וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך ל"דמוקרטיה": בורמה עורכת משאל עם

טלי גולדשטין

27.4.2008 / 13:42

אזרחים בורמזים המתגוררים בסינגפור מחו מחוץ לשגרירות מולדתם, בטענה כי משאל העם נועד להציח את המשטר הצבאי

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: יאיר דניאל)

כאלף תושבי בורמה המתגוררים בסינגפור צבאו הבוקר (ראשון) מחוץ לשגרירות מולדתם על מנת להצביע במשאל העם החוקתי הראשון מזה 18 שנים. זאת לקראת ההצבעה שתיערך בבורמה בעשירי במאי. על חלק גדול מהם נאסרה ההצבעה לאחר שסירבו להיענות לדרישות צוות השגרירות להסיר את החולצות האדומות שלבשו עליהן היה מודפס "אנו רוצים שלום, צדק ודמוקרטיה בבורמה" וכובעים עליהם היתה מודפסת המילה "לא".

"אני אצביע נגד, מאחר והחוקה היא בושה לדמוקרטיה", אמר אחד ממתנגדי המשטר בבורמה שהגיע לשגרירות. "זו אינה דמוקרטיה אמיתית מאחר וכל סעיפי החוקה מוטים לטובת המשטר הצבאי". פעיל למען דמוקרטיה בבורמה אחר אמר: "זהו משאל עם מביש. הוא אינו חופשי או הוגן". כוחות משטרה אבטחו את השגרירות, אך לא נרשמו עימותים בינם לבין הבורמזים.

על רקע היותה נתונה תחת לחצים בינלאומיים כבדים להקל את משטרה הרודני, החונטה הצבאית בבורמה הכריזה באחרונה כי תערוך משאל עם חוקתי כחלק מ"מפת דרכים לקראת דמוקרטיה". בחירות כלליות ב-2010 אמורות להיות הבאות בתור, אך החוקה החדשה מקנה 25% מהמושבים בפרלמנט לצבא ומאפשרת לנשיא להעניק את הסמכות כולה לצבא במצב חירום.

לדברי מקטרגים, החוקה החדשה היא מזימה המיועדת להנציח את השלטון הצבאי ולמנוע ממנהיגת האופוזיציה וכלת פרס נובל אונג סאן סו-צ'י, הנמצאת במעצר בית, מלהתמודד על תפקיד הנשיא.

ממשלת בורמה קבעה כי רק אזרחים עם מסמכים רשמיים, כגון אשרות יציאה מהארץ, יכולים להצביע מחוץ למדינה. חוק זה למעשה אוסר את זכות ההצבעה על גולים פוליטיים ופליטים בורמזים. ההצבעה בסינגפור במשאל העם של בורמה החלה ביום שישי האחרון. לפי הערכות, מתגוררים בסינגפור 30 אלף- 100 אלף אזרחים בורמזים.

בורמה נתונה תחת משטר צבאי מאז 1962. משטר זה ספג ביקורת עזה בגין הפרת זכויות אדם ודיכוי של מפלגות פרו דמוקרטיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully