וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לתפארת מדינת ישראל

ירון שוורץ

2.5.2008 / 15:03

שני ישובים רוחניים הוקמו בגליל. באחד עושים מדיטציה טרנסדנטלית ובשני מאמינים באנתרופוסופיה. הלקסיקון מצדיע להררית ולהרדוף

הרדוף והררית

זה לא סקס, סמים ורוקנ'רול, אבל לכבוד יום העצמאות הבא עלינו לטובה, מותר לנו לשבח קצת פיכחון רוחני ישראלי. בהקשר הזה, האות ה' מספקת ללקסיקון שלנו אפשרות לשפוך קצת אור על הרדוף והררית, מההתיישבויות הרוחניות, הרציניות והבולטות שידעה ארצנו הקטנטונת. כשהוקמו בשנות ה-80, לא מעט אנשים הרימו גבה לגבי הכוונה לייהד את הגליל, דווקא באמצעות ישובים בעלי אוריינטציה רוחנית לא-יהודית.

הרדוף הוקם ב- 1982 על ידי נאמניה של התנועה האנתרופוסופית בראשות ישעיהו בן אהרן. מטרת אנשיו הייתה להתנתק מהתרבות החילונית חסרת המשמעות וליצור כקבוצה "כוחות מגנטיים שימשכו אליהם את החסד והשפע של הכוחות העליונים". המצטרפים נדרשו לבקיאות בתורתו של אבי האנתרופוסופיה רודולף שטיינר, שנפטר זמן רב לפני כן בשנת 1925, ומעולם לא זכה לשמוע על התכנון להקים את מדינת ישראל.

שנתיים לפני זה, הוקם מצפה הררית על ידי נאמניו של המהרישי מהאש יוגי, שהתמחו בתורתו - המדיטציה הטרנסדנטלית. אלו קיוו למקום בו יוכלו למדוט ולחיות על פי העקרונות ההודים-אמריקאים של הגורו. הכוונה הייתה זהה פחות או יותר לזו של חברי הרדוף, ליצור אפקט רוחני מתוך תרגול קבוצתי שאמור ליצור מעגל אנרגטי שיקיף את כל שטח המדינה.

אנשי הררית, הכשירו יותר מ-1,000 איש בטכניקת התעופה היוגית של המהרישי, אלו מדטו לטובת החיילים שנלחמו בלבנון ובאינתיפאדה, ומנעו לטענתם אבידות רבות באמצעות האנרגיה המדיטטיבית. לקראת הבחירות בשנת 1995, התגבשו המודטים והקימו את מפלגת "חוק הטבע", מתוך כוונה להכניס את המדיטציה לפוליטיקה.

לעומתם, חברי הקבוצה בהרדוף ויתרו על ריחופים קסומים ופיתחו מודל של "רוחניות קרה". לפיו, רצונו של האדם להתפתחות רוחנית מנוצל לאין סוף פעילויות בתחום החינוך, המזון והתמיכה בבעלי מוגבלויות. פעילות זו לוותה בביקורת תמידית של הממסד הדתי, שסירב לראות את הדרך האנתרופוסופית והתמקד באספקטים הרוחניים של השיטה ובהקשרים הנוצריים שלה. בעוד הקהילה של הרדוף רק הלכה והתפתחה, המפלגה של הררית נסגרה, חלק מאנשי המקום נשארו נאמנים לדרכו של המהרישי והאחרים החליפו את השאיפות המדיטטיביות בפיתוח תרבות רוחנית אחרת שכבשה בשנים האחרונות את ישראל - הצימרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully