וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: ביהמ"ש מקשה על העניים להצביע

גיל קדרון

30.4.2008 / 16:17

הדמוקרטים מאינדיאנה ביקשו לבטל חוק שמחייב בוחרים להציג תעודה מזהה כדי להקל על עניים וקשישים להצביע, אולם ביהמ"ש העליון התנגד

בית המשפט העליון האמריקאי, הנשלט על ידי רוב שמרני, נחלץ השבוע לעזרתה של המפלגה הרפובליקאית, כמו גם לעזרתה של הסנאטורית הילרי קלינטון, כשהשאיר בעינו את החוק במדינת אינדיאנה שקובע כי לא ניתן להצביע, בפריימריז או בבחירות הכלליות, ללא תעודה מזהה.

המשמעות היא שבוחרים שיגיעו לקלפיות ללא רשיון נהיגה או תעודה מזהה של המדינה יוכלו להצביע על תנאי, הצבעה שתירשם רק אם אותו בוחר ישוב לקלפי עם תעודה מזהה.

"ההשפעה של החוק היא העמדת מחסום שיבלום את אלה שאינם מנוסים בהליכי ההצבעה", אמר המרצה למשפטים באוניברסיטת קולומביה נתנאל פרסילי לעיתון ה"שיקגו סאן טיימס". "מדובר כמובן בבוחרים שברק אובמה מנסה להביא לקלפי, ורוב הסיכויים שלאלה לא תהיה תעודה מזהה".

"מעמסה בלתי סבירה"

שלא במפתיע, המחוקקים הדמוקרטים של אינדיאנה הצביעו נגד החוק, בעוד שהרפובליקאים העבירו אותו, בין היתר כדי למזער את הכוח האלקטורלי של הדמוקרטים במדינה. לעניים ולקשישים קשה יותר להשיג רשיון נהיגה או תעודה רשמית מהמדינה, ואלו, כידוע, לא מרבים להצביע לרפובליקאים.

"החוק מעמיד מעמסה בלתי סבירה ולא קשורה על הבוחרים העניים והזקנים", כתב שופט המיעוט דייויד סאוטר בפסק הדין, שהסתמך על מחקרים ממדינות לואיזיאנה ו-וויסקונסין שמראים שהסיכויים שלבוחרים אפרו-אמריקאים תהיה תעודה מזהה נמוכים פי חמישה.

אפרו-אמריקאים מרבים להצביע לאובמה, אולם מאידך קשישים נוהרים אחר קלינטון, והחוק עשוי לפגוע גם בה, גם אם לא באותה עוצמה. "למרות שאין בידינו עדויות לזיוף בקלפיות באינדיאנה, ראינו מקרים דומים במדינות אחרות בארה"ב", אמר השופט ג'ון פול סטיבנס, חלק מהגוש השמרני שלא ביטל את החוק."באחד מהפריימריז בבחירות מקומיות באינדיאנה ראינו זיוף ב-2003 שעלול גם הפעם להטות את התוצאה".

הסקרים מראים כי אובמה וקלינטון צמודים במירוץ באינדיאנה, שרבים מעריכים כי עשוי להיות מכריע בההתמודדות כולה. הבחירות הדמוקרטיות יתקיימו במדינה המזרחית בשבוע הבא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully