וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוליביה: העשירים קוראים תיגר על הנשיא

4.5.2008 / 9:56

מחוז סנטה קרוז השמרני והעשיר, צפוי לערוך משאל העם בנוגע לעצמאות גדולה יותר. המחוז נחשב למעוז אופוזיציה גדול נגד מוראלס

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: יאיר דניאל)

המחוז העשיר סנטה קרוז שבמזרח בוליביה צפוי להצביע היום (ראשון) במשאל עם בנוגע לעצמאות גדולה יותר של האזור מהשלטון המרכזי. משאל עם זה מעמיד בפני נשיא בוליביה השמאלני איבו מוראלס את האתגר הרציני ביותר עמו נאלץ להתמודד עד כה.

מנהיגי המחוז השמרנים הימרו את פי מוראלס על ידי ארגון משאל העם, שלדבריו הנו בלתי חוקי. עצמאות גדולה יותר תעניק למנהיגי סנטה קרוז שליטה גדולה יותר בנושאי מסים, מערכת המשפט ומשאבים טבעיים כגון אדמות חקלאיות ועתודות גז טבעי. סנטה קרוז, הנחשב לאחד ממעוזי האופוזיציה הגדולים נגד מוראלס, הוא ביתם של 25% מאוכלוסיית בוליביה ובבעלותו 10% מעתודות הגז הטבעי והנפט במדינה. התושבים ממוצא אירופי במחוז חוששים מהתחייבותו של מוראלס לפצות על מאות שנים של אפליה נגד התושבים האינדיאנים של בוליביה.

מוראלס, האינדיאני הראשון שנבחר לתפקיד זה ומגדל קוקה בעברו, כינה את יריביו גזענים ובדלניים ותומכיו התחייבו להחרים את משאל העם. עם זאת, הצבעה בעד עצמאות מחוז סנטה קרוז תאלץ את מוראלס לשאת ולתת עם יריביו על מנת למנוע את המשך המרד בקרב מעוזי האופוזיציה נוספים במזרח המדינה, הדורשים אף הם אוטונומיה גדולה יותר.

ההצבעה היום נתפסת כדחייה של מדיניות מוראלס, ובמיוחד של מאמציו לכתוב מחדש את החוקה במטרה לחלק מחדש שטחים גדולים לחקלאים ולהעניק כוח רב יותר לעניי בוליביה, האוכלוסייה האינדיאנית. בוליביה היא אחת המדינות הנחשלות ביותר בדרום אמריקה. במדינה זו שיעור האינדיאנים, תושביו הראשונים של האזור, הוא מהגבוהים ביבשת. מספרם בבוליביה עולה על מספר התושבים הלבנים.

המתיחות בבוליביה לקראת משאל העם הגיעה היום לשיאה, בעוד אלפיים מפגינים נגד משאל העם ערכו מצעד בעיר סאן חוליאן. המפגינים נשבעו כי ימנעו את פתיחת הקלפיות. לפי דיווח כל התקשורת המקומיים, חקלאים במחוז יאפאקני חסמו כבישים על מנת למנוע מהרשויות המקומיות מלהקים תחנות קלפי. לדברי פרשנים, אחוז הצבעה הנמוך מ-50% יגרום לכך שמשאל העם יבוטל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully