וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוסדות הבריאות מתקוטטים - והחולים נפגעים

רן רזניק

25.4.2008 / 4:22

הנהלות ביה"ח שיבא וקופ"ח כללית נאבקות זו בזו על רקע הסכם האשפוז החדש. החולים הזקוקים לאשפוז הם הנפגעים העיקריים

זה כמה חודשים מתריעים בכירים במערכת הבריאות שהעימות הכספי החריף והמתמשך בין הנהלת קופת חולים כללית לבית החולים הממשלתי שיבא בתל השומר - שניים מגופי הרפואה המרכזיים בישראל - עלול לפגוע קשות בחולים הזקוקים לטיפול רפואי ואשפוז. ואילו כעת נראה כי החששות הולכים ומתממשים: הנהלת קופת חולים כללית מאשימה את הנהלת שיבא בשימוש "פסול, ציני ונלוז" וכן ב"הטעייה וניצול", של חולים המבוטחים בכללית, המשמשים כ"בני ערובה" בידי בית החולים.

הכללית מאשימה גם את שיבא ב"בהשתוללות חסרת רסן", ב"כוחניות וברוטליות", וכל זאת כאמצעי לחץ של בית החולים על הקופה במסגרת "מלחמת חורמה שמנהל בית החולים בקופה ובמבוטחיה", וזאת במטרה שתיכנע לדרישות הכספיות של בית החולים בהסכם האשפוז התלת-שנתי החדש, שהקופה ובית החולים לא מצליחים זה כמה חודשים להגיע להסכמות לגביו, ולפתור את המחלוקת.

מנגד, מאשימה הנהלת שיבא את הקופה, שבה חברים יותר ממחצית מאזרחי ישראל, כולל מרבית החולים הקשים, הכרונים והזקנים, כי היא מפעילה "כוח מונופוליסטי" נגד החולים. בשיבא מאשימים את הכללית בהגדלת תורים לבדיקות חיוניות, בהתעלמות מהחלטות של משרד הבריאות לגבי הכללת שירותים רפואיים בסל שהקופה חייבת לספק לחבריה, ומשביעות רצון נמוכה של מבוטחיה.

הנהלת הקופה מאשימה את הנהלת בית החולים הגדול בישראל גם ב"חציית כל הקווים האדומים" וב"הפרה בוטה וצינית" של החוק, נוהלי משרד הבריאות וכללי האתיקה הרפואית. האשמות אלה, יוצאות דופן בחריפותן, הועלו במכתב, המתפרסם כאן בראשונה, שהעבירה בתחילת אפריל ד"ר אורית יעקובסון, סמנכ"ל כללית ומבכירי הנהלת הקופה, לפרופ' זאב רוטשטיין, מנהל שיבא. העתק של המכתב נשלח לשר הבריאות יעקב בן יזרי ולבכירי הנהלת משרדו.

"שיטת הקוזאק הנגזל"

לפני שבוע השיב פרופ' רוטשטיין לטענות כללית וטען כי הקופה "רואה אותנו כרמאים ושקרנים המקדמים את האינטרסים של עצמנו", אבל לדבריו, טענותיה הן חסרות בסיס ו"מצוצות מן האצבע". הוא האשים את הנהלת הכללית כי היא משמיצה ללא כל צידוק את בית החולים בהאשמות ש"רוח רדיפה לא בריאה נודפת" מהן. עוד טען רוטשטיין, כי תלונות הקופה נובעות מכך שבבית החולים שיבא לא מוכנים להתנהג כמו בית החולים וולפסון בחולון, ש"הולך כמו שה לטבח מול הכוח המונופוליסטי הדורסני של הקופה", שלפי טענות וולפסון מונעת מחבריה באזור חולון ובת ים להתאשפז בו. רוטשטיין כתב עוד כי התלונה של ד"ר יעקובסון נכתבה ב"שיטת הקוזאק הנגזל, שקודם שורף את מסוף הדלק, ואחר כך טוען שיש מחסור בדלק".

העימות החל בחודשים האחרונים בהעלאת האשמות הדדיות, בעקבות כישלון המשא ומתן בין הכללית לשיבא שנועד להביא לחתימת הסכם לרכישת שירותי אשפוז בעלות מוערכת של 400-500 מיליון שקל בשנה, עבור 2008-2010. ברקע הדברים, סירוב הכללית להיענות לדרישה חסרת תקדים של הנהלת שיבא שהכללית תאפשר לכל חברי הקופה מכל רחבי ישראל, ובראשם חולי הסרטן, להתאשפז בשיבא, אם ירצו, במקום בבתי החולים אליהם הם מופנים לפי הסכמי הקופה.

הנהלת שיבא הודיע שאינה מוכנה לחתום על ההסכם מבלי שיבוטלו הסדרי האשפוז, ואילו הנהלת הכללית הודיעה שאינה מוכנה לקבל דרישה זו, שלדבריה מנוגדת לחוק ומימושה יביא לפגיעה בכל בתי החולים בפריפריה. הפניות החולים בישראל לאשפוז מבוססות על הסכמים בין הקופות לבתי החולים, המגבילים את אפשרות הבחירה של חברי הקופות. הכללית רוכשת שירותי אשפוז בהיקף של 3 מיליארד שקל בשנה (לפי נתוני 2006), מתוכם כ-500 מיליון שקל מבית החולים שיבא.

ב-9 באפריל כתבה ד"ר יעקובסון לפרופ' רוטשטיין שבית החולים מגדיל מלאכותית את השירותים הניתנים בו והוא "יוצר ויוזם" ביקושים לשירותים הרפואיים, על ידי הודעתו שניתן לקבל טיפול במרפאות שיבא ללא טופס ההפנייה מהקופה (טופס 17), במחיר מיוחד ומוזל של 98 שקל (במקום המחיר הרגיל - כ-170 שקל). יעקובסון ציינה שלאחר קבלת הטיפול בבית החולים יופנו המבוטחים לקופה לקבלת טופס 17, ומדובר ב"הטעיה וניצול" של החולים ועידוד ביקורים מיותרים בבית החולים.

יעקובסון טענה עוד שמנתוני הקופה עולה, שהחל מפברואר 2008 "חל גידול משמעותי ובלתי מוסבר" במשך שהיית מבוטחי כללית במחלקות הפנימיות והכירורגיות בשיבא. בנוסף, טענה יעקובסון כי היו מקרים של חברי כללית שהופנו לבדיקה ספציפית בשיבא (למשל, בדיקת MRI), ואולם לאחר הבדיקה קבע בית החולים לחולה תור במרפאתו במקום לשלוח למרפאת הקופה כמקובל, וכל זאת "תוך נסיון לכפות על הכללית להוציא טופסי 17 בגין טיפולים בבית החולים".

"הצגת מצג שווא"

בנוסף, יעקובסון טענה כי היה ניסיון של בית החולים לכפות על הקופה לממן בדיקה גנטית למטופלת שהיתה בטיפולי פוריות, תוך "הצגת מצא שווא כאילו הוסכם בין נציג הקופה לנציג בית החולים שכללית הסכימה לממן זאת".

פרופ' רוטשטיין כתב לפני כשבוע בתשובתו ליעקובסון כי "על שולחננו מצטברות עשרות תלונות של חולים שדרכם לשיבא נחסמה בהוראה שלך", ו"מחוזות (הקופה) שהיו שותפים שלנו במשך שנים רבות, קבלו באוזנינו על כך שנאסר עליהם להפנות חולים לשיבא".

רוטשיין ציין עוד כי לפי נתוני משרד הבריאות מ-2007 לגבי השהייה הממוצעת של חולים בשיבא, איכילוב ובילינסון, עולה למשל שהשהייה במחלקות הפנימיות בשיבא קצרה יותר וכי "רק במחלקות פנימיות הקופה חוסכת כ-20 מיליון שקל בשנה בשל השהייה הקצרה בשיבא".

לפני שבוע כתבה יעקובסון לכל מנהלי בתי החולים הממשלתיים, אליהם הועבר המכתב של רוטשטיין, שהנהלת שיבא עושה "שימוש ציני במטופלים ונתונים". תמיכה בעמדת הקופה הועברה לפני כשבוע מד"ר רוני גמזו, סמנכ"ל לכלכלה רפואית באיכילוב - מהמתחרים העיקריים של שיבא. גמזו כתב למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' אבי ישראלי, כי הסכמי מכסות החולים שנחתמו והופעלו בשנים הקודמות בין שיבא לכללית, אינם "לטובת המטופל... זאת האמת - הרבה ממה שנאמר עד כה הוא דמגוגיה. המצב הנוכחי הוא שפוי ויציב יותר".

מהנהלת כללית נמסר שעל אף חילוקי הדעות, "פנינו אינן למלחמה ואנו נמצאים בעיצומו של משא ומתן". פרופ' רוטשטיין מסר כי "שיבא וכללית נמצאים בעיצומו של משא ומתן במאמץ להגיע להסכם", וביקש להימנע מפרסום ההתכתבות, שהודלפה לטענתו על ידי גורמים המעוניינים לחבל במשא ומתן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully