וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: "הכור הסורי עמד להיות פעיל"

24.4.2008 / 20:26

בדיון בדלתיים סגורות חשף ה-CIA סרטון שצולם בתוך המתקן הגרעיני הסורי וטען כי צפון קוריאה סייעה לבנייתו. סוריה מכחישה

הבית הלבן וה-CIA ערכו היום (חמישי) דיון בדלתיים סגורות ובו הציגו בפני חברי קונגרס אמריקאים בכירים ראיות לפיהן צפון קוריאה סייעה לסוריה לבנות כור גרעיני. בכיר אמריקאי אמר עם תום הדיון כי המתקן הגרעיני יכול היה להיכנס לשימוש תוך מספר שבועות או חודשים, אך הושמד לפני שהגיע לשלב פעיל. לדבריו, המתקן הושלם ברובו אך נזקק לבחינות משמעותיות לפני שיכל להיות מוכרז כפעיל. עם זאת, לא נמצאו הוכחות להימצאות אורניום באתר.

בנוסף, וושינגטון פנתה לסוכנות לאנרגיה אטומית של האו"ם בטענה שדמשק הפרה את התחייבויותיה לפי האמנה לאי-הפצת נשק גרעיני מ-1970.

הדיון נוהל על ידי ראש ה-CIA מייקל היידן ובכירי מודיעין נוספים. בכיר אמריקאי סיפר בתום הדיון כי בצילומים שהוצגו הופיעו דמויות שנראו קוריאניות כשהן בתוך המתקן הגרעיני. הבכיר הדגיש כי היה זה רק חלק קטן מהמידע המגוון שהוצג בדיון ושהגיע ממקורות שונים.

בכירים ישראלים חששו שפרסום פרטים על תקיפת המתקן והנסיבות שהובילו אליה, יביאו לתגובה סורית. בנוסף, יתכן שהדיון יקשה על וושינגטון להתקדם בשיחותיה עם צפון קוריאה שמטרתן לגרום לה להצהיר באופן "מלא ונכון" על תכניותיה הגרעיניות כצעד לקראת ביטולן.

במהלך הדיון בקונגרס הוצגו צילומים מתוך סרט וידאו שצולם בתוך המתקן הגרעיני ומהווה, לדעת בכירים אמריקאים, ראיה מרשיעה כי מדובר בכור גרעיני שנבנה בעזרת קוריאה הצפונית. לדבריהם הכור הסורי נראה כהעתק כמעט מושלם של מתקנן הגרעין הצפון קוריאני ביונגביון, ונראים בו עובדים צפון קוריאנים.

סוריה הכחישה את ההאשמות נגדה. שגריר סוריה בבריטניה סמי אל-חיאמי אמר כי מטרת ההאשמה היא להפעיל לחץ על צפון קוריאה בנוגע לתכנית הגרעין שלה. לדבריו, "אין לזה כל קשר לסוריה. הם פשוט רוצים להפעיל לחץ על פיוניאנג, לכן הם ממציאים את הסיפור הזה". אל-חיאמי טען כי שיתוף הפעולה בין ארצו לצפון קוריאה הוא בעיקר כלכלי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully