וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בריטניה: חשש ממחסור בדלק עקב שביתה

טלי גולדשטין

27.4.2008 / 15:14

עובדי בית הזיקוק גריינג'מאות' פתחו בשביתה בשל מחלוקת על הפנסיה שלהם למרות קריאות הממשלה. נהגים החלו לאגור דלק

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: גדי ויינסטוק)

עובדי בית הזיקוק גריינג'מאות' שבסקוטלנד פתחו היום (ראשון) בשביתה בשל מחלוקת הנוגעת לתנאי הפנסיה שלהם. כאות לתחילת השביתה, נסגר צינור נפט דרכו עוברת כמחצית מכמות הנפט בבריטניה. לפי דיווח ה"טיימס" הלונדוני, בית הזיקוק גריינג'מאות', הנמצא בבעלות חברת הכימיקלים הבינלאומית "אינאוס", אחראי לתפוקת 10% מהדלק והדיזל בבריטניה. הוא גם מספק קיטור למפעל "קינייל", שבבעלות "בריטיש פטרוליום" (BP), שהחל לעבד נפט גולמי מ-70 שדות הנפט שבים הצפוני.

איגודי העובדים בגריינג'מאות' דחו את הקריאות להפעיל את מפעל הקיטור ברמה שתאפשר ל"קינייל" לתפקד במהלך השביתה בת היומיים. לדברי BP, בהנחה שהמפעל יחזור לפעילות מלאה עם סיום השביתה ושדות הנפט ישובו להפיק נפט במהירות, צינור הנפט יחזור לפעילות חלקית בתוך יממה, אך יעברו מספר ימים עד שיחזור לפעילות נורמלית. השביתה היום היא הראשונה מסוגה, שגרמה לסגירת בית זיקוק בבריטניה מזה למעלה מ-70 שנים.

בצינור הנפט "פורטיס" עוברות בממוצע 700 אלף חביות נפט ביום, כמחצית מ-1.5 מיליון חביות הנפט ליום אותן מייצרת בריטניה. חמישית מאספקת הגז בבריטניה מגיעה אף היא ממערכת "פורטיס". מומחים בריטים מעריכים כי השביתה וסגירת הצינור עשויים לעלות לכלכלת בריטניה עד ל-50 מיליון ליש"ט ליום

הממשלה מנסה להרגיע

הנהלת "גריינג'מאות'" נפגשה אתמול עם ראשי איגוד העובדים UNITE, אך לא הצליחה להשיג הסכם שיאפשר את פעולתו התקינה של צינור הנפט. המגזר התעשייתי קרא לממשלה להתערב בטענה שהסכסוך מחזיק את המדינה כולה כבת ערובה.

מחסורי דלק הורגשו בסקוטלנד ובצפון אנגליה לאחר שהנהגים מילאו את רכביהם מבעוד מועד למרות קריאות הממשלה שלא להיכנס ללחץ ולאגור דלק.

השביתה היום היא נדבך נוסף בגל השביתות הפוקד את בריטניה בימים האחרונים. ביום חמישי, 400 אלף עובדי המגזר הציבורי בבריטניה פתחו בשביתה בת יום, הגדולה ביותר מאז עלתה ממשלת הלייבור לשלטון לפני כעשור. כ-200 אלף מורים פתחו אף הם בשביתה הראשונה מזה 21 שנים, על רקע מחלוקת עם הממשלה לגבי שכרם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully