וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העולם מתאחד: הפגנות לרגל האחד במאי

טלי גולדשטין

1.5.2008 / 12:55

היום מציין העולם את ה"אחד במאי" - חג הפועלים הבינלאומי. בגרמניה ובטורקיה פרצו עימותים בין המשטרה למפגינים

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: ענת ברק)

המשטרה הגרמנית אסרה הבוקר (חמישי) קבוצה של מפגינים בבירה ברלין לאחר שהפגינו אתמול לרגל האחד במאי. לפי דיווח המשטרה, כ-400 צעירים, מרביתם לא אלימים, התאספו בפארק "מאואר" שבשכונה המזרחית פרנצלאוארברג. או אז החלו קומץ מפגינים להשליך חפצים על המשטרה. האחד במאי נחשב לחג לאומי בגרמניה.

בתוך כך, המשטרה הטורקית ואיגודי העובדים המקצועיים התעמתו היום במהלך אירועי האחד במאי באיסטנבול. המשטרה השתמשה בגז ובזרנוקי מים על מנת לפזר את הפגנות הפועלים שהתאספו מחוץ לבניין התאחדות איגודי הלייבור (DISK ) במרכז העיר. יו"ר ההתאחדות סולימן סלבי הזהיר מפני ניסיונות כלשהן להתערב בחגיגות האחד במאי ואמר כי האחריות, במקרה של פצועים, תיפול על כתפי הממשלה.

קהל גדול מאיסטנבול ומחוצה לה התאסף הבוקר מחוץ למשרדי ה-DISK במרכז העסקים והמגורים שישלי שבמרכז העיר על מנת לחגוג את האחד במאי. "אל תיצרו מתיחות במדינה. אל תפריעו לחגיגות האחד במאי ואל תפנו לאמצעים בלתי חוקיים. אם אפו של אחד הפועלים ידמם, הממשלה וראש עיריית איסטנבול מועאמר גולר יישאו באחריות", אמר סלבי.

איגודי העובדים, המייצגים כ-3 מיליון פועלים טורקים, והממשלה התעמתו בשבועות האחרונים לגבי ההחלטה של ממשלת טורקיה שלא לבטל את האיסור בן עשרות השנים להפגין בכיכר "טקסים" שבבירה. הממשלה טענה כי סירובה מבוסס על חששות בטיחות והזהירה מפני פעולות אלימות במהלך חגיגות האחד במאי, בעוד האיגודים התחייבו לחוג בכיכר בצורה שקטה עם קהל של כחצי מיליון בני אדם.

טורקיה אסרה על קיום חגיגות האחד במאי בכיכר "טקסים" לאחר שבראשון במאי 1977, 36 בני אדם נהרגו במהלך ההפגנות. מאז מתייחסים בטורקיה ליום זה כ"ראשון במאי העקוב מדם". תקרית זו נחשבת לנקודת מפנה בהיסטוריה הטורקית ואחד הגורמים שסללו את הדרך להפיכה צבאית ב-1980. באותו יום, חמושים בלתי מזוהים פתחו באש לעבר כמיליון המפגינים שהתאספו בכיכר לרגל החגיגות. העימותים בין קבוצות פוליטיות מהשמאל והימין בשנות ה-70 הביאו את טורקיה לספה של מלחמת אזרחים.

בשנה שעברה ניסה ארגון ה-DISK להפר את האיסור הממשלתי ולקיים את חגיגות האחד במאי בכיכר הידועה לשמצה. אך בעימותים שפרצו בין המשטרה והמפגינים, נפצעו עשרות בני אדם וכאלף מפגינים נעצרו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully