ללא מחשבה". אובמה, יש לציין, כבר התבטא בשבחי ההגנה על ישראל.

גדול יותר מכמרים, דגלים, ואש צלפים

"הדרך היחידה בה אני יכול לזכות במירוץ הזה הוא אם אתם תחליטו שהבחירות האלה גדולות יותר ממסיכות של דגלים, מאש צלפים ומהערות של כמרים לשעבר", אמר אובמה באחד מנאומיו באינדיאנה, "גדולים מההבדלים בינינו במראה החיצוני, גדולים מהמקום ממנו הגענו, ואפילו מהמפלגה לה אנו שייכים".

בדבריו ניסה אובמה, כאמור, להשכיח את דבריו המלהיטים של הכומר רייט, שבין פיזוז ושירה מול המצלמות, האשים את הממשל האמריקאי בהפצת נגיף האיידס על מנת לבצע רצח עם בשחורים, ובמדיניות טרוריסטית שהובילה לפיגועים של ה-11 בספטמבר - סוגיה ממנה מסרבת התקשורת האמריקאית להיפרד, למרות התנערותו הברורה של אובמה מרייט.

בראיון ל"פגוש את העיתונות" הודה אובמה כי גילה השבוע שההיכרות שלו עם רייט לא הייתה טובה כפי שחשב. "גם ההיכרות שלו איתי איננה טובה כפי שחשבתי".

כמו כן, התייחס אובמה בדבריו לנאומה של הילרי קלינטון בנוגע לאש צלפים שהונחתה עליה ביוגוסלביה המתפוררת בעת שכיהנה כגברת הראשונה, אש צלפים שמאוחר יותר התברר כי מעולם לא הייתה; ולטרוניות מצד יריביו של אובמה כי איננו פטריוטי משום שאיננו נוהג לענוד סיכה בצורת דגל על דש המקטורן שלו.

חסכון של 30 סנט ליום

קלינטון הדגישה במהלך שהותה בצפון קרולניה את תמיכתה בהשעיית המסים על הדלק בקיץ הקרוב, רעיון אותו כינה אובמה כ"מזויף, רעיון שלה אך ורק על מנת לזכות בבחירות במקום על מנת לפתור בעיות". גם הסנאטור ג'ון מקיין תומך ביוזמה זו.

התנופה בה זכתה קלינטון עם ניצחונה המשכנע בפנסילבניה הוביל את מחנהו של אובמה לחזור לשיטה שהובילה אותו לכל כך הרבה הצלחות בחודשים האחרונים - לשוב ולהציגו כאאוטסיידר שמחפש לבצע שינוי בוושינגטון, ולהימנע מתקיפה ישירה של יריבתו. במקום זאת, תקף אותה אובמה על מדיניותה בנושא הדלק. בדיקה של הנושא העלתה כי "חופשת מס הדלק" תחסוך לנהגים 30 סנט ליום.

שיטה נוספת לשיפור התדמית הייתה להביא את אשתו מישל ושתי בנותיו של אובמה, מליה וסאשה, לראשונה מאז תחילת הפריימריז, למקום שהותו של הבעל. המפגשים המשפחתיים עברו כוריאוגרפיה קפדנית, במטרה לגעת בשרירים הרגישים של הבוחר האמריקאי, שחרט על דגלו את ערכי המשפחה. אלו מהטקטיקות תעבוד, זאת נגלה ברביעי בבוקר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully