וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: חיזבאללה מתכונן למלחמה בישראל

טלי גולדשטין

27.4.2008 / 10:25

לפי תחקיר שערך ה"אובזרבר" הבריטי, הארגון נמצא בעיצומו של תהליך פיתוח יכולת הלחימה שלו ושולח מאות צעירים לאימונים

תחקיר של העיתון הבריטי ה"אובזרבר" חשף כי ארגון החיזבאללה משקם עצמו, מחליף את ההרוגים בלוחמים חדשים, מרחיב את שורותיו ומחריף את מאמצי גיוס הלוחמים מתוך ציפייה לעימות מחודש וקטלני יותר מול ישראל. כך מדווח הבוקר (ראשון) ה"גרדיאן".

לפי הדיווח, חיזבאללה נמצא בעיצומו של תהליך פיתוח יכולת הלחימה שלו ושולח מאות, אם לא אלפי, צעירים למחנות אימון בלבנון, סוריה ואירן על מנת להכין עצמו למלחמה עם ישראל. "השאלה היא לא האם תפרוץ מלחמה, אלא מתי נסראללה יורה לנו לפתוח בה", אמר אחד הלוחמים.

ממפגשים של כתבי ה"אובזרבר" עם לוחמים, פעילים, גורמי ביטחון לבנונים, חיילי או"ם לאורך הגבול ותושבי דרום לבנון ופרברי דרום ביירות עולה בבירור כי, למרות שהחיזבאללה מנסה להסתיר זאת, הארגון מרחיב את שורותיו, ציודו ואת בניית הבונקרים מתוך הכנה למלחמה הנחשבת בעיני כל הצדדים – לבנון וישראל – כבלתי נמנעת. "הכפרים בדרום המדינה ריקים מאדם. כולם מתאמנים בבקעת הלבנון, סוריה ואירן", מסר מקור רשמי בינלאומי.

סיור של כתבי ה"אובזרבר" בכפרים בדרום לבנון, מעוז החיזבאללה, אישרו את הדיווחים לגבי היעדרם החשוד של גברים צעירים.

האימון הראשוני ובחירת המגויסים על ידי הארגון נעשים בלבנון. האימונים באירן שמים דגש על התמחות בכלי לחימה מסוימים, כגון טילי RPG וטילים נגד טנקים. אך בדרך כלל, "האימונים באירן הם לגבי נושאים תיאורטיים: פילוסופיה, דת. האימונים הטובים ביותר נעשים בלבנון. פה אנו קרובים לישראל והאימון מקבל צביון אמיתי", אמר אחד הלוחמים שהסכימו להתראיין, בעילום שם כמובן.

חיזבאללה מעודד מהצלחתו במלחמת לבנון השניה

לפי הצהרות של גורמים רשמיים ישראלים, הסיבה למאמצי הגיוס האגרסיביים היא מספר הקורבנות הגבוה שספג הארגון בעת מלחמת לבנון השניה ב-2006. עם זאת, מקורות בחיזבאללה ובצבא האמריקאי מבטלים טיעון זה. לפי נתוני ישראל, נהרגו 700-500 לוחמי חיזבאללה במלחמה בעוד הארגון עצמו מאשר באופן רשמי את מותם של 80 מלוחמיו בלבד. מקורות פנימיים בחיזבאללה מודים כעת כי מספר ההרוגים כפול מהנתון הרשמי ואילו לפי נתונים של הצבא האמריקאי, מסתכם מספר הרוגי חיזבאללה ב-184.

בכל מקרה, לפני 2006 ההערכות הבינלאומיות לגבי גודל הארגון היו מוגזמות אף הן. כמה פרשנים העריכו כי לחיזבאללה 5,000 לוחמים ו-עשרת אלפים מילואימניקים, לרבות לוחמי ארגון "אמל", בן בריתו של החיזבאללה. לפי מקור בחיזבאללה הערכות אלו מגוכחות. "לפני 2006 לא היו יותר מאלף לוחמים מקצועיים. שאר החברים אומנו והיו חמושים, אך הם ניהלו חיים רגילים אלא אם כן נקראו למשימה".

כעת, דיווחים לגבי ההתרחבות הדרמטית של הארגון מדאיגים את אויביו מבית ומחוץ של חיזבאללה. לוחמי הארגון מתארים הקמת שורה של יחידות מיוחדות המתמחות בטילים, כלי נשק כבדים, גששים, ועוד. "מספר יחידות יישלחו לאימונים ולפעילות במשך שנה, שנתיים. אחרות ימשיכו בחיי היומיום, בעבודה או בלימודים. אם עדיין, גם אם אתה עובד, חייך שייכים לחיזבאללה. הארגון קורא ואתה הולך. לבוס או למרצה מספרים שנוסעים לקטאר, או לחופשה מסיבות אישיות. לעולם לא מספרים את האמת", מספר אחד הלוחמים.

לדברי מפקד בצבא הלבנוני, ההחלטה להרחיב את הזרוע הצבאית של חיזבאללה ואת יחידות המילואים נובעת לא מההפסדים שספג הארגון ב-2006, אלא מהצלחתו כצבא לכל דבר במלחמה. מחקר אמריקאי מאשר טיעון זה. "לוחמי החיזבאללה היו לוחמי גרילה במהלך התקופה בה צה"ל החזיק בדרום לבנון, אך הם היממו את ישראל במלחמה. הם החזיקו בעמדותיהם אפילו תחת התקפה של טנקים. כעת החיזבאללה רוצה להתרחב כדי להבטיח שהוא יכול לעצור פלישה נוספת לפני שהטנקים הישראלים יגיעו לבקעה", הוסיף.

משבר נוסף שהאיץ את הרחבת הארגון הוא המשבר הפוליטי בלבנון, המציב זה מול זה את החיבאללה ובני בריתו מול קואליציה של סונים, שיעים ונוצרים התומכים בממשלה. העימותים ברחובות ביירות בין הצדדים הם מחזה יומיומי, אך החיזבאללה אינו יכול להרשות לעצמו לשלוח את חייליו מדרום לבנון להילחם בבירה. "חיזבאללה יודע שאם ישלח את לוחמיו לביירות, ישראל עלולה לתקוף", אמר קצין לבנוני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully