וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ילדי מלחמת השחרור בפגישת מחזור

קובי מנדל

28.4.2008 / 18:24

לפני 60 שנה במהלך הקרבות הועברו ילדי קיבוץ גשר למנזר בחיפה ושהו שם למעלה משנה. היום הם ערכו פגישת מחזור עם ילדיהם ונכדיהם

אבי קסב

(צילום: אבי קסב, עריכת וידאו: יאיר דניאל)

במרכז הרפואי רמב"ם בחיפה ציינו היום (שני) 60 שנה לקליטת ילדי קיבוץ גשר במנזר הכרמליטי הנטוש במתחם בית החוליםבמהלך מלחמת השחרור. הילדים, שכיום נמצאים בעשור השישי לחייהם, הגיעו למקום מלווים בילדיהם ונכדיהם מצד אחד וחלקם אף עם הוריהם שנותרו בחיים והגיעו גם הם לפגישת מחזור.

הארוע ההיסטורי התרחש ב-28 לאפריל 1948 לאחר הקרב הקשה שהתנהל על גדרות הקיבוץ שבעמק הירדן. קיבוץ גשר שכן על נקודה אסטרטגית שעמדה בדרכם של הצבא הירדני והעירקי לכיוון חיפה. אחרי כמה ימי הפגזה, פונו חמישים הילדים של קיבוץ גשר במסע לילי אל העורף והוסעו אל המנזר הכרמליטי בחיפה.

במתחם אליו הגיעו הם חיו במשך שנה ועשרה חודשים בלי לראות את אבותיהם שנותרו בחזית. במספר תמונות שנותרו מהתקופה מונצחים ילדים מאושרים מטפסים על קירות וחומות. היום, באחד משיאי המפגש ההיסטורי, התארגנה חבורת הילדים המבוגרים לתמונת שחזור, באותה נקודה בדיוק בה צולמו לפני 60 שנים.

גשר הוא סיפורה של מלחמת השחרור

אחרי שנשאו דברים מנהל רמב"ם, פרופסור רפי ביאר, וד"ר צבי בן ישי, שהעלה את רעיון האיחוד, אמר סגן שר הביטחון, ח"כ מתן וילנאי, שהיה אורח הכבוד של המפגש, כי "הקרב על קיבוץ גשר היה קרב מיוחד במלחמת השחרור. אם גשר הייתה נופלת צבאות ערב היו שועטים אל חיפה. אבי נהג לומר לי 'מתן, גשר הוא סיפורה האמיתי של מלחמת השחרור'".

וילנאי הוסיף כי "צריך ללמוד מיכולת העמידה במלחמת השחרור. היום אני עוסק הרבה בלחימה בעוטף עזה. בעבר כאשר הורים היו כותבים לראש הממשלה דוד בן גוריון ומתלוננים על סיכון הילדים בחזית, בן גוריון השיב: 'אבות אינם יכולים לקבוע דרכי מלחמה'".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully