וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת האב האוסטרי: פרטי הזוועה נחשפים

טלי גולדשטין

4.5.2008 / 15:57

הפסיכיאטרים חוששים לבת שנכלאה, שנראית כקשישה. ילדיה שנכלאו במרתף מתקשרים בנהמות. עו"ד של פריצל טוענים כי אינו כשיר למאסר

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: ענת ברק)

יוזף פריצל, המהנדס האוסטרי בן ה-73 שכלא את בתו אליזבת במרתף במשך 24 שנים, התעלל ואנס אותה, הואשם באונס וריצה 18 חודשים בכלא ב-1967. כך עולה מעדות של שתי נשים ומראיון עם גיסתו, כריסטינה ר. לפי מסמכי המשטרה מאותה שנה, פריצל טיפס לחדרה של אישה בעיר לינץ, בה עבד כמהנדס חשמל, נכנס דרך החלון ואנס אותה. עוד עולה כי פריצל הורשע גם בניסיון לאונס וחשיפה בציבור.

ה"גרדיאן" הבריטי מדווח, בנוסף, כי תקוותה של אליזבת לחיות מעתה והלאה חיים נורמליים במידת האפשר עם ילדיה, שימומנו על ידי פיצויים שתקבל מאביה המתעלל, התבדתה. אתמול (שבת) נחשף כי ככל הנראה, פריצל, הנתון בבידוד להגנתו, שקוע בחובות משכנתא כבדים בסך מיליוני יורו והוא הרוס מבחינה כלכלית – דבר המנפץ חלומות כלשהם לביטחון פיננסי בעבור בתו וילדיה.

זוהי מכה קשה לאליזבת, שעדיין לא מסוגלת להסביר מדוע החזיק אותה אביה כלוא במרתף חסר חלונות מתחת לביתו בעיר אמשטטן. "איני יודעת מדוע זה קרה. אבי פשוט בחר בי לעצמו", אמרה אליזבת לחוקרים. בנוסף, נודע כי עורכי דינו מתכוונים להמציא אישורים שיקבעו כי פריצל אינו כשיר נפשית למאסר, וכי יטענו ש"מקומו בבית חולים פסיכיאטרי, ולא לבית הסוהר".

אליזבת וילדיה, המטופלים בימים אלו במרפאה הפסיכיאטרית "מוסטווירטל", החלו בתהליך הארוך והכואב לקראת שיקום, שצפוי לקחת לפחות שמונה שנים לפי הערכת מומחים. ששת ילדיה של אליזבת מתמודדים עם טראומה קשה במיוחד. שלושה מהם, "המשפחה מהקומה העליונה" – ליסה (16), מוניקה (14) ואלכסנדר (12) – כולם ילדיו של פריצל, הוצאו מהמרתף כתינוקות ואומצו על ידיו ועל ידי אשתו רוזמרי. אולם השלושה הנותרים, "המשפחה בקומה התחתונה" – קרסטין (19), סטפן (18) ופליקס (5) נותרו כלואים עם אמם במרתף מבלי לראות אור שמש. קרסטין כעת מאושפזת בבית החולים בתרדמת לאחר כשל המערכת החיסונית. היא נמצא בסכנת חיים וככל הנראה לא תשרוד.

לפי הדיווחים, שני אחיה של קרסטין כפופי גב, אנמים ולא מסוגלים לתקשר, למעט בנהימות מוזרות. ילד שביעי, תאומו של אלכסנדר, מת שלושה ימים לאחר הלידה ופריצל שרף את גופתו באח הביתי.

עם זאת, החשש הגדול ביותר הוא לגבי אליזבת. בת ה-42 נראית מבוגרת מגילה, שיערה לבן כולו, שפתיה שקועות, שיניה נשרו, פניה חרושות קמטים, היא רזה בצורה מפחידה ונדמה כי עורה שקוף. לפי דברי הפסיכיאטר המשפטי, ד"ר גונטראם נכט, אליזבת "הרוסה מכל וכול". מבין כל קורבנותיו של פריצל, אליזבת היא היחידה שהיתה מודעת למצבה. "אם תצליח לשרוד, זה היה בזכות הדחף האימהי שלה", אמר נכט.

חייו הכפולים של פריצל

בצילומי המשטרה של המרתף, ניתן לראות את מבוך חדרי המרתף, מסדרון ארוך וצר, רצפות עקומות ותקרה בגובה 170 ס"מ בלבד. בחדרים היה תנור ישן, מכונת כביסה, מקפיא, טלוויזיה, מכשיר וידאו ורדיו, שירותים, כיור ומקלחת זעירה. כל החדרים היו מוארים באור נורות חשופות. התמונות מראות גם את ניסיונה הנואש של אליזבת לקשט את החדרים העלובים למען ילדיה הקטנים. על אריחי המקלחת מצויר שבלול צהוב, צדף ירוק תמנון סגול, ציור של פרח, דג ומדבקות של כוכבים ושמש – כולם עצמים שהילדים מעולם לא זכו לראות במו עיניהם.

עם זאת, לא פורסמו תמונות של שני החדרים הקטנים בהם ישנו הקורבנות, או של החדר המרופד בגומי, בו, לפי הערכות, אנס פריצל את אליזבת שוב ושוב. לפי ההשערות, יכול להיות שזהו החדר בו ילדה אליזבת את ילדיה ללא כל עזרה רפואית.

במהלך כל השנים, חי פריצל את חייו הכפולים ללא כל בעיה. לפי דבריה של הגיסה כריסטינה, הוא נהג לרדת למרתף מדי יום ביומו ולבלות בו לילות שלמים. עם ילדיו המאומצים נהג פריצל לצפות בטלוויזיה ככל אב נורמלי, קנה להם צעצועים ושיחק איתם. פריצל נהג גם לרכוש את בגדי אליזבת. לעיתים היא בחרה אותם מתוך קטלוג ולעיתים הוא בחר אותם בעבורה. חברים במחיצתם נפש פריצל בתאילנד ראו אותו בוחר שמלת ערב נוצצת ובגדים תחתונים בשוק – במידה הקטנה באופן ברור ממידתה של אשתו – אך כשזה הבין שראו אותו, התלוצץ פריצל כי הוא מנהל רומן עם בחורה צעירה. איש לא חשד לרגע שזוהי בתו, אותה נהג לכנות פריצל בשם החיבה "ליזל".

המשטרה חשפה כיצד הצליח פריצל ללכוד את אליזבת כשזו היתה בת 18. לפי החוקרים, הרדים פריצל את אליזבת בעזרת אתר ואז אזק אותה לעמוד מברזל. במהלך השבועות הראשונים, הותיר פריצל את בתו בחשכה מוחלטת וביקר אותה רק על מנת לאנוס אותה ולתת לה מזון. "היתה לה בחירה, להיאנס או לרעוב", אמר מקור במשטרה.

חברי המשפחה זוכרים את אליזבת כשהיתה ילדה ומספרים שהיא היתה ביישנית מאד ומסוגרת. עוד סיפרו אלו כי אליזבת נהגה "לחטוף" על כל דבר קטן וכי נראה היה שאביה לא אוהב אותה במיוחד. מהחקירה עולה כי פריצל החל לאנוס את בתו כשהגיעה לגיל 11. הוא אנס אותה באופן קבוע במכונית, ביער ובמרתף בו תמצא עצמה שנים לאחר מכן אסירה. בגיל 16 ניסתה אליזבת פעמיים לברוח מהבית, אך הוחזרה לחיק אביה המתעלל על ידי הרשויות המקומיות. שלוש שנים מאוחר יותר, כבר לא היה לה סיכוי לברוח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully